|
||||
|
||||
איש קריות בגד בישוע, אבל ישוע עצמו היה בוגד, לפחות מבחינת האימפריה הרומית. לפיכך, בהסגירו את המורד במלכות, יהודה נהג כתושב רומאי נאמן, ולא כבוגד. -- כמה כיף להתפלש ברלטיביזם. |
|
||||
|
||||
כן, כשהכנסיה הקתולית תראה את עצמה כמייצגת את האימפריה הרומית, יהיה משהו בדבריך. |
|
||||
|
||||
לא כדאי לבטל מראש את חיבתה של הכנסיה-האם לפילפולים על קוצו של יוד שמאחוריהם מסתתרים לפעמים עניינים עקרוניים (הזכרו בדיון התאולוגי על השאלה אם לישו היה ארנק ברומן הבדיוני שם הורד). חוד האנטישמיות של הקתוליות הוא כפול. הזיהוי של יהודה השליח הבוגד (עם דגש על שמו הפרטי) עם העם היהודי אמנם יצא מן האופנה התאולוגית די מזמן, אבל הוא עדיין נפוץ בעיקר בקרב המאמינים הפשוטים הקתוליים. לשינוי מן הסוג הנ"ל בהחלט יש משמעות של ממש במסגרת שיפור היחסים עם היהודים. החוד השני והמהותי יותר הוא העובדה שהיהודים, הבנים הבכורים של האמונה לא קיבלו את משיחיותו ודנו אותו למוות. כאן נכנסת האימפריה הרומית לתמונה. התאולוגיה הכנסייתית מתיחסת בסלחנות נוצרית אמיתית לתפקיד הרומאים בצליבתו של ישוע. פונטיוס פילאטוס הנציב הרומי, מצוייר כאיש הגון ופילוסופי שנאלץ "לאשר" את צליבתו של ישו בלחץ הפרושים והכוהנים היהודים (בתופת של דנטה, פילאטוס נענש בגיהנום על חטא העמידה מן הצד, הנייטרליות). מקורות היסטוריים לא נוצריים, דוקא מציירים אותו כאיש מושחת וזורע מהומות כדי לכסות על פשעיו. אישית, אני לא חושב שלנכבדי היהודים היתה יותר מדי השפעה על פילטוס, גם לו רצו לסלק את ישוע ולכך אין שום ראיות מחוץ לכתבי הכנסיה. אני חושב שמקור הסיפור הזה בקשרים ההדוקים שהיו לכנסיה הרומית/לטינית (הקתולית) עם האימפריה הרומית. צריך לזכור שהנצרות היתה דת המדינה באימפריה הרומית החל משנת 330 וזו בערך התקופה בה התגבשו כתבי האבנגליון. למייסדי הכנסיה היה אינטרס מובהק לטשטש את המחלוקת עם העולם היווני-רומי ולחדד את המחלוקת עם היהדות שממנה התפלגה הנצרות סופית קצת אחרי מרד בר-כוכבא. |
|
||||
|
||||
טוב ויפה, אבל מה השורה התחתונה, מי שמכר את ישוע לצליבה בעד 30 שקלי כסף, גם הוא איש הגון ופילוסופי שנאלץ וכולי? חשבתי שהקתולים מאמינים ברצון חופשי. |
|
||||
|
||||
עד כדי כך אני לא בקיא, אבל נדמה לי שמבין כל הדתות המונותאיסטיות דוקא הקתולים הם היותר נוטים לצד הדטרמיניזם ("הכל רשום"). ה"חטא הקדמון" הופך את כל בני האדם לחוטאים והדגש הוא על החרטה והחזרה בתשובה. (יחד עם זאת ברור שאי אפשר לבסס שום חברה בת קימא ללא סוג כלשהו של רצון חופשי). אולי יציעו להכיר בהתאבדותו של יהודה איש קריות כמין חרטה? |
|
||||
|
||||
להתאבד כחרטה? זה עוד יותר גרוע! איזה מין קתולי אתה? נדמה לי שאני נסחף קצת. השאלה המקורית היא זאת: האם מעשהו של איש קריות היה *רע*? הרי מדובר בקידום התוכנית האלוהית, לא? |
|
||||
|
||||
נדמה לי שאתה "יהודי" מדי. אם אנו "רעים" מרגע לידתנו בחטא, מה העניין בכך שמעשה הבגידה של יהודה הוא חטא? עולמו של הקתולי המאמין זרוע בחטאים על כל צעד ושעל, מדוע אתה חושב שהקתולים ירצו לתלות את כל החטאים באלוהים? הם יאמרו לך שהתכנית האלוהית היתה לשלוח לנו את בנו כדי לכפר בדמו למפרע על חטאי האנושות. |
|
||||
|
||||
כן, התוכנית האלוהית היתה גם לשלוח את משה כדי לשחרר אותנו מעבדות, ולכן פרעה ששיעבד אותנו הוא חלק מהתוכנית האלוהית ( ויקשה את לב פרעה וכולי, נדמה לי שד.ק. מפליא את מכותיו בגדי בדיוק עכשיו בנושא הזה), אבל זה לא עושה אותו פחות רשע. |
|
||||
|
||||
אז זהו שהקתולי יגיד לך שמשה היה חוטא לא הרבה יותר קטן מפרעה. חשוב לרגע על השטן. השטן שאתה חושב עליו הוא קתולי. (השטן היהודי היה אחד ממלאכי האלוהים שתפקידו להלשין לאלוהים על חטאי בני האדם). העולם הקתולי זרוע החטאים הוא שיצר את השטן כשווה ערך לבן-האלוהים (האנטי-כריסט) וכיריב ברמתו של האלוהים, שהאלוהים נאלץ לגבור עליו כדי ליסד את האמונה. החטא הוא הנורמה בעולם הקתולי. האבנגליון מציין חטאים גם של שליחיו האחרים של ישוע (אחד מהם מכונה תומא קטן האמונה). חטאו של יהודה איש קריות כלל אינו נושא כזה גדול לענייננו. אם הכנסיה רוצה לשפר את מעמדו של איש-קריות ביחס לשאר השליחים ולציירו ככלי בתכנית האלוהית, זה לא קשה במיוחד. ישוע הרי אמר לתלמידיו בסעודה האחרונה שאחד מהם יבגוד בו, עוד לפני שיהודה ביצע זאת בפועל. המשמעות היא בעיני שכל אחד מהם עשוי היה לבגוד בו ולא אחד ספציפי מביניהם. |
|
||||
|
||||
כלומר, איש קריות בגד בישוע כדי שישוע לא יצא פרייר (הבטיח שיבגדו בו אבל לא בגדו)? זה גבר! |
|
||||
|
||||
תראה איזה חבר. מה הוא היה מוכן לעשות רק כדי שהחבר שלו לא יצא טמבל. ולך יש תלונות... |
|
||||
|
||||
דווקא, אם אני לא טועה (וסביר שאני כן), הפרוטסטנטים עם הפרה-דסטיניצה שלהם הם הנוטים ביותר לדטרמיניזם, כשאפילו הגאולה (או אי הגאולה) שלך קבועה מראש. |
|
||||
|
||||
בקתכיזם החדש של הכנסיה הרומית-קתולית משנת 93' מצויין בפירוש שישו נצלב ע"י הנציב הרומי פונטיוס פילאטוס. התיאולוגיה של הכנסיה עוברת שינויים במהלך הדורות. כמובן שאין בכך בכדי לטהר את שמה של הכנסיה מהפשעים נגד העם היהודי לאורך השנים. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שצריך להעמיד את העניין כך: באופן ישיר, לכנסייה יש אחריות מעטה יחסית לרדיפות נגד העם היהודי (מעורבות הישועים בגרוש יהודי ספרד?). פשעם האמיתי היה דוקא ביצירת האוירה והרקע התאולוגי לרדיפות. מנקודת המבט הזאת, השינויים התאולוגיים שעושה הכנסייה, מקבלים את הפרספקטיבה הנכונה. שים לב שגם היום, האוירה האנטישמית בקרב המוסלמים מקורה אינו דוקא בדוקטרינות רשמיות של הגורמים הדתיים הרשמיים באיסלם, אלא יותר בכך שהם משלימים מרצון או באי-רצון עם הטפותיהם הספונטניות של האימאמים המקומיים ושל מנהיגים פוליטיים המדברים בשם האיסלם (אחמדינג'ד ובן-לאדן). |
|
||||
|
||||
ממש לא. לכנסיה יש מעורבות ישירה לרדיפת היהודים בכל הדורות - פרט אולי למאה ה-20, וגם בה היא נהנית מאחריות ישירה עקב מאות השנים שקדמו לה. (פירוט יבוא). |
|
||||
|
||||
לא הישועים אלא הדומיניקנים. הישועים קמו לאחר הרפורמציה. |
|
||||
|
||||
מה גם, שעם כל הכבוד ללחץ היהודים על פונטיוס פילאטוס, פונטיוס פילאטוס הוא עדיין הנציב. אם הוא כל כך רוצה להציל את ישו, מי קבע שישו צריך להיות מומת בו ביום? בר אבא, האיש שפונטיוס פילאטוס הציב ליד ישו להיות מועמד לחנינה לכבוד פסח, ישב בכלא לא מעט זמן. אתה רוצה להציל איש? אסור אותו. אחרי שהרוחות ירגעו, שחרר אותו בשקט בלי שאף אחד ישים לב. באמת רעיון גאוני, להציב את ישו (האיש שההמון דורש את דמו היום) מול בר אבא (שיש גרסאות שהוא רוצח סתם, בעוד שיש גרסאות שהוא היה מורד ברומאים, ומשום כך נהנה מתמיכה של ההמון. גם אם הוא סתם רוצח, הוא בכל זאת איש שההמון כבר שכח, בעוד שההמון חם על ישו. עכשיו). |
|
||||
|
||||
לא קראתי את שם הוורד (Humiliation ועכשיו!), אבל ני רוצה לספר בדיחה בקשר לישו וארנק, בדיחה שבד"כ אפ שר לספר רק פנים מול פנים. נסתייע באסק"י, ומי שלא הבין - שיצביע. ובכן, נפוליון שאל פעם: איפה הארנק שלי? O ענה לו היטלר: שאל את ישו!\|> O אמר ישו: בחיי שאנ'לא יודע!\| 0 _|_ |
|
||||
|
||||
זה לא צריך להיות: "ענה לו היטלר: שאל את ישו!" ? o/
| |
|
||||
|
||||
בדיוק ככה. |
|
||||
|
||||
האסק"י מסמל את מחוות הידיים האופייניות לשלושת החבר'ה הסימפטיים המככבים בבדיחה (טוב, אחד מהם ממש נחמד, גם אם Passive Agressive במקצת. עם השניים האחרים לא הייתי יושבת לקפה). |
|
||||
|
||||
אוף. אני שונא להסביר בדיחות. (נפוליון מחפש את הארנק בכיס החזיה, היטלר מצביע על ישו, והלז פושט ידיו במחוות ''לא יודע'') |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |