|
||||
|
||||
את משווה בדימוייך מבחר קולינרי למבחר תרבותי, וזה פשוט לא נכון. אני אישית לא רואה בעייה אם כל תושבי מדינת ישראל לא ידעו לעולם מה זה פבלובה או אפילו רולדת תפוחים; אני כן רואה בעייה אם הם לא ידעו מה זה פיקאסו, החיפושיות או וית'נייל ואני. את לא רואה את ההבדל? גם לפני דור שיתוף הקבצים הייתה אידאולוגיה, אלא שכאשר אין אלטרנטיבה, הצעקות חלושות יותר. בבריטניה של 1850 העובדים העשוקים לא צעקו "אנו רוצים ועד עובדים! אנו רוצים ביטוח בריאות!", פשוט מפני שלא היו דברים כאלה. זה לא אומר שהם לא סבלו. גם לפני שיתוף הקבצים אף אחד לא דיבר על שיתוף קבצים, אבל אני נאלצתי לומר לחבריי, "מצטער, אין לי כסף היום לקולנוע". דפוס החשיבה היה קיים, הטכנולוגיה הקנתה לו קווים ברורים יותר. |
|
||||
|
||||
יש או אין הבדל, מי שמך להחליט מה תפריט התרבות החיוני שמצדיק הפרות חוק? שים גם לב שאתה מחליט בעצמך ובשביל עצמך. אתה לא הולך, למשל, לעיירת פיתוח ומציג שם בחינם מחזות ממיטב המודרנה, או מארגן להם את בלדי אולייר עם גיטרה. ועד עובדים (יוניון בלעז) היה מטרה שהושגה על גופותיהם של עובדים רבים, שהמעסיק פשוט דרך רובה וירה בהם בהמוניהם כששברו שביתה, או סתם שיסה בהם כלבים. אני באמת לא יודעת איך להתייחס להשוואה שלך, מלבד לומר שהיא מציגה אותך באור הירואי יותר מן הראוי. |
|
||||
|
||||
אני לא מבין איך את מצפה שאני אצא בפעולה אקטיבית ואקרין סרטים בעיירות פיתוח. יש לי זמן ויכולת לזה, לדעתך? (אני לא שואל בציניות). כרגע מובן שאני מחליט בעצמי ובשביל עצמי, כי -אין לי ברירה-. בעתיד אני אתרום יותר לשיפור האנושות (גם זה לא בציניות), אבל את לא מוכרחה להאמין לי כרגע. את רוב הדרמה כאן את מביאה בעצמך, לטעמי. את בריטניה הבאתי להמחשת הנקודה, לא לשם כל השוואה שהיא (וזה כל כך ברור מהטקסט שלי...). אני לא מייחס לעצמי שום הרואיות. הדיון בינינו מצטמצם, מה שמעיד על פערים גדולים מדי. אשאל היפותטית: אם לא היתה באפשרותך לצפות בשום סרט שהוא בעולם, בשום אופן (נגמרו הקרנות החינם, מחיר הכרטיס בקולנוע עלה ל-500 ש"ח, הוידאו התקלקל), אבל יש לך מחשב ואינטרנט ואפשרות להוריד סרטים; עדיין תישארי שומרת חוק? (אני לא יודע מהי האמנות האהובה עלייך, אבל אם זה לא קולנוע את רשאית לשנות מעט את השאלה ולכוונה לציור או מוזיקה או מחול או מה שלא יהיה). |
|
||||
|
||||
האלמוני המקורי? *ה*אלמוני המקורי? (זה שהוא מהדיון ההוא?) |
|
||||
|
||||
ישר לשאלתך: אני כנראה אוריד סרטים במקרה כזה. רק לא אעטוף את זה באידיאולוגיה. מלבד זאת, אני טוענת שהסיבה להורדה/שיתוף קבצים היא אחת: "כי אנחנו יכולים". לא הבנתי מדוע דוגמת התרבות לא מוצאת חן בעיניך. אתה בעד הבאת אמנות חינם לחסרי האמצעים או לא? |
|
||||
|
||||
שאלת ה"פגיעה" היא מעניינת. אם תראי רק סרטים שברור לך שלעולם לא תשלמי כסף כדי לראות, האם לדעתך את פוגעת במישהו? (אל תשאלי אותי למה זו תגובה להודעה הזו דווקא). |
|
||||
|
||||
לא בטוחה. אענה במטאפורה מתחום הביגוד - יש חולצה במבצע בעשרה שקלים. אני שואלת את עצמי: לו היתה עולה מאה שקלים, האם הייתי רוצה לקנות אותה? אם התשובה היא לא - לא אקנה אותה. (כן, העיקרון הזה מתנגש עם מדיניות קניות אחרת שסיפרתי עליה, בתחום כלי הבית. אני חיה בשלום עם הסתירות). |
|
||||
|
||||
זה התרוץ שבו אני משתמש לעתים קרובות ביותר כלפי עצמי. כל עוד אני לא מעודד אחרים לעשות משהו דומה למוצרים שהם כן עשויים לקנות, אני לא מוצא קרבן, ובלי קרבן אין פשע. ובכל זאת, זה רק תירוץ. הביטוי ''ברור לך שלעולם לא...'' אינו תקף לעולמנו, ואפילו ג'ימס בונד הבין את זה. |
|
||||
|
||||
בגלל זה אמירות דוגמת זו שהחלה את הפתיל, הן הוספת פשע על חטא - לא רק שאתה עושה את זה בעצמך, אתה גם מעודד אחרים לעשות כן וטוען שזו ''זכות בסיסית''. |
|
||||
|
||||
לדעתי צריך לסייג. הסיבה להורדת קבצים היא: "כי אנחנו יכולים, ולדעתנו הנזק לא נורא". אילו המורידים היו יודעים שהורדת קובץ גורמת למותו ביסורים של חתול - רבים מהם היו מפסיקים, למרות שזה עדיין ביכולתם. |
|
||||
|
||||
מסכימה. |
|
||||
|
||||
אולי אם תתחילי להוריד סרטים מחוסר ברירה תגלי במהרה שההורדה מתעטפת לה באידאולוגיה, ככה באופן ספונטני. בכל זאת את אדם הגון ושומר חוק ואת תצטרכי להצדיק את עצמך, לפחות בפני עצמך, לא? (אין כאן ציניות, כך זה קרה אצלי ואני משער שאצל רבים). כן, אני בעד הבאת אמנות חינם לחסרי האמצעים, אבל כיצד אני יכול לבצע זאת כעת? |
|
||||
|
||||
נו כן, רציונליזציה, אפולוגטיקה, כל הג'אז הזה. זה באמת תהליך אנושי מאוד ומובן מאוד. רק רציתי להצביע עליו. לגבי אמנות חינם לחסרי האמצעים - בשביל זה תצטרך להגיע לארץ קודם כל. אבל עקרונית, יש המון דרכים חינמיות או זולות-מאוד-מאוד להפיץ תרבות ו/או לעודד יצירה (כמה כבר עולה להפיק סדנת כתיבה למשל? בהנחה שהמנחה הוא לא עמוס עוז או משהו). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |