|
||||
|
||||
דווקא במקרה של ''סתם'' מוות פלילי הבעיה נראית לי קשה יותר - ויתור על הנתיחה בהחלט עלול להשאיר בחופשי רוצח שעלול לחזור על מעשיו. |
|
||||
|
||||
נכון. אבל מהצד השני, הצד שסובל (הוסף מרכאות לפי הטעם) מהמעשה השנוי במחלוקת הוא, במקרה המשפחתי, מי שחשוד בפשע, ובמקרה השני, מישהו שאין כל דבר שלילי כלפיו ולמעשה הוא שייך לצד הנפגע מהפשע-לכאורה. במקרה של חשוד בפשע, אנו יותר מוכנים לפגוע בזכויותיו, ובמקרה זה גם מפקפקים בטוהר מניעיו כשהוא מפריע לחקירה. |
|
||||
|
||||
אני לא מסכימה איתך, כי אני לא רואה שום סיבה להתחשב באמונות טפלות של אנשים חשוכים, ובודאי שהמדינה לא צריכה לעשות כך, ובודאי ובודאי שגוף מחקר מדעי לא צריך לעשות כך. |
|
||||
|
||||
אז למה להרשות לאנשים לעשות לילדיהם ברית מילה? ואני מקווה שהתשובה שעולה לך בראש היא לא "זה מאד מועיל והיגייני ומחקרים וסרטן צוואר הרחב ואסטטיקה וכיו"ב". אם כן, אז גם אם נניח שזה נכון, נאסור לבצע את הטקס הנ"ל מחוץ לכתלי בתי החולים, ובטח לא על ידי מי שאינם רופאים מוסמכים. ואגב - "שום סיבה להתחשב באומנות טפלות של אנשים חשוכים"? אז מי מחליט מה *כן* מותר לאנשים חשוכים לחשוב ומתי צריך להתחשב בדעותיהם? טומי לפיד? ואם להמשיך בקו המחשבה לגבי מחקר מדעי, <--- צונזר מטעמי גודווין --->. |
|
||||
|
||||
דוקא בתור אח שלי, ומי שהחזיק אותי שאני לא אהרוג את המוהל ובאופן כללי את כל חובשי הכיפה בחדר, אתה צריך לדעת ש''נאסור לבצע את הטקס הנ''ל מחוץ לכתלי בתי החולים, ובטח לא על ידי מי שאינם רופאים מוסמכים'' מיצג בדיוק את דעתי. |
|
||||
|
||||
...ואף על פי כן, נוע תנוע. הברית הייתה בסלון, כי כשה"אנשים החשוכים" הם אנשים שאת מחבבת 1, פתאום הדעות שלהם לגיטימיות. 1 - שום דבר אישי, כן? הוא יודע שהוא דוס. |
|
||||
|
||||
גם (ובמיוחד) אז הדעות לא לגיטימיות. אם ידעתי אז מה שאני יודעת היום לא הייתי מסכימה בשום פנים ואופן. וכבר הודעתי שאם יקרה המקרה המצער וגם הצאצא התאורטי הבא יהיה בן למין הנקצץ, הפעם לא אתן ידי במעל (אנחנו יכולים להתחבא אצלך?). |
|
||||
|
||||
תוכלו להתחבא אצלי. יש לי חדר פנוי. |
|
||||
|
||||
אל תתפתו. הוא יסגיר אתכם לצוררים תמורת שק תפוחי אדמה. |
|
||||
|
||||
תודה מותק. ידעתי שיש על מי לסמוך. |
|
||||
|
||||
כשאת כותבת "שאם יקרה המקרה המצער וגם הצאצא התאורטי הבא יהיה בן למין הנקצץ, הפעם לא אתן ידי במעל" עד כמה את מתכוונת לזה ברצינות? כלומר, נראה שמבחינת בן זוגך זה יהרג ובל יעבור, אז איזה צעדים את באמת מוכנה לעשות כדי למנוע את זה, או שסביר להניח שתישברי בסופו של דבר ותסכימי? (ואגב, לאח שלה: ברוך השב!) |
|
||||
|
||||
אני מניחה שאני אבחן עד כמה זה באמת יהרג ובל יעבור בשבילו. יכול להיות שזה יוביל להתנגשות ראשים שתגרום לפרידה (אני מקוה שלא כי אני אוהבת אותו מאד למרות פגמיו המועטים). יכול להיות שאני אסכים לפרוצדורה רפואית בבית החולים בלי שום אורחים או סנדקים או של מני מרעין בישין פגנים שכאלו. ויכול להיות שהוא יכנע לי. והכי עדיף בת. |
|
||||
|
||||
אה, תודה. למרות שתמיד הייתי פה, רק בשקט. עד עכשיו הכל היה בסדר. |
|
||||
|
||||
שמעתי בזמנו רופא שהתראיין בנושא, הוא ענה שאחוז הסיבוכים אצל מוהלים מקצועיים ורופאים הוא זהה. ניתוחים מסובכים בהרבה מתבצעים מחוץ לבית החולים בקליניקות למינהן, כך שאין שום הצדקה מדעית לדרישה שלך. למעשה היא נשמעת לי כמו אמונה טפלה של אישה חשוכה. |
|
||||
|
||||
הבעיה שלי היא בפרוש לא עם מיומנותו של המוהל, אלא עם האנשים ששותים בשמחה לחיים בזמן שמעלים את בני יחידי לקורבן. המוהל היה מצויין, ואם מישהו צריך אז אמסור פרטים באי מייל. |
|
||||
|
||||
אם כך אין לך בעיה. הבא בתור כבר לא יהיה יחידך. |
|
||||
|
||||
כל ילד הוא יחד ומיוחד בעיני אמו. בגלל זה אמהות כל כך חיוניות להנצת האגו. |
|
||||
|
||||
אף אחד לא מועלה לקורבן, אפשר אפילו להשתמש במשחות ושאר תכשירים שימנעו כאב מהתינוק (או לפחות את רובו). התגובה שלך היא אמוציונלית, לכן היא מובנת לי ואין לי כוונה לנסות לשכנע אותך אחרת, רק חשוב לי שתביני (וניכר מבנך הראשון שאת מבינה) שעבור רבים ברית היא דבר חשוב מאין כמוהו, משהו שקושר אותנו לעברנו ומאפשר המשכיות בעם הזה. לכן ברית המילה היא אירוע שמח שיש לשתות בו לחיים, גם אם התינוק עדיין אינו מבין זאת. |
|
||||
|
||||
''משהו שקושר אותנו לעברנו ומאפשר המשכיות בעם הזה'' זה טיעון אמוציונלי באותה מידה. |
|
||||
|
||||
כמובן, איש לא טען שהרציונל הוא שעומד מאחורי הברית1, למעשה לא נראה לי שלטיעון רציונלי היה סיכוי לעמוד מול טיעונים אמוציונליים חזקים כמו של אמא שפוחדת על הבן שלה. 1 - ישנם כאלו ויש מדינות שמנהיגות ברית מילה כנורמה רפואית, אבל זה לא המצב בארץ. |
|
||||
|
||||
סיכון לא נמדד רק בסיכוי לסיבוך, אלא גם בעלות הסיבוך. |
|
||||
|
||||
נו, ומה העלות? איבר פריפריאלי לא מהותי. אפשר לחיות בלעדיו, ורבים עושים זאת. יתר על כן, הינוקא יוכל גם לגדול להיות אדם רגוע יותר, שקט יותר, שלא יריב עם ילדים אחרים כשמוציאים אותו לטיול ולא ירדוף אחרי חתולים. |
|
||||
|
||||
לא ממש. היצר המיני ישאר זהה היות והאשכים לא נפגעו, אבל יהיה קשה יותר להגיע לפורקן וסיפוק, מה שעלול לגרום דווקא לאגרסיביות. |
|
||||
|
||||
אם לא היית מוסיף את המשפט האחרון, הייתי שותק, אבל זה ששמעת פעם רופא (אחד) שהתראיין (לאמצעי התקשורת הישראלים), זאת להערכתך הצדקה מדעית? גם אני פעם שמעתי משהו תגובה 318247, וזה מאוד הרגיז מישהו תגובה 318356. |
|
||||
|
||||
ביקשת, קיבלת מוזכרים שם שמות החוקרים, בטוחני שמהם תוכל לקבל את נתוני המקור המלאים (היות וכמוני אינך סומך על למהנט להגיד מה השעה). |
|
||||
|
||||
הנקודה היא אחרת. אתה קורא למישהו חשוך ובעל אמונות טפלות על בסיס אינפורמציה מאוד לא מבוססת. אתה לא חושב שהגזמת בשמות התואר שחילקת? ולגופו של המחקר, מדליין לא עולה לי כרגע, אז רק אציין תמיהה: 40% מהמילות שהסתבכו נערכו על ידי רופאים. 60% על ידי מוהלים. מן הסתם יש הרבה יותר מילות שנעשו על ידי מוהל מאשר על ידי רופא. מניין המסקנה ש"עורכי המחקר מציינים שלא מצאו הבדלים במספר הסיבוכים אצל רופאים או מוהלים." |
|
||||
|
||||
הביטוי על חושך וטפלות היה ביטוי מראה על תגובה קודמת, כמובן שהוא נאמר בהומור/אירוניה. אם ארבעים אחוז מהמילות נערכו ע"י רופאים, אז במידה ובערך ארבעים אחוז מהסיבוכים היו אצל רופאים, המסקנה היא ככתוב. כמובן שאישור ההנחה הזו דורש מבט על נתוני המקור. |
|
||||
|
||||
ברור, אני רק אופתע אם באמת אחוז כל כך גדול של הבריתות נעשות בידי רופאים. |
|
||||
|
||||
מדובר על אחוז הבריתות במחקר, שאינו בהכרח מדגם מייצג של האוכלוסיה. |
|
||||
|
||||
שוב, אין לי את המחקר עצמו, רק את הלמה-רשת שלו. משם הבנתי שהם בדקו את *כל* המקרים של הסתבכויות שהגיעו לבית החולים בפרק זמן מסויים. אני חושב שזה מייצג היטב. |
|
||||
|
||||
כמות השטויות שנכתבה בפסקה הראשונה גרמה לי להתעלם מהפסקה השניה. למשל ''מבחינה רפואית, יש לכרות איבר מהגוף או לנתחו רק אם הוא חולה'' - חבל שבארה''ב או דרום קוריאה לא שמעו על זה (שם מלים את רוב הזכרים). רק עורך דין עם אפס הבנה בעולם הרפואה יכול לכתוב משפט יומרני כגון ''ארגוני רופאים רבים בעולם המערבי נדרשו לסוגיית המילה, ולאחר שבדקו את כל המחקרים שנעשו בנושא, קבעו שאין הצדקה רפואית למילה''. מכאן שכל השאר הוא קישקוש מקושקש עד שיוכח אחרת. |
|
||||
|
||||
ידוע לי שבארה"ב היה מקובל בעבר, בשנות השישים, למול את הזכרים, אבל האם זה כך גם כיום, ובהיקף גדול ("רוב הזכרים")? מדוע כל השאר הוא קשקוש מקושקש? עכש"ז גם באייל, בדיונים קודמים, כבר הובאו הנתונים האלה. |
|
||||
|
||||
גם כיום בארה"ב, כמו גם בדרום קוריאה (לא בדיוק שומרי דת משה וישראל) מלים את רוב הזכרים (ע"ע בויקפדיה). מכאן שמדינה שלמה חולקת על "מבחינה רפואית, יש לכרות איבר מהגוף או לנתחו רק אם הוא חולה", כי הם מנתחים על מנת למנוע סיכון גם איבר בריא. כמו כן ישנם מקרים רבים ברפואה בהם מבוצעים ניתוחים באיברים בריאים על מנת למנוע סיכון עתידי (מקרה קיצוני ששמעתי עליו היתה אישה עם סיכון גבוה במיוחד לסרטן שד שכרתה שת שדיה). למעשה ניתוח איברים בריאים להתאמה לנורמה גם ללא תועלת רפואית (כפי שיש במילה) זה דבר שבשגרה (נגיד אנשים עם צורת אוזן לא רגילה). לגבי החלק השני, אף אחד לא יכול לקרא את כל המחקרים בנושא, זו יומרה מטופשת שמעידה על חוסר הבנה לגבי כמות הידע בתחום. גם את המחקר בעברית שנכתב באסף הרופא הם קראו ? מה עם ההוא ברואנדה ? |
|
||||
|
||||
עלי להודות שמה שקורה בארה"ב מעניין אותי ומהווה לגבי קנה מידה, ולא מה שעושים בדרום קוריאה. בויקי העברית בערך "מילה" מובאת רשימה ארוכה של מדינות, רובן או כולן לא מערביות (איך מגדירים את דרום אפריקה מבחינה תרבותית?) בהן מקובלת המילה, והיחידה בתוכן שהיא מדינה מערבית במפורש היא ארה"ב, ועליה נאמר כך: "ברוב המדינות הללו מבוצעת המילה מטעמי דת. יוצא דופן בולט הוא ארצות הברית, שם היה נהוג למול תינוקות מתוך הנחה שהדבר מונע מחלות שונות. כיום נוהג זה הולך ופוחת, כיוון שלא נמצאו הוכחות חד-משמעיות לתועלת הרפואית שבמילה." |
|
||||
|
||||
א. אני ממליץ לך לקרא את הערך על דרום קוריאה, היא מדינה מערבית לכל דבר (ועם קצת פחות תסביכים ליברליים). ב. הנוהג אכן פוחת, עדיין היא מופיעה ברשימת המדינות בהן נהוג למול את רוב הזכרים. |
|
||||
|
||||
כמובן. אבל...ומאידך גיסא - ברם אולם. בקיצור, מה אני יודעת? |
|
||||
|
||||
אני לא מבין, אתה מעדיף לאפשר לרוצח להסתובב חופשי, ולו רק על מנת למנוע ממשפחת המנוח את הכאב הכרוך בנתיחת גופו (המת!) של המנוח? |
|
||||
|
||||
כן. אבל בוא נדייק: מהניסוח שלך עלול להתעורר רושם שנתיחת הגופה היא הבדל ודאי בין רוצח שמסתובב חופשי לבין תפיסה שלו - וכמובן מדובר רק על הגדלת הסיכוי שיסתובב חופשי. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |