|
||||
|
||||
כפי שאני הבנתי את המאמר, הוא אינו מאשים את האדריכלים אישית, אלא מצביע על בעיות מבניות ומובנות בתוך תנאי המקצוע והשוק, שמשפיעים על ההתנהלות ויחסי העבודה בתחום (בשונה מהתלונות המוכרות על עו"דים, שמניחות שמדובר באופי בעייתי של מי שניגש לעסוק במקצוע זה). לי זה הזכיר תלונות ששמעתי בעבר ממעצבים (מעצבי מוצר, מעצבים תעשייתיים). התנאים וההתנהלות בתחום זה היו קשים למדי בשנות השמונים והתשעים: שכר מינימלי לצעירים, חוסר אפשרויות קידום, אין פרנסה מספקת לעצמאים קטנים וכולי. זה כמובן השפיע על האווירה, המוטיבציה והתככים, וגם על איכויות המוצר המעוצב (למי יש כוח להשקיע בחזון, כשאף אחד לא רוצה לקנות את הדגם שלך, חוץ מרשת GoIn בכמה גרושים, בקונסיגנציה). נדמה לי שהמצב בתחום העיצוב התחיל להשתנות בעשור הנוכחי, בין היתר בגלל עליית קרנם של כמה וכמה מעצבים ישראליים "כוכבים" בחו"ל. |
|
||||
|
||||
ואחרי הרהור קל: סיבה נוספת לעליית קרנו של מקצוע העיצוב (מוצר, תעשייתי) בשנים האחרונות היא התבססות ההיי-טק כתעשייה הפולטת מוצרים חדשים - והצורך בעיצוב ראשוני של מוצרים חדשים, הן מוצרי חומרה ("ברזלים") והן מכשור רפואי למשל. הצורך הזה מחייב שכירת מעצבים מנוסים, בשונה מהצורך בחיקוי מוצר עיצובי קיים, שבשבילו מספיק להעסיק ביצועיסט. |
|
||||
|
||||
אכן, העיצוב התעשייתי נמצא בספרה קרובה לאדריכלות, מבחינה, איך נאמר.. בראנג'אית. יש מידה מסויימת של שיפור ביחס התעשייה לנושא העיצוב, מה שתמיד היה חלש בארץ (חוסר של תרבות עיצובית, חוסר הבנה מה זה "עיצוב תעשייתי" בכלל) - אבל העיצוב התעשייתי רחוק מהמנוחה והנחלה. בתחום הזה קשה מאוד לבוגרים טריים להשתלב. גם היום. מעטי מעט עובדים בתחום בסוף לימודיהם - אני משער שבין 20% ל30% מהבוגרים הטריים של השנה שעברה עובדים בתחום העיצוב התעשייתי - וגם זה בגלל שכתר מנהלים תוכנית שגייסה כ15 מעצבים חדשים השנה (כמות עצומה - כ10% מהבוגרים השנה עובדים בה). חלק גדול מוצאים את עצמם עובדים ביצירת מודלים ועיצוב דוכנים לתערוכות, וחלק זולגים לתחום העיצוב הגראפי. כמה גם יעסקו בתכומים שמתרחקים מעיצוב תעשייתי - תכנון ממשק משתמש, או כתיבה אודות עיצוב. מתוך אותם 20-30 אחוז אני מעריך שבערך 10% עוסקים בעיצוב ממש. השאר יהיו ביצועיסטים\\\\אנשי מחשב - ורובם לא ישרדו במקצוע יותר משנה שנתיים (עד שדור חדש של קופיפי סולידוורקס יצא מהאקדמיה ויסתפק בשכר שנמצא במדרגת המס הנמוכה ביותר). בארץ ישנם בסביבות 20 משרדי עיצוב שבהם עובדים יותר מ3 מעצבים. משרד שבו יש יותר מ5 מעצבים נחשב משרד גדול (יש, אולי, 5 כאילו בארץ - אני כרגע מסוגל לחשוב רק על שלוש. בקושי). ישנם המון משרד עיצוב קטנים 3 אנשים ומטה - רובם שורדים בקושי עם מוסר התשלומים בארץ. ולחדשות הטובות: יש שינוי, הוא מורגש באויר. אבל יקח הרבה זמן עד שתהיה הבנה של התעשייה (כולל חלק לא קטן של המעצבים הפועלים היום) שעיצוב הופך להיות פארמטר קריטי בפיתוח מוצר - להצלחה בעתיד. כרגע עיצוב נמצא ברמת חשיבות נמוכה, כמעט בכל החברות שמיצרות מוצרים תעשייתיים בארץ (או ליתר דיוק שמתכננות מוצרים בארץ). צאג, סאיטקס, אינדיגו, מ-סיסטמס, סאן דיסק וכמה נוספים הם יוצאים מהכלל בהקשר הזה. |
|
||||
|
||||
כתבת ש-10% מהבוגרים השנה עובדים בכתר - בוגרים של איזה מוסד? |
|
||||
|
||||
שלושתם: הדסה, בצלאל ושנקר. 5 מבצלאל, 5 משנקר ו5 מהדסה. האמת, אני לא בטוח לגבי המספר המדוייק (יכול להיות קצת פחות משנקר ומהדסה, אבל זה הסדר גודל) |
|
||||
|
||||
שכחתי את חולון... הם גם קיימים. אני אתנחם בזה שמבצלאל יש 5 אנשים מהמחזור הנוכחי והם מהווים כ15% מהבוגרים (סטטיסטיקה מעולם לא היתה הצד החזק שלי) |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |