|
שמעון ואלי,
הנה נקודה נוספת על יחודה של שירה. הכושר המרכיב של השירה, שדרכה היא מרחיבה את מרחב השפה, הדמיון ותפיסת המציאות. הכושר הזה שמפעיל מנגנונים אסוציאטיבים אצל הקורא, והמשמש כקטליזטור סוגסטיבי. יפה עמד על זה עידן לנדו (לינק ממאמרו של אלי) באמרו שאבידן(1) חייב את שותפות הקורא למעשה היצירה. והנה המנגנון האסוציאטיבי שלי קישר מייד את ההבנה הדקה הזו לשיר הפותח את קובץ "פירחי הרע" של בודלייר "אל הקורא" שבו הוא פונה אליך הקורא צבוע, הדומה לי, והמזהה את המפלצת המשותפת לשנינו.
אולם מה שבאמת עורר תשומת ליבי היה צרוף ההערות של אלי, לנדו והשיר השני שציטטת. במאמר של אלי(2) ישנה התייחסות קצרה לשימוש של אבידן במבנים תנכיי"ם ולנדו כותב על ההתנערות הגדולה של אבידן מסממנים של דתיות אבל תוך השענות ושימוש בידע בגמרא ומדרשים. המוטיב של האדם המשגיח על עזריו הטכנוליגיים כמו אלוהים המשגיח ומשתמש בברואיו הזכיר לי טקסט שאמנם איננו שירה אבל לשונו פואטיים לעילע.
רבי משה חיים לוצאטו כתב(3): "ידוע ומבואר הוא, שכל הנבראים כלם שנבראו...לפי שראתה בהם החכמה העליונה צורך ותועלת...וכל חקותיהם ומשפטיהם הטבעיים הוחקו והוטבעו כפי מה שגזרה החכמה העליונה היותו נאות...ועל כן האדון ברוך הוא...לא ימנע גם כן מלהשגיח עליהם, לקיימם באותו המצב שהוא רוצה אותם בו"
ראה איזו יופי יש בשימוש בשפה. לא פלא שאבידן נמשך אחרי המבנים התחביריים הללו. החיבור הזה נכתב לפני כשלוש מאות שנה ונקרא ללא קושי היום.
אסוציאציה תת-קרקעית נוספת אותה גירה השיר הזה של אבידן התעוררה בי אתמול כשצפיתי במחזה של סטרינברג "ריקוד המוות". הבעל השתלטן מוגדר על ידי אחיינו - אני חושב משמע אלוהים קיים. אמנם בפשט זה נסיון להראות את המגלומניה השיגעונית של הבעל אבל התת-טקסט מדבר על זה שקיום האל תלוי בקיום האדם ולא להיפך. יתרה מזו, האל הוא תוצר של תודעת קיומו של האדם, בדומה לשורותיו של אבידן:
כמו אלוהים, שכל מה שברא נתון לביקורתו האלוהית
הנה שטף אסוציאטיבי שגרעינו שירה. זהו הכוח הפואטי שקיים אפילו בשירת בוסר שבלונית, וראה תגובתו המעניינת של מיכאל לשיר לפנינו.
_
(1) ותמוהה בעיני השתלחותו של עורכנו הנכבד באבידן. לפני זמן הוא ביטל את התובנה הדקה שאבידן הציע בקשר לזיהוי שיר כשיר או לאשיר
(2) אם כי לטעמי ההתרכזות היתרה בפן המד"בי של אבידן מחמיצה משהו ממהות שירתו.
(3) למי שהלעיג והלעיז על השימוש בניקוד אעיר שגם הטקסט הרמח"לי מנוקד, דבר המוסיף להנאת הקריאה המדויקת והאסתטית.
|
|