|
||||
|
||||
גם אם היא מועברת באופן גנטי, הרי שאין הכרח דטרמיניסטי שהיא אכן תתבטא אצל הצאצאים. |
|
||||
|
||||
ובכל זאת, אנס במשפחה הוא לא מקור לגאווה. ולדוגמה: האם אתה גאה להיות מצאצאי יהודה אשר שכב עם אשת־בנו־המת כי חשב שהיא זונה? גאווה בשושלת היא רגש די אידיוטי, מן התפארות בהשגים לא־לך. ועם זאת, זה רגש כ"כ אנושי (ומשותף לי...). |
|
||||
|
||||
זה לא מה שאמרתי. אם נחזור לתגובה המקורית (תגובה 364809), מה שעשית זה להעביר את משקל הדיון מהשושלת אל אבי השושלת. |
|
||||
|
||||
ואללה, סליחה. לא קראתי את דבריך בקפדנות הראויה. |
|
||||
|
||||
זה לא רגש אדיוטי -יש לו חשיבות גדולה לכשעצמה בשימור קבוצה מסויימת,בידיעה שאתה חלק ממשהו גדול יותר מההווה ועכשיו.וכמו שאמרת זה רגש אנושי-טבעי מאוד אגב, כך שלא לכל רגש יש צורך בהסברים. אנס במשפחה הוא אכן לא דבר להתגאות בו-לגבי אותו אחד שניחש שאולי מדובר במישהו יותר חתיך מסבו האברך -אני חושב שאירועים כאלו היו קלושים ,אם קוזאק רצה יהודיה מסויימת הוא לקח אותה או אנס אותה -גם בגידה ,לדעתי ,אינה דבר מכובד-אבל לא נראה לי שזה הסנריו כאן. הטענה שהתגאות בשושלת שאליה אתה משתייך היא טיפשית -אינה מקובלת עלי בתור בן אנוש .אבל הזלזול באבות האמיתיים (כל האברכים ה'מכוערים' שהוזכרו במשתמע) -גם אם נניח שהם לא מייצגים את כל האבות בשושלת , היא יריקה גסה,ממש מוחטה ,לתוך הבאר שממנה אדם שתה במובן הכי עמוק . |
|
||||
|
||||
עד כמה שזכור לי במחקרי תורשה-סביבה ,לרוב התכונות יש תרומה תורשתית מורגשת .יש לא מעט תכונות בעלות תורשתיות של יותר מ30% .דווקא אלימות וכ"ו משתייכות למשפחה של תכונות התנהגותיות שקשורות בהתנהגות מסכנת-כמו שימוש באלכוהול שמגביר באופן עצום את הנטיה לאלימות -ולאלו התורשתיות היא גבוהה,אם כי איני זוכר נתונים מדוייקים ואת זה צריך לברר . אין כאן תורשה של מאה אחוז-אבל בהתחשב בכך שיהודים באירופה היו ידועים כיצרני יין שרף משובח והשימוש באלכוהול הוא חלק חשוב מהדת היהודית -די מוזרה לי העובדה שאלכוהליזם ואלימות-שני תכונות שהקוזאקים הונדליסטים (בעצם הביטוי עירבתי כאן 2 שבטים שונים) בוודאי נשאו עמם -לא נחשבים אפילו באופן סטריאוטיפי למאפיינים יהודיים. בכל אופן ,מכל עמי אירופה הסלאבים הכי שונים גנטית מיהודים כך שההשערה על עירוב דם קוזאקי בכמות מורגשת-נדחית מצדי. |
|
||||
|
||||
נכון אתה צודק, לא רק שליהודים באירופה אין סטריאוטיפ של אלכוהוליסטים אלא שהגויות באירופה התחתנו עם יהודים מכיוון שהם לא היו אלימים כלפי נשותיהם דבר שנבע בעיקר מבעית אלכוהוליזם (שתי התכונות שדיברת עליהם) מה שמוכיח שוב את הכותרת בנוגע לאשכנזים |
|
||||
|
||||
מי שהבין כך את הכותרת, יש לו בעיה חריפה מאוד של הבנת הנקרא. או של הגיון. תבחר אתה. מחקר גילה ש-40% מהאשכנזים הם צאצאיהן של 4 נשים. איפה פה אתה רואה ש-60% מהאשכנזים אינם צאצאים של יהודיות? |
|
||||
|
||||
או ליתר דיוק, למי שהכותרת מהווה את מסקנותיו מהמאמר, יש בעיה חריפה של הבנת הנקרא. או של הגיון. לבחירתו. את הכותרת ניתן להבין בדרך אחת בלבד. |
|
||||
|
||||
אלכוהוליזם לא נחשב באופן סטראוטיפי ליהודי, אפילו שיהודים ייצרו אותו בכמויות והשתמשו בו לצרכי פולחן, הואיל ושם בדיוק הוא נשאר. לצרכי פולחן. ופעם בשבוע, בערב שבת, יחד עם הארוחה. להשתכר תשתכר בפורים. לברמן אסור להיות שיכור, כידוע. |
|
||||
|
||||
כידוע, ברמנים גם משלמים עבור המשקאות שהם צורכים. כולל הזמנת לקוחות נבחרים לאחד *על חשבון הבית*. |
|
||||
|
||||
היהודים היו יצרני אלכוהול "מובהקים"? (כלומר, זה היה מקצוע "יהודי"?) |
|
||||
|
||||
היהודים היו אחראים בתקופה מסויימת על ייצור הוודקה בפולין. |
|
||||
|
||||
לא רק, אבל הרבה. התקופה הפיאודלית נמשכה בפולין הרבה זמן, וזכיון החכירה של מבשלת השיכר בכל אחוזה ניתן לתקופות של שנים בכל פעם, למי שהופיע ורצה לחכור. תכופות היו אלה יהודים. הם גם מכרו את השיכר, ואין ספק שזה1 הוביל לאנטישמיות. הפועל ששותה את כל משכורתו ביום קבלתה, ונשאר עם כלום למשך השבוע, את מי יאשים? את עצמו או את היהודי שמוכר לו יי"ש?2 אגב, בצד השני של אירופה וכמה מאות שנים לפני כן, גם רש"י היה יינן. אבל זה יין צרפתי איכותי, מענבים שרש"י גידל בעצמו, זה לא סתם וודקה3. 1 כמו בעצם כל מה שיהודים יעשו. 2 מצד שני, אני יכולה להעיד שזה בדיוק מה שאבא של הסבתא רבא שלי עשה. היתה לו מנסרת עצים ו-10 ילדים או משהו דומה. המנסרה לא הספיקה לקיום, אז הוא ייצר וודקה. את הוודקה הוא היה מוכר לפועלים שלו. וככה יצא שהפועלים היו מקבלים משכורת ביום שישי, עד יום ראשון שורפים את רובה או את כולה על וודקה, אצל אותו אחד ששילם להם אותה. במהלך מהומות אוקטובר הם שרפו לו את המנסרה, כל המשפחה עברה לגור אצל קרובים במינסק, אבל לא היה להם שם טוב. נדמה לי שאביה של הסבתא רבא מת זמן קצר לאחר מכן, אבל כל השאר עלו לארץ ב-1917/1918. 3נא להגות במבטא צרפתי. |
|
||||
|
||||
תודה. את הענבים של רש"י הגיתי כראוי, אני מקווה. מי סיפר לך את הסיפור המשפחתי? |
|
||||
|
||||
הסבתא רבא ז"ל. אותה אחת מהסיפור על חיילי גרמניה הנאורים. תגובה 268782 |
|
||||
|
||||
איזה כיף לך שהיכרת אותה! |
|
||||
|
||||
את יכולה להחליף את המילה הארכאית-יי''ש בוודקה. כשהייתי ילד בורשה, אני זוכר שבכל תחילת חודש היה צריך ללכת בצד המידרכה הקרוב לכביש כי בצד הקרוב לבתים שכבו שיכורים. |
|
||||
|
||||
יי"ש זה לא שנאפס? |
|
||||
|
||||
עד כמה שידוע לי האכרים בפולין ואוקראינה לא שתו שנאפס. |
|
||||
|
||||
אין לך מושג אלכוהולי על תפוצת השנאפס במחוזות יהדות אשכנז. זה פשע כנגע. נטול מרפא. רוכב על השד העדתי (הסיליקוני למחצה) |
|
||||
|
||||
אולי אינני יודע. אם הכוונה במילה "אשכנז" לגרמניה-אז אולי אתה צודק. במחוזות שבהם חיו רוב היהודים במזרח אירופה הפיקו שנאפס? ודאי לא קראו לזה שנאפס. |
|
||||
|
||||
פשה כנגע |
|
||||
|
||||
אולי ל-60% מהאשכנזים יש אמא פולניה. |
|
||||
|
||||
ל-100% מהיהודים יש אמא פולנייה. |
|
||||
|
||||
יי"ש זה יין שרוף. זה לא שם כללי למשקה אלכוהולי באשר הוא? |
|
||||
|
||||
נדמה לי שזה שם כללי לכל משקה אלכוהולי שעבר *זיקוק* (מישהו אמר לי שלמכשיר קוראים גישתה או גישטה?). |
|
||||
|
||||
יי"ש=יין שרף. http://www.geocities.com/yona_n.geo/kizzur/kizzur47p... |
|
||||
|
||||
בקישור שלך תרגמו את זה לברנדי. |
|
||||
|
||||
ברנדי זה גם הפירוש שאני מכיר. |
|
||||
|
||||
לחיים! ----------------- סוחר המשקאות השכונתי מספר לי כי חלק ניכר מהיין המיוצר בישראל (בעיקר היקבים הגדולים, ובמיוחד *כרמל*) מחומם לצרכי כשרות. נוהג די תמוה בעיני אומות הים. |
|
||||
|
||||
"מחומם לצרכי כשרות"? אה? |
|
||||
|
||||
כן. כך לפחות הוא אמר לי, בעל חנות היינות. בגלל דרישות הרבנות. שהרי אחרת, למה ליינן יהודי גאה לחמם את יצירתו כדרך שלא ראתה שפחה גויה על הים? |
|
||||
|
||||
אין מצב ששפחה גויה על הים לא ראתה משהו. |
|
||||
|
||||
אברר איתה עם פתיחת עונת הרחצה הקרובה. |
|
||||
|
||||
זאת דרך לעקוף את החוק לפיו רק שומרי שבת רשאים לבוא במגע עם יין כשר. |
|
||||
|
||||
השאלה היא אם יין כשר רשאי לבוע במגע רק עם שומרי שבת. |
|
||||
|
||||
אה, עכשיו אני מבין את פשר אזהרת אבותיי מהפתיל הבורגונדי של המשפחה, שלא לדרוך על מפתנה של מסעדה כשרה. |
|
||||
|
||||
ואתה באמת עושה את זה, מברר בכל מסעדה שבאמת אין לה תעודת כשרות? |
|
||||
|
||||
דבר ראשון. |
|
||||
|
||||
הגיוני: "ברנדי" - (נגזר מ?)"שרוף" בהולנדית. |
|
||||
|
||||
ודאי. לא חשבנו אחרת. שומעים את השריפות בצליל ממש, כמעט אונומטופאה.... |
|
||||
|
||||
ס'ברענט ברידער עס ברענט אוי אונדזער שטעטל נעבעך ברענט, בייזע ווינטן מיט ירגזון, רײַסן ברעכן און צעבלאָזן שטאַרקער נאָך די ווילדע פֿלאַמען אַלץ אַרום שוין ברענט ! |
|
||||
|
||||
השתכנעתי שאנחנו לא מאותם 40%... |
|
||||
|
||||
באידיש זה נשמע טוב יותר. אפשר להביא את המקור? |
|
||||
|
||||
מי יודע ממה עשוי גווס? |
|
||||
|
||||
את מתכוונת למשקה קוואס? אם כן, אז משיפון. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |