|
||||
|
||||
כשאתה אומר ''כולנו'' חוששני שאתה לא מדגם מייצג. ולא, ב''הארץ'' בפירוש כינו אותו מתנחל מטעם עצמם. ובכל אתרי האינטרנט אתמול ושלשום, מתחת לתמונה של ילד יפה שנחטף מבירת ישראל על לא עוול בכפו, לעשרות ישראלים דחוף להגיב ''לא למות בשבילם''. זה באמת כואב לי, וזו תוצאה של דה-הומניזציה לא ראויה וארוכת שנים. חשבתי שכבר ראיתי הכול אחרי שבתקופת ההתנתקות נשים ישבו מול ילדים בוכים ואמרו ''מגיע להם''. מסתבר שיש למה לצפות. |
|
||||
|
||||
מה נדבקת פתאום לעניין הזה כשהוא עוסק במתנחלים? אם הוא היה גר בקיבוץ, הוא היה נקרא הקיבוצניק החטוף. אם היה נהג אגד- היה נקרא נהג אגד החטוף. זו דרך שלנו להדביק קטגוריות. הדרך לא סימפטית ולא אנושית, אך היא איננה ייחודית למתנחלים. |
|
||||
|
||||
זאת לא אינפורמציה תמימה, וכמו"כ גם הטענה שלך. עיקרון די בסיסי, כשאתה רואה נוסח כלשהו תנסה לחשוב מה העיתונאי רצה למסור כשהוא בחר דווקא את הנוסח הזה? מה הוא רצה לגרום לאדם מהרחוב צרכן החדשות לחשוב? במקרה דדנן: המתנחל החטוף - מתנחל, זה בשטחים, לא קשור אלי ... המתנחל החטוף - הוא התנחל הם חטפו - סימטרי, לא? המתנחל החטוף - בסך הכול מתנחל, לא עוד חייל או משהו, אז פחות דחוף לחלץ אותו... המתנחל החטוף - אין התנחלויות אין חטיפות. |
|
||||
|
||||
"מתנחל" היא לא מילת גנאי. מתנחלים משתמשים בה על עצמם. בכל מקרה, זה פרט מידע רלוונטי - (חלק מ)הפלסטינים מבחינים בין תושבי שטחי 67' לתושבי יתר הארץ, ומן הסתם גם יותר קל לחטוף את מי שגר באיתמר לעומת את מי שגר בתל אביב. |
|
||||
|
||||
43% מתיקי הרצח בישראל – מהמגזר הערבי. כך קובעת כותרת עיתון האם מאחר שחלקם של ערבים בפשיעה גדול מחלקם באוכלוסיה, או "ערבים אלימים פי 3 מיהודים" כפי שקובעת כותרת אחרת, ראוי לדעתך להדגיש את ערביותם של חשודים ערבים בדווחי התקשורת? הרי היותו של החשוד ערבי, מגדילה מאוד את ההסתברות האפריורית שהוא אשם, ולכן ערביותו היא מידע רלוונטי להבנת הארוע... |
|
||||
|
||||
ובעיתונים לא כותבים שהחשוד ערבי? אה, סליחה, כותבים "בן מיעוטים". וזה ממש לא אותו דבר, נכון? |
|
||||
|
||||
לפעמים כותבים ולפעמים לא. בכל אופן כוונתי לא הייתה להפנות קריאה לתקשורת הישראלית להרבות בזיהוי מוצאם האתני של חשודים, אלא להסב נחת לישראל הירש... ישראל הירש טען שראוי לזהות קורבן טרור כמתנחל (אם הוא כזה) מפני שמתנחלים חשופים לטרור יותר מחלקם היחסי באוכלוסיה. כל רצוני היה לחזק את דבריו בדוגמא נוספת של אוכלוסיה בעלת מאפינים סטטיסטיים, ולשמוע ממנו האם לדעתו גם כאן ראוי להקפיד בזיהוי הקטגוריה אליה שייך החשוד. |
|
||||
|
||||
כאשר מדברים על תופעה מסויימת, נאמר, רצח על כבוד המשפחה, בהחלט ראוי לפרסם את שיוכו האתני של העבריין. כלומר, אם הדבר קשור במישרין לאירוע. ואגב - מתנחל זה לא מוצא אתני. זו זהות בעלת משמעויות פוליטיות. זה כמו להגיד "אנשי שמאל הפגינו מול ..." או "אנארכיסטים נפצעו קל בהפגנה מול שוטרים". בחירת מקום המגורים, בהקשר הזה, היא נקיטת עמדה פוליטית (במקרה של ילדים, של הוריהם), ומן הסתם רלוונטית גם לסיכון שהם לקחו על עצמם מסיבות אידיאולוגיות 1. 1 - בשניות שבין כתיבת ההודעה לפרסומה נזכרתי בכך שהנער שנרצח נחטף בירושלים ולא בהתנחלות. במקרה הזה הפרסום על כך שהוא מתנחל באמת לא היה רלוונטי, ואני לוקח חזרה את דברי בהקשר זה. כל מה שנאמר בהקשר כללי יותר, עדיין בתוקף. |
|
||||
|
||||
כן, הוא נחטף בירושלים, אבל בעת נסיעה בטרמפים להתנחלות. זה בכל זאת מסוג הדברים שעושים מתנחלים בלבד (או ברוב המוחלט של המקרים). |
|
||||
|
||||
נסיעה בטרמפים זה דבר שעושים בד"כ צעירים שאין להם רשיון ו/או רכב. נסיעה בטרמפים לישובים ביש"ע זה דבר שעושה מי שלומד שם (למשל סטודנטים במכללת יהודה ושומרון), מי שעובד שם (למשל עובדים באזור התעשיה ברקן) או מי שנוסע לראות את ילדו או לחילופין לבקש מקלט מדיני אצל ערפאת (למשל חיים חביבי), וכן, גם מי שגר שם. בקיצור, מה שעשית זה הכללה גסה וחסרת ביסוס (לא שזה אי פעם הפריע לשמאלנים, כשמדובר ביהודים הגרים ביש"ע) |
|
||||
|
||||
נראה שיש בלבול וערפל בידיעות השונות. אתמול דובר על כך שאשרי ז"ל נחטף בירושלים, אך זהו כנראה מידע לא מדוייק ולא סופי. הוא היה בדרכו מבית"ר עילית שבגוש עציון למכינה הקדם צבאית בנוה צוף שבשומרון ו*"נראה לאחרונה"* בטרמפיאדה בצומת הגבעה הצרפתית, אך לפי מעריב היום נחטף על יד עפרה. כמו כן נאמר כי "הדברים יתבררו לאחר שייעצרו כל חברי החוליה". ההודעות של דובר ארגון ועדות ההתנגדות העממית כללו כמה וכמה פעמים את המילים "חטפנו מתנחל", וזה יכול להסביר את הדבר שציינה גילית - כי גם בידיעות בעברית דובר דווקא על חטיפת מתנחל. כמו כן הודיע הדובר כי הארגון הקים יחידות מיוחדות ל"חטיפת מתנחלים וחיילים", וידיעה זו הופיעה ברשת בכמה מקומות כבר לפני יומיים-שלושה. |
|
||||
|
||||
לגבי "חטפנו מתנחל" - חוץ מהעובדה שתעודת הזהות שלו היתה בידיהם, והם יכלו לראות את מקום מגוריו, הם מכנים "התנחלות" כל ישוב יהודי שלא היה קיים לפני קום המדינה, ללא קשר למקומו הגיאוגרפי, כך הם מתיחסים לירי קסאמים על "התנחלות שדרות" למשל http://news.walla.co.il/?w=/1/925057 |
|
||||
|
||||
אולי לא כדאי להיסחף, כמקובל, בהגדרה הכללית "הם". בכתבה שלינקקת צוטט דובר הג'יהאד האיסלמי, ארגון מוסלמי קיצוני. "ועדות ההתנגדות העממית" הוא ארגון גג שאינו בעל אידיאולוגיה אחידה, והנה הניסוח של דוברו, הכולל את ההתייחסויות: "אם ישראל לא תיסוג מ*הרצועה*..." וגם - "אם אולמרט ופרץ לא יעזבו את *עזה* מיד ויפסיקו את התוקפנות...". כמו כן חזר מספר פעמים הביטוי - "מתנחל בגדה המערבית". משום מה קשה לי להאמין שאבו עביר נמנה על אלה שאין אצלם אבחנה בין היישובים. |
|
||||
|
||||
זו בדיוק "רוח אוסלו" - ההבחנה בין "מחבלים טובים" לבין "מחבלים רעים" - כפי שכבר כתב שכ"ג, רק התפקידים התחלפו: "אש"ף שטחים" מול "אש"ף חו"ל", אח"כ אש"ף מול החמאס, עכשיו החמאס מול הג'יהאד האיסלמי וכו' ad nauseum. אתה מסרב להבין שהאסטרטגיה זהה (חיסול מדינת ישראל כמדינת העם היהודי), ורק הטקטיקה שונה. |
|
||||
|
||||
כל מי שאינו מסכים איתך הוא ''מסרב להבין'' יענו קצת טיפש. מעניין שיש את ההעתק הסימטרי שלך גם בצד השני. הקיצוניים שם אינם מבחינים בינך, בין המתנחלים, נוער הגבעות , ברוך גולדשטיין. כמה נחמד. ואני חוזר ואומר- הקיצוניים שם. ככל שתלחץ יותר את כולם כך מספרם יגדל. בדיוק כמו שאנחנו גידלנו וטיפחנו את החמאס, גדודי חללי אל אקצה, החיזבללה בלבנון וכו'. אני אומר לך ממה שראו עיני. |
|
||||
|
||||
כמו שמישהי כותבת היום באתר אחר notes, אנחנו עושים גיבושון להנהגת החמס כמו שעשינו להם כשגרשנו את ה-400 ללבנון. בבחירות הבאות לחמאס יהיו 70% תומכים. |
|
||||
|
||||
הנער אליהו אשרי ז''ל נחטף מהגבעה הצרפתית בירושלים. הוא לא ראשון (נקווה שאחרון) בשרשרת חטיפות טרמפיסטים שנסעו מכל מיני מקומות לכל מיני מקומות. |
|
||||
|
||||
הנער אליהו אשרי ז"ל נחטף בעופרה. http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?... |
|
||||
|
||||
כנראה. בהתחלה אמרו ירושלים, אחר כך עדכנו. אבל גם ב''הארץ'' כתבו בהתחלה שהוא נחטף בירושלים. והוא עדיין היה מתנחל. |
|
||||
|
||||
אם כך, זו פשלה של השומרים בעפרה, שנתנו לרכב עם ערבים להכנס ליישוב. |
|
||||
|
||||
אולי הוא עמד בצומת מבחוץ. |
|
||||
|
||||
זה היה בטרמפיאדה בצומת ליד עפרה. |
|
||||
|
||||
ייתכן מאוד שאת צודקת בכל דברייך, אבל הדה-הומניזציה הגדולה ביותר של מתנחלים שאני נתקלתי בה בתקשורת היה המראה (ובעיקר משמע האוזניים) של אחת ממפונות גוש קטיף צורחת על החייל שמפנה אותה כמה שהוא איש רע ולא יהודי וצריך להתבייש ונאצי. מעניין איך הרגיש החייל, ואם בכלל מישהו שאל אותו אם בא לו ללכת ולפנות ישובים. |
|
||||
|
||||
בהחלט מביש. במקום אחר כתבתי על עניין ה''נאצים'' שראוי לכל גנאי. אבל אשה שמפונה בכוח מביתה יכולה לטעון לנסיבות מקילות. עיתונאים, יושבי בתי קפה ומטקבקי אינטרנט - לא. |
|
||||
|
||||
נכון, אבל אני קיבלתי את התחושה (אולי כחלק ממסע הדה-הומניזציה, למרות שזה מבוסס בעיקר על דברי מתנחלים ששמעתי) שלא היה מדובר בהתפרצות רגשות גרידא, אלא בלוחמה פסיכולוגית. |
|
||||
|
||||
ורק כדי לחדד: ראיתי לא מזמן בחצי עין סרט גרוע בשם "הסמוראי האחרון" (ספוילר מכאן והלאה). באחת הסצינות האחרונות בסרט מוביל הגיבור (המערבי המיוסר) כוח של מורדים יפנים לקרב חסר סיכוי (והם יודעים שהוא חסר סיכוי) נגד כוחות הקידמה האירופאים המרושעים. בסופו של דבר כולם (חוץ מהמערבי המיוסר) נקלטים מול איזו מכונת ירייה סופר טכנולוגית, מאוד סימבולי ומרגש. הבעיה היא שלפני שמחסלים אותם הם דווקא מפליאים את מכותיהם באויבים והורגים עשרות ומאות מהם בצורה גרפית למדי. מה הבעיה? שה"אויבים" הם בסך הכל איכרים יפנים מסכנים שגוייסו בלי שאף אחד ישאל אותם. נכון, יש שם גם את המערבי המרושע שהמערבי המיוסר שונא, אבל האם החיסול שלו מצדיק חיסול המוני של איכרים מסכנים? כשראיתי את חגיגת ההרג הזו (מה הוליווד לא תעשה בשביל סצינת מלחמה מדממת טובה) תהיתי לעצמי אם לא היה עדיף למורדים להיכנע וזהו, ושיז*** קודי הכבוד היפניים. |
|
||||
|
||||
אני בדיוק קוראת עכשיו את "שוגון" וזה נשמע בדיוק כמו סצינה משם. אני חושבת על הספר הזה הרבה. היחס לחיים ולמוות הוא כל כך תלוי תרבות. זה די מדהים, הנכונות שלהם למות בהמוניהם (ולהרוג בהמוניהם) בלי להניד עפעף. מבחינתם החיים עצמם אינם מטרה נעלה אלא אמצעי שולי. אז הם מכבדים נחלות וערכים, המערב קידש את החיים. ואיך מתייחס המערבי הנאור לאנשים שקידשו נחלות וערכים? אצלי בספר, אגב, המערבי כל הזמן מזדעזע מהאכזריות המתפרצת שלהם, והם כל הזמן מזדעזעים מכמה שהוא חסר ערכים וטיפש. |
|
||||
|
||||
שוגון היה מוצלח הרבה יותר מהסרט הזה, לטעמי. לפחות בו אין ממש טובים ורעים. איפה האייל היפני שיבהיר לנו עד כמה מה שכתוב בו הוא בולשיט? |
|
||||
|
||||
הם לא באמת מבשלים אנשים למוות, נכון? |
|
||||
|
||||
מבשלים? בהווה? היום כבר עברו לסשימי. יחסית לעינויים שפיתחו הספרדים והבריטים באותה תקופה, יפן היתה מגדלור של קדמה. |
|
||||
|
||||
בקרוב מאוד, אולי היום, אפתח במספר רשימות על הסיפור האמיתי שמאחורי הסרט. כצפוי, במציאות לא היה טום כרוב, סיבות המרד היו הרבה מעבר לגינוני כבוד והרקע מורכב הרבה יותר מאשר מה ש90 דקות הוליוודיות מאפשרות. |
|
||||
|
||||
העיקר: עדיין טבחו איכרים מסכנים בקרב שהיה אבוד מראש? |
|
||||
|
||||
לא בדיוק. הקרב לא היה אבוד מראש וחוץ מזה, טבח באיכרים בזויים היה הספורט הלאומי באותן השנים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |