|
||||
|
||||
אין שום רע בעיסוק בקבלה כשלעצמו. פוסקים כמו החיד''א, כף החיים, ר' חיים פלאג'י והרב עובדיה יוסף, הראו כיצד ניתן לשלב בין הקבלה לבין הפסיקה ההלכתית לרווחתם של החיים האמוניים. דא עקא שאין פוסקים ברמה הזו בקרב הציונות הדתית ולדעתי מעולם לא היו, וחבל. |
|
||||
|
||||
ובמיסטיקה היא שהיא גורמת לאובססיה אידיאולוגית מטורפת מהסוג שאנחנו רואים ב"מאמר " הזה ואני חוזה שהיא תגרום לרצחנות מטורפת אצל כל אותם אנשים שמקבלים את זה. ואני משוכנע בוודאות של 99.99% שלא אתבדה. אלו הם אנשים מסוגם של היטלר והימלר או פול פוט רוצח ההמונים הקמבודי אנשים שכל מי שהיכיר אותם סיפר עד כמה היו הגונים בחיהם הפרטיים אוהבי בעלי חיים וישרים וכו'. רק במסגרת מערכת החייהם הגונה היגיעו למסקנה שה"עובדות "( ובמקרה שלנו ספר הזוהר וכו') קובעות שעל מנת להציל את העולם יש להשמיד כך וכך מיליונים של אנשים "נחותים " או "שטניים " ,אנשים שאותם לא היכירו כלל ולא הייתה להם שנאה אישית אליהם .אבל האידיאולוגיה או האמונה קבעה שאין מה לעשות חובה להשמידם את כל הגברים והנשים והילדים את כל "הערב הרב" והם עשו זאת בתור מי שעושים את חובתם הנעלה למען האנושות בשם האמונה. |
|
||||
|
||||
לא הייתי ממהר ליצור סימטריה בין המיסטיקה הטבטונית לקבלה. אני סבור שכשהאמונה היא ברמה של פולקלור, ללא מערכת הלכתית ממתנת, אז קיימת סכנה. אני מסכים אתך שישנם יהודים שהאמונה שלהם מתבטאת בעוצמות רגשיות אדירות ובתמונות של שחור ולבן. בהחלט יש סכנה שאותם יהודים ינסו לפוצץ את המסגדים על הר הבית ובכך להצית את המזרח התיכון, או לחלופין להתנקש שוב בחייו של ראש ממשלה. אני מקווה שהפעם השב''כ לא יפשל וישכיל לטפל בקיצונים הללו בעוד מועד. |
|
||||
|
||||
אני הייתי מתחיל עם מעקב מדוקדק אחרי כל מי שמקבל את האמונה הפסיכוטית בערב רב. האנשים האלה הם מראש מועדים לבצע כל פשע אפשרי. הייתי מציע גם לכל קהילה שהם שייכים אליה להוקיע אותם מתוכה ,הם במילא הרי רואים את כל מי שמסביבם כערב רב שטני כך שהאסון לא יהיה גדול מבחינתו של אף אחד. |
|
||||
|
||||
המונח 'ערב רב' כמו גם המונח עמלק מעוגנים בתפיסת העולם היהודית. בציונות הדתית ישנו דגש על המקרא כמרכיב תאולוגי חשוב, החל אולי מימי הנצי''ב מואלוז'ין, עבור ברב צבי יהודה הכהן קוק וכלה ברב מאיר כהנא. הרי כל החשיבות של מצוות ישוב הארץ (אליבא דהרמב''ן) בבחינת ''יהרג ואל יעבור'', מקורה ביחוס משקל עצום לתפקיד של המקרא בתפיסה הדתית לאומית. זה פשוט בלתי אפשרי להילחם באמונה פונדמנטליסטית באמצעים תיאולוגים. אני מסכים אתך שצריך לבודד את הקיצונים ולהתחיל להעמיד רבנים לדין. |
|
||||
|
||||
המאמר לא גרם לשום רצחנות. חלק גדול מהציבור התורני מקבל את הכתוב במאמר. כתוב במפורש מספר פעמים שאין להשתמש באלימות פיסית כנגד יהודים שמתנהגים כפי שהתורה מתארת את אנשי הערב-רב. ההשוואה להיטלר מראה על חוסר הבנה מוחלט במילים עדינות. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שהראיה שמפריכה את טענתך הוא הראי''ה. הוא תמך בציונות ממש (הרבה מעבר לנסבל עבור רבים בתקופתו) וגם עסק בקבלה, בנוסף לפסיקות רבות שעד היום מהוות עמוד מעמודי התווך של הציונות הדתית. |
|
||||
|
||||
הראי"ה לא היה פוסק בשיעור קומתו של ר' יעקב סופר בעל 'כף החיים', ובוודאי שלא הגיע לקרסוליהם של החזון איש ושל הרב יוסף חיים זוננפלד - שלושתם בני תקופתו. בסך הכל מדובר באיש שנוי במחלוקת בעולם התורה, שתרם שירים, הגיגים, כתבים קבליים שצריכים ביעור, וחידושים ברמה בינונית על התלמוד. לא היה לו האומץ אפילו לחבור לתנועת 'המזרחי' שאנשיה נכנסו לכנסת (ובכך קיימו נאה את שדרשו), או לכל הפחות להעניק לה גיבוי מבחוץ. הדבר יחידי שניתן לזקוף לזכותו הוא הקמת הרבנות הראשית לישראל. היום הרבנים הראשיים מצגר ועמאר, הם שלוחי מצווה של הרבנים החרדים אלישיב ויוסף בהתאמה. המוסד הזה מרוקן מתוכנו: את החרדים הוא לא משרת; אנשי הציונות הדתית פונים לרבותיהם מרדכי אליהו ואברהם שפירא; והחילונים מתייחסים אליו בתיעוב. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שישנו ציבור גדול שחולק על דעתך, בינהם רבנים רבים וגדולים שהולכים בדרכו. כמובן שישנם זרמים שונים וכל אחד מוקיר את מנהיגיו, אבל אפשר רק להזכיר מתי מעט משנאמר עליו "לא יהיה הדבר להגזמה, אם נאמר שמרן הגרא"י הכהן קוק, ז"ל, היה בדורנו היחיד בין גדולי התורה, שהיה שולט בהלכה ובאגדה כאחת... כל מקצועות התורה היו ברשותו.. ולאו דוקא בהלכה. עולם האגדה הי לא פחות פתוח לפניו. חזון ושירה, מחשבה ומחקר, הגיונות ודעות - כל אלה היו שוטפים בלי הרף, כמעין הנובע, ממוחו ללבו ומלבו למוחו" הרב שלמה יוסף זוין. או הלל צייטן ששם אותו בשורה אחת עם האר"י, הבעש"ט ובעל התניא בתחום הקבלי. המידע נלקח מכאן : |
|
||||
|
||||
''יחד עם האר''י, הבעש''ט והגאון מלאדי''. לא פחות. שיהיה. |
|
||||
|
||||
מה קל להשוות בין שאינם ברי השוואה וללעוג לאילו שאינם יכולים להשיב, אם כי גם היה כאן, לא היה משיב. עליו נכתב ''ואוהביו כצאת השמש בגבורתו''. |
|
||||
|
||||
אינני לועג לו, להפך: אני שואל מדוע להסתפק באר"י ובבעש"ט? מדוע לא להשוות אותו לרבי שמעון בן יוחאי בכבודו ובעצמו? ועל כך נאמר: "והמשכיל בעת ההיא ידום". |
|
||||
|
||||
במורשת הרב קוק יש תופעה מיוחדת שלדעתי רלאבנטית לדיון כאן והיא ''הגירתו'' של הרב קוק מן המחנה החרדי אל המחנה הדתי-לאומי. איני חושב שהרב קוק נחשב יותר מדי במחנה החרדי. לעומת זאת צריך להכנס לבתי הספר הממלכתיים-דתיים ולראות את הציטטות מדבריו על הקירות (משל לכך שקירותיה של מצודת זאב יכוסו באמרותיו של בן-גוריון). למעשה יותר מדוייק להגיד שהמחנה הדתי-לאומי ''היגר'' אל הרב קו''ק מאשר להיפך. אפשר לפרש עובדה זו כחלק מן התנועה העולמית של נסיגת הלאומיות-החילונית והחזרה לקלריקליזם ופונדמנטליזם, ואפשר לפרש זאת כאות לגדולתו של הרב קו''ק. |
|
||||
|
||||
אני לא מסכים. נכון שהראי''ה קוק למד בישיבת ואלוז'ין המפוארת שבליטא. כפי שהמשכילים היו צאצאים ליהודים חרדים, גם הציונים היו. כל תנועות השיחרור ביהדות מקורן במרד בחברת האם. הציונות הדתית לא היגרה אל הרב קוק. הוא ללא ספק היה ציוני נלהב מכח עצמו וזה מתבטא בכתביו, אבל הוא בפירוש לא היה רב חרדי ציוני. התיאור שלך מתאים לרב שלמה טייכטאהל, תלמידו של האדמו''ר ממונקאטש, ששינה את דעותיו האנטי-ציונות בעקבות השואה והפך לדגם קלאסי של רב חרדי ציוני. המשפט האחרון שלך מעניין ואני צריך לחשוב עליו. |
|
||||
|
||||
אני חושב שאתה טועה. הרב קו''ק היה בשר מבשרו של המחנה החרדי, התגורר בבני ברק ומבחינה הלכתית היה מחמיר יותר מרבנים חרדיים אחרים. דוקא ציוני הוא היה פחות ממה שמתארים היום תלמידיו של בנו, הרב צבי יהודה שכבר היה חלק מן הממסד הדתי לאומי ויכול להיות שזה יוצר קצת בלבול. הרב קו''ק ראה צורך בהתקרבות בין המחנה החרדי לבין המתישבים הציונים-חילוניים וקרא לזרימה דו צדדית של רעיונות (הלכה ודת יהודית למחנה החילוני וציונות התישבות ולאומיות למחנה החרדי), אבל הרב בודאי לא ראה עצמו עובר מן המחנה החרדי אל המחנה הדתי-ציוני ובודאי לא למחנה הציוני-כללי. החלוקה בין המחנות לא הטשטשה לרגע, מה גם שהיה מחנה גדול של יהודים דתיים מסורתיים ציונים ולא חרדים שחצץ בין המחנות הללו. יש באתר של הרבנות הראשית (אני חושב) מסמך מעניין מאוד המתאר את ביקורה של משלחת הרבנים החרדיים (קו''ק וזוננפלד) ביישובים החדשים, המתאר יפה מאוד את הטיפוסים השונים של יושבי א''י באותה תקופה. בדבר אחד אתה צודק. מאחר ובאותה תקופה לא היה לדתיים צורך חיוני להשתתף במוסדות הלאומיים ולהתארגן בגופים פוליטיים ממוסדים, החלוקות בין הקבוצות השונות אז היו מרובות יותר ופחות מוגדרות, כך שהקו המפריד בין חרדים לדתיים לאומיים שנקבע ע''י פרישת אגודת ישראל מן ההסתדרות הציונית היטשטש מאוד באותה תקופה. |
|
||||
|
||||
שוקי, צר לי לחלוק עליך שוב, ובגדול. מגורים בעיר התורה והחסידות לא עושים אדם לחרדי. עד היום ישנם דתיים-לאומיים שמתגוררים בבני ברק וזה לא עושה אותם לחרדים בשום מובן (ישנם גם כמה חילונים שעוד גרים שם). גם לימודים בישיבה חרדית לא עושים אוטומטית אדם לחרדי. גם ביאליק למד בואלוז'ין - ושנה ופירש. צריך להגדיר מהו פוסק חרדי, ואולי זה לא המקום המתאים. אני רק אציין כי החמרה בפסיקה אינה משייכת פוסק למחנה החרדי; ישנם פוסקים חרדים שנוהגים להקל לפנים משורת הדין. בדור האחרון, אפשר להזכיר את הרב שמואל זלמן אויערבאך זצ"ל, שנמנה על צמרת הפוסקים הליטאית והפגין הזדהות מסויימת עם הציונות הדתית, או לכל הפחות הבנה לדרכה. זה לא עשה אותו לפוסק ציוני. הוא נשאר פוסק חרדי (ולדעתי מהגדולים שבהם). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |