|
||||
|
||||
יהודה איש קריות בגד בעמו? בפעם האחרונה שבדקתי, הוא הפליל את ישו בדבר מה, וגרם לו להצלב. בהתחשב שהוא היה יהודי, אני לא ממש בטוח שניתן לקרוא לכך בגידה. |
|
||||
|
||||
כסמל כמעט אולטימטיבי לבגידה הוא לבטח נכנס. |
|
||||
|
||||
ואחיתופל נכנס כנותן עצות רעות, אפילו שהעצה שהוא נתן לאבשלום הייתה דווקא טובה. אז מה? |
|
||||
|
||||
תמיד תהיתי על זה... מישהו יכול להסביר? |
|
||||
|
||||
תזכורת לכך שאת ההיסטוריה כותבים המנצחים. |
|
||||
|
||||
האמנם "את ההיסטוריה כותבים המנצחים" היא הסיבה? בתנ"ך לא מוזכר, למיטב ידיעתי, הביטוי "עצת אחיתופל" כעצה רעה; הסיפור מסופר שם באופן שאינו משאיר מקום לספק שעצת אחיתופל היתה נבונה. מתי מופיע לראשונה הביטוי הזה במשמעות "השגויה"? האם לא רק בעברית החדשה? אז איך השפיעו המנצחים? אני חושד שמדובר בטעות תמימה, שמעניין לחקור (ולמצער, לנחש) למה היא נקלטה - אולי יותר "נחוץ" ביטוי לעצה גרועה מאשר לעצה טובה? אולי הצליל של "אחיתופל" נשמע רע (תפל?) ומסתדר לאנשים עם עצה רעה? |
|
||||
|
||||
לו אבשלום היה מנצח במרד, עצתו של אחיתפל היתה נתפסת כמועילה וטובה (=מוסרית). מאחר והיה זה דוד שניצח, אחיתפל נתפס כמסית ובוגד. מכאן שעצותיו הן בוגדניות, רעות. רע במובן הערכי של המילה, לא בסקאלת התבונה. על כן, אחיתופל הבוגדני, המדיח, הרע, אין לו חלק לעולם הבא. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |