|
||||
|
||||
אולי אתה צודק, אולי באמת הם לא שוכנעו (מקרה המדובר זו היתה מלריה), אבל הגישה שם היא להגיד כן לכל מה שאדם לבן אומר. מדובר באנשים חיו והקימו איתם כפר במשך תקופה (מה ששולל את האפשרות של שקר לכסף), לא נראה לי שמישהו יצליח טוב יותר במלאכת השכנוע. כשחושבים על זה, אותה תופעה קיימת גם אצלנו. אנשים רבים לא חוגרים חגורה במושב האחורי למשל (אני בינהם), למרות שחגורה כזו מפחיתה את הסיכוי למות בתאונה. למה ? קיים איזה נתק בין ההבנה הרציונלית שמעשה כזה הוא מועיל (ולו הסתברותית) לבין התגברות על האי נוחות הפיזית וביצוע ממש של המעשה. לעיתים קרובות אני רואה אנשים דוחים מעשים מועילים להם משום סיבות שנעוצות באי-נעימות, אנחנו הרבה פחות רציונליים משנדמה. |
|
||||
|
||||
...או שאנחנו מאוד רציונלים, אלא שפונקציית התועלת שלנו מחורבנת. |
|
||||
|
||||
אולי זה כי אתה מקוה להיות מועמד לפרס? |
|
||||
|
||||
אני תוהה אם לא היה אפשרי לשכנע אותם בדרישות הדיוק באמצעות העמדת התרופות כפולחן. נראה לי שפולחנים בהרבה מקרים דווקא דורשים דיוק ניכר בסדר פעולותיהם כדי שהקסם יעבוד. |
|
||||
|
||||
נקודה מעניינת - האם מוסרי לשקר להם (לטובתם, במבחן התוצאה, לפחות קצר-הטווח), ובאופן כה עמוק. |
|
||||
|
||||
אני לא בטוחה מה כאן השקר. |
|
||||
|
||||
הצגת התרופה כחלק מפולחן כוללת בתוכה, בצורה מאוד חזקה, המלצה על הפולחן, והסכמה (פעילה!) לאמיתות (השקריות) שהפולחן מבוסס עליהן. |
|
||||
|
||||
אה, לא לזה הכוונה. התכוונתי להציג את התרופה עצמה כפולחן - לא כחלק מפולחן קיים. |
|
||||
|
||||
את זה הבנתי. אולי צריך שתפרטי יותר. אני מדמיין שאומרים להם "האלים רוצים שתבואו כל יום לביתו של המכשף עם החלוק הלבן כאן, ותבלעו את כדורי הקסם שהוא נותן לכם, שיגרשו רוחות רעות" - ואלו השקרים שדיברתי עליהם. התכוונת למשהו אחר? אפשר אולי להתחכם בניסוחים ולהגיע לניסוח שיישמע להם כמו פולחן, אבל אנחנו מצידנו לא נאמר שום טענה שבעינינו היא שקרית. אבל לא ברור לי ש*זה* עוזר, מבחינה מוסרית. |
|
||||
|
||||
אכן לא לזה התכוונתי. התכוונתי רק להעביר את הרעיון שהתרופות, במידה שהן יעילות, יכולות לעבוד כמו שעובדים פולחנים שעובדים. כלומר, כמו שבפולחן יש סדר עניינים מדויק וזמנים מדויקים לביצוע הטקסים, גם במדע - "פולחנו" של העולם המערדי/האדם הלבן/מה שלא יהיה, יש סדר כזה. וגם "פולחן" זה איננו פועל אלא אם שומרים עליו בדייקנות. |
|
||||
|
||||
אז בסדר. |
|
||||
|
||||
תודה על האישור:) |
|
||||
|
||||
אני עמדתי בפני דילמה דומה. מישהי יקרה ללבי מאמינה גדולה באכינציאה, ואי פעם קראתי על מחקר שהראה שהצמח הזה לא משפיע בכלל. די התלבטתי אם להרוס לה את אפקט הפלסבו. |
|
||||
|
||||
ומה החלטת? |
|
||||
|
||||
לא שואלים ג'נטלמן1 איך הוא הכריע בדילמות מוסריות כבדות כאלה. בצד אחד של כפות המאזניים מונחת האמת האבסולוטית המזוקקת והנצחית, ובצד השני רווחתה של יקירתי שאין שניה לה בכל החלד כולו. על בעיות פשוטות מזאת נטרפה דעתם של רבים וטובים. ______________ 1- אבל אני לא ג'נטלמן. החלטתי שאין טעם להלחם בעצמי, וממילא לא אצליח לנצור את פי לאורך זמן כך שמוטב לפרוק את הנטל הזה מעל לבי. כשסיפרתי לה על המחקר, היא הגיבה ב"אה, כן, קראתי על זה ב"ידיעות". אצלי זה כן עובד. אתה רוצה קפה?". ללמדך שלפעמים החיים יותר פשוטים ממה שנדמה לנו. |
|
||||
|
||||
האמת היא שביני לביני הימרתי בדיוק על תוצאה זו. אשה לעניין, יקירתך דנן. |
|
||||
|
||||
כאמור, אין שניה לה (כלומר, תמיד היא ממהרת). |
|
||||
|
||||
סליחה, זאת זאת מתגובה 291574? (מצאתי את התגובה משום שזכרתי אצלך דיבורים על מיזנטרופיה. מהנסיון שלי אלה שמאמינות באכינציאות וכיו"ב, הן אלה שעולמן התרבותי דווקא *כן* קשור עם תרבות בפרוטה מסוג "ויוה". אבל אולי זה באמת רק הנסיון שלי ואין להכליל) |
|
||||
|
||||
משתמשי האכינציאה המוכרים לי הם: 1 מרצה לפסיכולוגיה, 1 עורכת ספרותית, 1 פיזיקאי ו-2 קולנוענים (לא מיוצרי ויוה). |
|
||||
|
||||
שלושה זה טוב, שלושה זה יותר טוב מכלום. זה מזכיר לי שכל מגדת עתידות וכל פותחת בקפה שמראיינים אותה, אומרת שיש לה לקוחות רופאים, עורכי דין ו"פרופסורים". ובאמת יכול להיות שמתוך 300 לקוחות יש למגדת עתידות לקוח אחד רופא, לקוח אחד עורך דין ואחד פרופסור, אבל קיים סיכוי סטטיסטי לא רע ששאר ה-297 באים מחתכי אוכלוסיה אחרים. |
|
||||
|
||||
אה, ושכחתי להוסיף שאני עצמי מגיע מחתך האוכלוסיה שלפי רמת הידע שלו 2+1+1+1=3, מה לעשות :) |
|
||||
|
||||
גם זו תשובה מתקבלת. חוץ מזה, יש לי תחושה ברורה שהסטטיסטיקה שלי קרובה יותר למציאות. |
|
||||
|
||||
אני בספק רב אם הייתי מסוגל ליצור קשר בעל משמעות עם מישהי שעולמה התרבותי נע בין ''ויוה'' לאירוויזיון. סנוב שכמותי. |
|
||||
|
||||
לעומת זאת, אתה לא מתאר לעצמך ודאי כמה מחסידי ויוה משתמשים באופטלגין. |
|
||||
|
||||
נו, ורצית קפה? |
|
||||
|
||||
יש גבול לרמת האינטימיות שאני מוכן לחלוק באייל. |
|
||||
|
||||
זה לא בדיוק קשור, אבל זה קרוב - למה אתה מסתיר את זהותך? אתה בטח לא סובל מחרדה חברתית, כי אחרת לא היית מכיר בחורות - סליחה, גברות - דרך אתרי הכרויות. (בן כמה אמרת שאתה?) בחיים שמחוץ לאייל אתה מתהדר בדיעות אחרות? אתה מצנזר את חוש ההומור שלך אחרת שם? אתה חושש לאבד את מקום העבודה, או שלא להיות מקודם? מפחד להסתכסך עם המשפחה או עם חברים? אתה מעדיף להצניע משהו אודותיך עליו התוודת כאן? המשיכה לנשים? חוסר העניין באופנה? האהדה שלך לבית"ר? סיפרת סיפורים פרטיים של אנשים שגילוי זהותך יחשוף אותם? כתבת משהו שהתחרטת עליו? מפחד להתחרט בעוד שבוע על משהו שתכתוב מחר? |
|
||||
|
||||
שכ''ג כבר רמז פעם שהוא לא רוצה שהמעסיקים שלו ידעו מה הוא עושה על חשבון שעות העבודה. |
|
||||
|
||||
לא זכור לי. הוא לא פנסיונר? העניין עם המעסיקים בטח היה בדיחה. |
|
||||
|
||||
דיון 1497 |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |