בתשובה לאיציק ש., 09/02/06 0:51
בית ספר בנוי כראוי . . . 367563
.
האם באמת אתה מכיר "הרבה ילדים שלמדו בבית ספר דמוקרטי וש'נחנקים מעודף חמצן"' ?

". . . העובדה היא, ש"עושי הצרות" מצליחים נהדר בסדברי-ואלי, כמעט ללא יוצא מן הכלל, ותמיד אם הוריהם תומכים בהם. הסיבה היא פשוטה יחסית: עצם העובדה שהם עושים-צרות מעידה על כך שהם לא ויתרו על המאבק. ככל שאנשים ניסו כפי שקורה, לשבור את הילדים האלה, לתקן אותם, לגרום להם להתאים לתבנית הכללית, הם המשיכו במאבק ולא נכנעו. יש להם אומץ לב, עוז רוח. נכון, האנרגיה שלהם מופנית לעיתים לפעילויות של הרס-עצמי; אולם אותה אנרגיה, ברגע שהיא משתחררת מהמלחמה נגד עולם מדכא, היא יכולה להיות מופנית במהירות לבניית עולמם הפנימי, ואפילו לבניית חברה טובה יותר. אחד אחרי השני, תלמידים אלה תרמו רבות לשיפור איכות החיים בבית-הספר . . ."
.
.
". . . שנה אחרי שנה הם מגיעים: השברים הצפים והמטען העודף של החברה, ילדים אשר כמעט כולם ויתרו עליהם. גונבי מכוניות, משחיתים, מכורים לסמים, אלכוהוליסטים, עם פחד בית-ספר, אנטי-חברתיים מכל הסוגים, שנזרקו מכל בית-ספר קודם או התנגדו באלימות לבקר בבית-הספר בכלל. כולם מקבלים את אותו היחס בסדברי-ואלי. הם מקבלים את החופש שלהם בחזרה, והאחריות, המטילה אימה, לשלוט בגורלם הם. אין איש שיחזיק אותם.

במהרה, המסר משתקע. החופש, האווירה הפתוחה, הידידות האוניברסאלית, עירוב הגילים, הכול מתאחד כדי להקל על חזרתם למציאות. כאשר בית-הספר נפתח לראשונה, התהליך היה לוקח הרבה זמן, לעיתים שנה או שנתיים. עם חלוף הזמן, דור אחרי דור של תלמידים בני-עשרה מבוגרים יותר העבירו את המסר, והפכו למסייעים בקליטת תלמידים חדשים. היום, תהליך הגילוי העצמי מתחיל קודם ומתקדם מהר יותר . . ."
.
.
". . . אבוי, לתלמידים מהסוג של בעלי הציונים הגבוהים יש זמנים קשים יותר . . ."
.
.
". . . בני-העשרה הנמצאים בסדברי-ואלי מתחילת לימודיהם לא שייכים לאף אחת מהקבוצות האלו. הם בני-המזל, ואפשר לראות זאת על פניהם. הם מרגישים טוב עם עצמם ועם סביבתם, הם מסוגלים להתמודד עם העליות ועם הירידות של החיים בלי לאבד את הראייה של היעדים שלהם . . ."
.
.
בית ספר בנוי כראוי . . .

בית ספר בנוי כראוי . . . 367578
מדוע אתה מביא כדוגמה תמיד את אותו בי"ס, שבנוי באותו מקום ופועל החל משנה מסוימת? אולי יש גורמים מתערבים שאחראים להצלחת התלמידים שם? תזונה מיוחדת של תושבי האזור, שיטת אדמיניסטרציה מסוימת שמקלה על ההורים ביחסם לילדים, מורים שכולם יצאו מאותו בית אולפנא וכולי (אני סתם זורקת רעיונות).
בית ספר בנוי כראוי . . . 367633
.
אולי הוא בנוי כראוי ? אולי הוא בית ספר לדוגמה ?
לא חשבת על זה ? (סבורני שמשום מה את סתם זורקת רעיונות)
בית ספר בנוי כראוי . . . 367666
ברור לי שבעיניך הוא בי"ס לדוגמה. השאלה היא אם זו הדוגמה היחידה. האם אין בעולם עוד בתי ספר דמוקרטיים או פתוחים (ואם נכנסו לזה, מה באמת ההבדל?) שיכולים להוות דוגמה שכזו? אני באמת שואלת.
בית ספר בנוי כראוי . . . 367597
לא. רק שנים. אגב, לימדתי פעם בבית ספר קיבוצי ולמדו שם תלמידים מבחוץ שהיו רגילים למסגרת נוקשה; הם נחנקו מעודף חמצן.
בית ספר בנוי כראוי . . . 367631
"הכלה היא יפה מדי" ?
בית ספר בנוי כראוי . . . 367642
לימדו אתכם גם להקליד בביה"ס הזה, או רק לעשות קאט-נ-פייסט?
''מכל מלמדי השכלתי'' 367648
.
ולצערי הרב, אני לא למדתי בבית ספר כזה.
''מכל מלמדי השכלתי'' 367652
אם מכל מלמדיך השכלת, אז למה לתת לילד שעוד לא למד מאף אחד לבחור בעצמו מה ללמוד אם בכלל?
''מכל מלמדי השכלתי'' 367663
.
מי אמר לך שהוא עוד לא למד מאף אחד ?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים