|
||||
|
||||
אוקיי, אז אנחנו חלוקים. לדעתי הערכים הללו של הערכה לאסטתיקה ואמפתיה לא נגזרים משום דבר - בדיוק כמו כל ערך אחר. ראי את ההודעה השנייה. מעבר לכך, כשדיברתי על שיתוף פעולה עם הטבע דיברתי על תפיסות הרבה יותר קיצוניות מסתם ''רצון להפחית את הנזקים שהאדם גורם'' - התכוונתי לתפיסות של שיתוף פעולה ממש (כלומר אתה תעזור לטבע (למשל תתמוך באקולוגיה הלוקאלית) והוא בהכרח יעזור לך (יתן לך יותר רווח כספי)). חוץ מזה, אני לא מבין למה בחרת להטפל דווקא לחלק הקטן הזה בהודעה שלי. התכוונתי למשהוא הרבה יותר תמים ממה שאת מדמיינת - כל חקלאי וכל תושב עיר צריך לחשוב איך לעזור לעצמו, בלי שום קשר לעזרה לטבע. אם קצת מחשבה אפשר להגיע לאותן פרקטיקות שכביכול נובעות מהפרמקלצ'ר. אם יש מישהוא שכדי לעזור לעצמו הוא חושב שצריך לחסוך במים - מה טוב. אם לא - אז לא. |
|
||||
|
||||
כן, אבל אם נותנים לזה שם חדש וזה נכנס לאופנה אז יותר אנשים חושבים על העניין. |
|
||||
|
||||
סליחה שאני מתפרץ לשיחה אבל אין לך בעיה עם הרעיונות שתוארו במאמר, אתה פשוט לא אוהב שקוראים לזה "פרמקלצ'ר" ? מדובר בשיטת תכנון הכוללת מספר עקרונות הגיוניים שכל אחד היה מגיע אליהם עם קצת מחשבה. אתה יכול להוריד ספר קצר על פרמקלצ'ר בסלון מזל: http://salonmazal.org/zope/home/books/1074209590 |
|
||||
|
||||
פה זה אתר פתוח עם דיונים, לא? שילמתי בשביל להיטפל לחלקים קטנים בהודעות, ואני דורשת את מלוא התמורה לכספי. כבר כתבתי לך שם, שאין בנמצא ערך שאינו נגזר משום דבר. גם תפיסה אסתטית, שאתה מנסה להציג כנייטרלית, צריכה להישען על איזשהו ידע מוקדם, ראיית עולם מוגדרת, שאיפה לסדר מסוים של הדברים. רק נסה להיזכר אילו ערכים וראיות עולם חגים סביב הפונקציה הפשוטה של קו ישר שעובר במקום המדויק הראוי - חתך הזהב. אני לא חושבת שתפיסות של "שיתוף פעולה עם הטבע" מדברות רק ברמה הפשטנית והתועלתנית של "הטבע ייתן לנו רווח כספי". ולמעשה, חשבתי שהתכוונת לתפיסות מעט יותר רוחניות. |
|
||||
|
||||
אני לא מכיר שום ערכים וראיות עולם שחגים מסביב חתך הזהב. עד כמה שאני יודע, מצב העניינים הוא הפוך: היוונים שהמציאו את חתך הזהב השתמשו בו כדי להגיע אל הערך של אסתטיקה. במילים אחרות, כדי שאדם יעריך את היופי של פסל שעשוי בפרופורציות של חתך הזהב, הוא לא צריך להכיר את חתך הזהב. אולי משתמשים בחתך כדי לבנות את הפסל כך שאנשים יעריכו אותו. האם את טוענת שכדי שאדם יעריך יופי (=אסתטיקה), הוא צריך איזהשהוא ידע מוקדם, ראיית עולם מוקדמת, ושאיפה לסדר? זה עומד בסתירה מוחלטת לניסיון שלי. יש לך איזשהוא ביסוס משמעותי יותר לטענה הזו? |
|
||||
|
||||
לא. לא ''יעריך יופי'', אלא ייצור יצירה שעושה שימוש בחתך הזהב. אגב, היוונים לא ''המציאו'' את חתך הזהב, שהיה קיים בטבע הרבה לפניהם, אלא רק גילו וניסחו אותו כנוסחה. |
|
||||
|
||||
להזכירך, הטענה שלי היתה שאחת הסיבות לשמירה על הטבע היא הערכה של האסתטיקה הטבעית. עכשיו את אומרת שלא צריך להכיר את חתך הזהב כדי להעריך יופי. אז שוב עולה השאלה - איזה ידע מוקדם/ראיית עולם צריך כדי להעריך את האסטתיקה הטבעית? אולי את מתבלבלת עם זה שכדי ליצור דברים אסתטיים, צריך ידע/ראיית עולם. |
|
||||
|
||||
אני לא יודעת איזה ידע מוקדם נדרש כדי להעריך את האסתטיקה הטבעית, ובכלל עדיין לא הגענו לשם - לעת עתה נתקענו בשלב שבו אני שואלת, מדוע יש בכלל להעדיף אסתטיקה טבעית, כלומר מה הסיבות לבחירה בה כערך. כיוון שאתה טוען שהבחירה בערכים היא שרירותית, נשמרת לך הזכות לא לענות לי... |
|
||||
|
||||
השורה השנייה שלך נתונה במחלוקת רבתי. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |