|
||||
|
||||
הבעיה, ב"ה"הידוע, של המקצוע, היא הקושי להתמקד. נטען פה כבר באחת התגובות, שלא ברור מה בדיוק טענותיו של מטלון. הוא יורה לכל הכיוונים. חוסר המיקוד הזה אופייני לאדריכלים לדעתי. (מהשכלתי הדלה, כסטודנט שנה ד'...) התשובה ל'בעייתיות' של המקצוע, מתחילה להתברר פה בהתייחסויות האחרונות, לגבי מה תפקיד האדריכל. שלא כמו שנכתב ע"י מגיבים בהתחלה, לגבי היות המקצוע low tec: תחום הבנייה, כמו כל דבר - (טוב, בעיקר מבני ציבור, או מבני מגורים גדולים עם מערכות מורכבות. לא כל וילה...) - הוא תחום עשיר בטכנולוגיה. לא במקרה נזקק האדריכל ליועצים רבים. אין דרך להשתלט על כל המידע. אך אין זה אומר שלא צריכה להיות מחשבה כוללת. להיפך! כשהכל מתפרק לאינסוף 'פרופסיות' קטנות - עולה לאין שיעור חשיבות התיאום והמצאותו של ראש אחד שמנהל ומסנכרן. וזה לדעתי עתידו של המקצוע! מי שיבין זאת - יצליח. משתנים פניה של האדריכלות. העבודה בצוותים, ההתמקצעות של אדריכל בתחום זה או אחר, או לחלופין בתחום הניהול, ע"י זה שלמד 'קצת מכל דבר' בהיבט הטכני, וקצת תאוריה באקדמיה, וכו'... מה דעתכם? |
|
||||
|
||||
אתה מתחיל טוב. כבר בשנה ד' מעביר ביקורת על כל האדריכלים וזה מה שכתבתי, לפרגן אחד לשני הם לא מסוגלים, אז איך הם יתאחדו תחת מטריה אחת, ארגון אחד חזק. והבוגרים של המחר הם העתיד לנו?! תלוי באיזה מבנה אנחנו דנים. היתה פה התמקדות במבני מגורים. בתחום הזה מי שמוביל, מידע אישי, זה היזם והקבלן. כך לצערי, הטכנולוגיה לא התקדמה ומה שהיה, זה שיש עכשיו וזה מה שיהיה מחר. ישנם מבני יוקרה שבהם מורכבות טכנולוגיות שונות, מבנים אלו יקרים ויוקרתיים והתכנון שם באמת מנסה להיות קצת יותר יצירתי, מגרה. חלק מהיועצים, או התפקידים שנוצרו, ("פרופסיות"), נוצרו בעקבות סרובו או אי-רצונו של האדריכל לקחת חלק ואחריות, ויכול להיות שלא היו משלמים לו עבור זה. למשל נושאים כמו איטום, אקוסטיקה, היו נושאים שהאדריכל טיפל בהם, זו לא חוכמה גדולה. אבל "הוא" ברח מאחריות והיום יש יועץ איטום ויועץ אקוסטיקה. לפעמים במציאות היזם הקמצן רוצה לחסוך בכספו ולא לוקח יועצים כאלו ואז אין מי שמטפל בנושאים אלו בבניני מגורים. יועץ מעליות, מה הבעיה לשרטט תכנית וחתך של מעלית אחת או שניים. אבל לא, האדריכל לא יצור קשר עם יצרן מעליות, כי הוא לא מרוויח מספיק ולמה לו להתחייב בנושא זה, ואז יש "יועץ מעליות". כל זה במגורים, במבנים ציבוריים, תרבותיים, גורדי שחקים ואחרים הנושאים קצת יותר מורכבים. |
|
||||
|
||||
אז גם לך יש ביקורת רק כלפי האדריכלים. כשיהיה לך משהו מעניין להגיד, תעיר אותי. אותי לא מעניין אם האחריות היא של היזם או של האדריכל. מעניינת אותי התוצאה ולא גילדת האדריכלים. בינתיים לא סיפקת עדויות לכך שהציבור ככלל נפגע מהמגמות שאותן אתה מתאר (למיטב זכרוני לא סיפקת עדויות חיצוניות לכך שהמגמות הללו קיימות, אבל אני מאמין לך). |
|
||||
|
||||
התוצאה תשתנה על ידי חינוך. הצרכן צריך לקנות מוצר איכותי. הצרכן צריך לדעת מהו מוצר איכותי, לבקש מוצר איכותי ורק אדריכל שאינו תלוי ביזמים, בקבלנים ובעשירי האומה יכול ללמד אותם שיש אופציות אחרות. סליחה, לא רק אדריכל, כל אדם שמבין לעומק את ההיבטים האדריכליים הקשורים למוצר הגמור, זה שעומד למכירה. כל עוד האדריכל, שמקבל את שכרו מהיזם, צריך להסביר מהי אדריכלות טובה, לא תהיה כאן אדריכלות טובה. צריך להתאגד ולדרוש בית טוב, להחרים את הרעים. הצרה היא שלכל דבר יש מחיר. נא להתעורר...להפגין באי-קניה, בתמיכה במצוין ולא לשאוף לבינוניות. |
|
||||
|
||||
זה יעלה לי יותר? אם כן: זה באמת שווה את זה? לפי מה שאתה כותב אני צריך לקבל את מילתו של האדריכל ללא עוררין רק בגלל ששמעתי עליו המלצות טובות (ממי?). אם אפשר קצת דוגמאות ולא ססמאות. גם אני חושב ששלום עולמי זה דבר טוב. אם תתרום לי מיליון ש"ח או לחילופין אם תדאג לאפשר לי לפעול בצורה "בלתי־תלויה" אני כנראה אוכל לפעול למען המטרה הזו. כמה אתה מוכן לתרום לי? יש משה שלטענתך כדאי לי לקנות? לפי מה שכתבת עד עכשיו אין ממי לקנות דירות בארץ כי הכל מאיכות ירודה. יש לך דוגמה לכמה צדיקים בסדום? (או שאולי משרד מטלון יוביל את המגמה?) ולא ענית גם לדוגמת המכוניות: למה מה שטוב במכוניות (תכנון ויצור המוני כמעט לכולם) לא מתאים גם לבתים? |
|
||||
|
||||
מכונית זה אובייקט שמשרת פונקציה אחת, מביא אותך ממקום למקום, כמו מזלג שאתה אוכל בעזרתו. סוג המזלג ועיצובו לא יגרמו לך נזקים בלתי הפיכים. בית זה מרכז חיינו,''הלב'' שמפעיל אותנו והחומה ששומרת עלינו, הוא משפיע עלינו מכל הבחינות. שלום המשפחה, פסיכולוגיה, יציבות פיזית ורוחנית ונותן עוצמה רב מערכתית, אם הוא מתוכנן כראוי. יש פרוייקטים שמתוכננים היטב. לא מזמן ראיתי אחד ברחובות ואני לא מדור פרסומים של קבלן זה או אדריכל אחר. בכדי להבין מה זה טוב צריך לראות את זה, לטעום את זה, ללמוד את זה. מה שאתה רואה מאז הולדתך, זה מה שאתה יודע. לכן יש לשאוף להרחיב אופקים, ללמוד לבד או בקבוצה מהי אדריכלות טובה ולא טובה, להסתובב, לפתוח את העיניים ולנסות לגבש מחשבה. |
|
||||
|
||||
אתה משתמש במזלג מדי יום ביומו. ההבדל הוא שיותר קל להחליף מזלג מאשר להחליף בית. לעומת־זאת גם החלפת בית אינה דבר בלתי־אפשרי. אני גם לא נוהג לבקש חוות דעת של יועץ פנג־שוואי לפני בניית בית. אז אם אני רוצה להסיק מסקנות מהדיון הזה: אם אני רוצה לקנות דירה אני צריך להשקיע שנים בהתרוצצות ובלימוד. אני דווקא מרוצה ממה שיש לי ולא חושב שאני צריך לשלם על יותר (בכסף ובזמן התרוצצות). |
|
||||
|
||||
נכון, גרביים אפשר להחליף ודירה, זה קצת יותר קשה. ועוד דבר, כמה זמן לוקח לקנות דירה? בזמן הזה לא צריך ללכת לאוניברסיטה, צריך לפתוח את העיניים. וחשבת על זה שאפשר לקבל משהו יותר טוב במחיר דומה? אצל אנשי הממון סופרים כמה מ"ר בונים, זה מה שנחשב, ולא איך בונים את אותו מ"ר. אז באותו סכום של כסף אפשר לבנות 100 מ"ר בתכנון הרבה יותר טוב שיגרום אושר לכולם ואולי לאחר שנים גם עושר. |
|
||||
|
||||
מכונית זה "אובייקט שמשרת פונקציה אחת, מביא אותך ממקום למקום"?! איזו חוסר תרבות מוטורית! אתה בטח נוסע (או שואף ל) "מזדה 3 אוטומטית מליסינג", ואני בכוונה כותב "נוסע" ולא "נוהג". המכוניות המודרניות הן מלאכת מחשבת של הנדסה (מכנית, אלקטרונית ואנוש) ועיצוב! מכונית טובה גורמת להנאה מהנהיגה, נוחות, שמירה על בטיחות הנוסעים, והקפדה על אסתטיות - הן מבפנים והן מבחוץ. אני מאוד מתפלא לקרוא דברים כאלו מעטו של אדריכל! זה כמו לכתוב ש"בית זה אובייקט שמשרת פונקציה אחת, מקום להניח בו את הראש" |
|
||||
|
||||
אני מנסה להתמקד. כאדריכל שהמשכורת שלו לא בשמיים, יש לי סדר עדיפות. אולי אני מעדיף בית יפה ומתוכנן על מכונית שיושבת בחוץ. או בגלל שאני "נוסע", אני לא "נוהג" ויש לי נהג, אולי אני נוסע במוניות. אולי אני מעדיף כלים יפים, ALESSI, מעוצבים למופת. מכיוון ש"ישקר" זה לא שלי ולא של אבא שלי, אני חי לפי סדרי עדיפויות שאני מגבש לעצמי. |
|
||||
|
||||
ולא חשבת שהדייר הממוצע, שגם הוא לא הבעלים של "ישקר", והמשכורת שלו לא בשמיים, מעדיף מכונית מהנה ובטוחה על פני בית מתוכנן לעילא ועילא ע"י אדריכל מוכשר? מצד אחד אתה מתלונן על חוסר תרבות דיור, ומצד שני אתה מזלזל בתרבות מוטורית. (ורכב טוב, בניגוד לבית מעוצב, לא חייב לעלות הון, אני מכיר מישהי שמוכרת את הפורשה 911 הישנה שלה במחיר נמוך יותר ממשפחתית חדשה) |
|
||||
|
||||
אני קונה, תשלח אותה אלי! וכל אחד וסדרי העדיפות שלו. אני חושב שבית נאה צריך להיות לפני מכונית נאה. ככה אני, קצת שמרן בנושא הזה. לעומת זאת באדריכלות אני אוהב סגנון נקי, ללא קישוטים ופיתוחים. יש כאלו שאוהבים גם ברזים וידיות מזהב, כל אחד ואהבותיו. |
|
||||
|
||||
אני לא רוצה להפוך את הפורום ללוח מכירות רכב, אבל אם אתה באמת מעוניין, תתקשר 052-8555666, שמה ענבר. לעניין, אין לי בעיה עם סדר עדיפויות כזה או אחר, אבל יש לי בעיה עם מי שמלין על חוסר תרבות דיור, אך מביע זלזול בתרבות מוטורית. אם להיות פיינשמקר, אז עד הסוף! |
|
||||
|
||||
"מקום להניח בו את הראש"? |
|
||||
|
||||
אנחנו לא מבקשים פרסומת. אנחנו מבקשים הדרכה באמצעות דוגמאות. מה טוב לטעמך? מה רע? מדוע? |
|
||||
|
||||
הלו, זה הכסף שלי, ואני מאוד קשור אליו. אני אתןקצת ממנו לאדריכל רק אם הוא יחזור בריבית שמנה (חובת ההוכחה עליך). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |