|
פונקציונליזם חברתי, הכוונה היא לפרדיגמה הפונקציונלית-סטרוקטורלית השמה במרכז את המבנה החברתי. כשאנו רואים תופעה אנו שואלים כיצד זה משרת את החברה. למה דת? לכידות חברתית, קהילה מוסרית ועוד ועוד. למה האינדבידואל דתי? הוא נולד לחברה כזאת. התינוק היפני המצוי יגדל להיות לא מוסלמי. למה? כי הוא נולד לחברה לא מוסלמית. אנחנו יכולים להעריך עם טווח סטיה מזערי מה תהיה האמונה של התינוק היפני המצוי. אנחנו יכולים להעריך מה תהיה האמונה של תינוק שנולד למשפחה אמריקאית-פרוטסטנטית. וכך הלאה. בחברות מסורתיות יותר, על אחת וכמה וכמה. גם בחברות פתוחות, שם יש מצב שוק גם בכל הנוגע לדת, עדיין השוק הוא שוק של דת (על סגנונותיה השונים) ולא על עצם הדת. היינו, האדם נולד לחברה מאמינה, וגם אם יבחר אמונה אחרת, הוא עדיין יבחר להאמין. וזה מחבר אותנו לפונקציונליזם האינדיבידואלי, או פונקציונליזם פסיכולוגי, השם את הדגש על היחיד. כשאנו רואים תופעה השאלה היא - כיצד זה משרת את היחיד. למה דת? מה היא נותנת? נותנת לו מענה מפני חרדות, טרגדיות אנושיות, תחושת ביטחון וכיוב'.
|
|