בתשובה ליעקב, 11/01/06 18:00
ערכים וסידרי עדיפויות 360436
אגב, כאשר ההורוויץ הזה כתב 5% האם זה היה תחת ההנחה שמשלמים מיסים למלכות, או שזה היה בהנחת עם ישראל שב לארצו, ללא מיסים נוספים?
ערכים וסידרי עדיפויות 360440
סליחה. הרב הורוויץ.

מה זה משנה? 5% לצדקה. האם משלמים מיסי ביטחון לפריץ הגוי או לדוד מלך ישראל לא משנה. זה בנוסף למס צדקה.

כל מה שאמרתי הוא שלצדקה משלמים בכפייה בוודאי לא יותר מ 10% וכמדומני לא יותר מ 5%. 5% הוא הסכום המופיע בשל"ה.
ערכים וסידרי עדיפויות 360576
סליחה, הרב הורוויץ ( כל מה שאני יודע על השל''ה הוא מ''סיפור פשוט'' של עגנון). לדעתי יש הבדל האם החישוב הזה נעשה בהנחת מיסוי נוספת או לא. אני זוכר תש''חניק שטען שהתרומות לצדקה היו עולות לו היו מבטלים כל מיני סוגים של גזל, ומכך אני מסיק שאולי השל''ה הקדוש היה קובע אחוז אחר לו היהודים לא היו סובלים מגזל של השלטונות.
מכל איש אשר ידבנו ליבו 360583
ראובן ידידי, אתה מתבלבל בין היטל צדקה חובה שגובהו עד 5% ‏1 אחרת אנחנו חוצים את גבול הגזל, לבין צדקה וולונטרית שאינה מוגבלת בגובהה ויכולה להגיע אפילו לכדי 120% מההכנסה המוצהרת.
____________
1- ובית שמאי אומרים: 10%. שמאים תמיד נוטים להגזים.
מכל איש אשר ידבנו ליבו 360595
אני לא מתבלבל. הטענה היתה לגבי הרצון של אנשים לתרום. יושב השל"ה וחושב- אין ספק שאנו צריכים להטיל היטל חובה על הציבור, אבל כמה? מצד אחד, אסור שנחטא בחטא הגזל, מצד שני, יש מינימום קיום אנושי שאנו מחוייבים לו. קביעת ה5% כסף לגזל הוא שרירותי במידה מסוימת, קריטריון אחד הוא כמה אפשר לכפות על הציבור ללא התמרמרות. אם אתה משלם 40% לקופת הצאר, כדי לממן פוגרומים, יתכן שעינך תהיה צרה ב5%, אבל אם אנו יושבים לבטח בארצינו, וממילא לא משלמים שום מס, הרי שרוב האנשים *מרצון* יתרמו אפילו 30% מכספם לצדקה, אז אפשר לקבוע מינימום ל15% בלי חשש.

אגב, הייתי אומר שהדיון על סף מינימום להיטל צדקה דומה במידה מסוימת לדיון על קביעת סף לשכר מינימום.
מכל איש אשר ידבנו ליבו 360608
חושבני שאני יכול להתפלפל מעט בעניין, אבל בה בעת חושבני שאניח לכך.
מכל איש אשר ידבנו ליבו 360700
תראה איך יעקב הצליח להסיט אותך ממדינה מודרנית לקהילת חלם. יעקב היה רוצה שנחזור למבנה של קהילה עם חמשת אחוזי הצדקה וכו'. אני מכיר כדורי שינה מייצרי חלומות שיכולים לגרום לו לשוט ולבקר שם. הזכרון הוא מאד סלקטיבי; אני לא הייתי רוצה לחזור ל"חברת המופת" של מנדלה מוכר ספרים. אנחנו חיים בסביבה אחרת! העיירות היהודיות הנחמדות החלו להתפורר כבר במאה ה-‏19.
מכל איש אשר ידבנו ליבו 360831
יושב אדם ובז ל 2000 שנות חשיבה יהודית והולך שולל אחרי חכמתם של מרקס, לנין ושאר חוכמולוגים. אותן עקרונות שהנחו את היהודים 2000 שנה נשארות בתוקף גם כשעוברים למדינה. צריך קצת התאמה, אולי. הבוז שלך לחכמה היהודית איננה אלא בוז לעצמך. הסכם אוסלו ו"הצלחת" הסוציאליזים בשנות המדינה הראשונות הן דוגמאות למה שקורה ליהודים העוזבים את מורשתם.
מכל איש אשר ידבנו ליבו 360832
הסלאטים שלך מראים רק כמה צרים אופקיך למרות ההרצאות הארוכות שלך. צרף את חכמתם של מרקס, לנין, הסוציאליזם במדינה בתחילת דרכה, הסכם אוסלו. כיד הדמגוגיה הטיפשית וחסרת ההבנה.
מכל איש אשר ידבנו ליבו 361120
מותר לי לשאול שאלה בהיסטוריה בלי שתאשים אותי בחוסר ריכוז?
מכל איש אשר ידבנו ליבו 361290
שאל בני ונען.
מכל איש אשר ידבנו ליבו 361417
כאשר הרב הורוויץ הזה כתב 5% האם זה היה תחת ההנחה שמשלמים מיסים למלכות, או שזה היה בהנחת עם ישראל שב לארצו, ללא מיסים נוספים?
מכל איש אשר ידבנו ליבו 361512
אין לי מושג ירוק.
מכל איש אשר ידבנו ליבו 361522
איכפת לך אם אני אנהל דיון קטן עם יעקב בעניין הזה? נדמה לי שהוא קצת מתמצא.
מכל איש אשר ידבנו ליבו 361561
עדיף שלא תשאל. הוא עלול להגיב בחריפות.
מכל איש אשר ידבנו ליבו 361562
בבקשה; אתבשם בהנאה מידיעותיו של יעקב.
מכל איש אשר ידבנו ליבו 361671
אתה בטוח שלא איכפת לך? לא תראה בזה נסיון של יעקב להסיט אותי ממדינה מודרנית לקהילת חלם?
מכל איש אשר ידבנו ליבו 361744
לפעמים ההרצאות שלו מעניינות. באשר למסקנות..
מכל איש אשר ידבנו ליבו 361761
מכיוון שגיליתי שאתה לא מתנגד, הרשיתי לעצמי לנהל את הדיון הקטן הזה עם יעקב כאן תגובה 360436. אני מקווה שלא אהיה חשוד בעיניך חלילה בסטיה ממדינה מודרנית.
מכל איש אשר ידבנו ליבו 360830
הבעייה היא שהמדינה מתיימרת (היא לא) לעזור לעניים ולכן אנשים לא תורמים. כמה הולך לביטחון לא משנה.

הקביעה שמספיק 10% לצדקה היא קביעה אוניברסילית ללא קשר לגובה שאר המיסים. היא קשורה לגובה רמת החיים של העניים.

והשל"ה לא קבע 5% למס חובה. הוא מציין את זה כנוהל הרווח בשאלה שהוא נשאל.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 361118
הקביעה של 10% היא "אוניברסלית"? וקשורה לגובה רמת החיים של העניים? ומה עם ריכוז העניים בקהילה?
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 361151
לא ניתן להכריח אדם לתרום יותר מעשקה אחוז, ואסור לבן אדם לתרום יותר מ 20%. במקרים קיצוניים ניתן להתיר לאדם לתרום יותר מ 20%. אני לא חושב שיש צורך בכפייה של יותר מ 5%. זה לא נראה לי סביר מבחינה כלכלית.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 361157
טוב, אם מדובר כאן על שיקול דעת, לא היה צריך לערב את השל''ה בעסק. ד''א פליטת הקולמוס ''עשקה אחוז'' מאוד הצחיקה אותי.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 361163
השל''ה מעיד רק על איזשהו מציאות שהיתה בזמנו.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 361796
תקן אותי אם אני טועה, האם אתה מתכוון שאם לא היו מיסים של המדינה- התרומות היו הרבה יותר גבוהות?
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 361803
כן. אם המדינה לא היתה מתיימרת לטפל בעניים התרומות היו הרבה יותר גבוהות. כלומר, עלי לדייק יותר, גובה המיסים אינו העיקר, אלא כמות המיסים המופנים לתקציבי רווחה.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 361826
הרוב במדינה הזאת הוא עדיין חילוני.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362028
אני עשיתי מאמץ רב להבין מה הקשר בין תגובתך לבין דברי ומידי השערות רחוקות לא יצאתי.

1) אם אתה מתכוון שמכיוון שהרוב במדינה הזאת הוא חילוני אז הוא גם רוצה מיסים גבוהים שהם נגד ההלכה איני מבין את הקשר. מניין אתה מגיע למסקנה שחילונים רוצים דווקא מיסים נגד ההלכה? אולי הם דווקא רוצים לצום ביום כיפור, להדליק נרות בחנוכה לאכול מצות בפסח ומיסים לפי ההלכה?

וכיצד הם אמורים להחליט מה הם רוצים אם אסור לאנשים להתבטא?

2) אם אתה מתכוון שמכיוון שהרוב הוא חילוני לדבריך אז מותר להם לשדוד ולגנוב כי הם הרוב אז גם אינני מבין. אם הרוב במדינה יחליט שהוא לא רוצה שיאכלו חזיר או שיעשנו חשיש? מה תגיד אז? שזה בסדר שהמשטרה תחפש לאנשים בבית בשר לבן או חומר לבן?

3) הטענה שהרוב חילוני הוא נכון רק אם אתה סופר את הערבים (ושאר גויים) והמסורתיים כחילוניים. אם נוציא החוצה את הערבים ושאר גויים, הרי שקרוב למחצית הילדים היהודים לומדים בבתי ספר דתיים. זה עדיין לא מספיק, אבל זה מעיד שהמצב יותר מורכב מ - "אנחנו הרוב בא נדרוס את המיעוט". מי שלא רוצה להידרס, ראוי שלא ידרוס.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362036
4. הרוב החילוני איננו רואה לעצמו חובה לתת כסף לצדקה גם אם לא לוקחים ממנו מסים לצורך העניין.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362076
1) אנשים בכל העולם תורמים. בייחוד יהודים בחו"ל ולא רק הדתיים. גם בארץ אנשים תורמים. במיוחד, אנשים תורמים לקרובי משפחה שלהם שצריכים. אני לא חושב שזה התייחסות הוגנת לחילונים.

2) אולי הפחד הוא שאנשים יחזרו בתשובה אם יראו שהדתיים הם התורמים הגדולים. לכן, המדינה מנסה לקחת את שוק התרומות ולמנוע מהדתיים להתבלט.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362091
אני רואה כבר שנים שהדתיים תורמים יותר, וזה ממש לא מחזיר אותי בתשובה.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362098
אבל אולי אתה חושש שאחרים יחזרו בתשובה. גם אני לא חושש שאני אתפקר גם אם הדתיים יתרמו פחות. אבל אני חושש שהאחרים יתפקרו אם יראו שהדתיים לא תורמים.

ואולי אתה מאילו שחושבים שצריך להפריט את מערכת הרווחה? או אולי אתה מאלו שמאמינים במערכת רווחה מולאמת מסיבות אחרות?
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362102
חלילה. אני ממש לא מחסידי ההפרטות.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362048
יש הלכות מתקופת המישנה והתלמוד נגד שיטת השילטון הרומי? עד כמה שידוע לי החכמים העריכו את מערכת השלטון הרומי. לא היה שם יעקב שיתקיף את המיסוי הרומי שלא היה נמוך כלל. הם שיבחו את הדרכים שסללו הרומאים ודרכי הממשל שלהם. יהודים נשפטו לא פעם בנערכות משפט רומיות- כנראה העדיפו אותן על ההלכה היהודית. אולי אם היה כאן שלטון זר- היית מכבד אותו אבל מדינה עצמאית יהודית? פויה.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362077
עבודה זרה ב:

"אמר להם הקב"ה: במאי עסקתם? אומרים לפניו רבש"ע הרבה שווקים תקנינו הרבה מרחצאות עשינו הרבה כסף וזהב הרבינו וכולם לא עשינו אלא בשביל ישראל כדי שיתעסקו בתורה. אמר להם הקב"ה שוטים שבעולם כל מה שעשיתם לצורך עצמכם עשיתם תקנתם שווקים להושיב בהן זונות מרחצאות לעדן בהן עצמכם כסף וזהב שלי הוא שנאמר (חגיי ב) לי הכסף ולי הזהב נאם ה' צבאות כלום יש בכם מגיד זאת [שנאמר מי בכם יגיד זאת] ואין זאת אלא תורה שנאמר (דברים ד) וזאת התורה אשר שם משה מיד יצאו בפחי נפש יצאת מלכות רומי."

איני מסכים גם לשאר דבריך ואיני יודע מנין באו. הלכות מיסים מופיעים מפורשות בגמרא, בשו"ע ובשו"תים.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362085
2) חשיש הוא חום־ירקרק, לא לבן.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362118
חשיש איננו חומר לבן אלא חום.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362120
לפי תגובה 362085 חשיש הוא חום-ירקרק.
ואני שואל: האם זה בסדר ששוטרים יעברו בבתים של אנשים לחפש חומרים חומים או שמא רק חומרים חומים ירקרקים? בסוף יתברר שבשר לבן הוא גם חום ירקרק.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362123
''בסוף'' בשר לבן באמת מתחיל להיות חום-ירקרק.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362124
מוזר, למה זה עדיין מפתיע אותי למרות שזה קורה כל הזמן. אתה טענת שאם לא יהיו מיסים (גבוהים, או מיסים בכלל, האמת היא שכבר שכחתי) אנשים יתרמו יותר לצדקה. בא אלמוני והזכיר לך את העובדה הפשוטה שהרוב במדינה הזאת עדיין חילוני. כלומר - גם אם לא יהיו מיסים, גבוהים או בכלל, אנשים חילונים לא ינהגו בהכרח לפי מה שאתה טוען שהתורה מצווה.

מאז אתה מפליג לכל מיני מחוזות מופלאים וחבורת הנגררים אחריך מפליגה אתך, ועוסקים כאן בצבע של החשיש (ואם תפעל מספיק במרץ, ייוצר כאן פתיל יסודי וארכני ובו התנצחויות על צבעו המדוייק של הבשר הלבן ופינטוזי שוטרים המסתובבים מבית לבית ומחפשים חשיש. נפלאות דרכי יעקב המושך בקרני אייליו התמים...)
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362126
אתה טועה. יעקב לא טוען שאנשים יתנו יותר צדקה מפני שזה מה שהתורה אומרת להם לעשות. להיפך, התורה מדברת רק על המינימום ההכרחי כדי לקיים את העניים, מעשר או משהו דומה, וכל השאר נובע מכך שהיהודים הם רחמנים בני רחמנים. בשביל להיות כזה אינך חייב להיות דתי, מספיק שאתה בעל ניצוץ.

ר... רח... רחמן, רחמן מעוצבן.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362131
לא אמרתי שזה מה שיעקב טוען. אולי היה עלי להשמיט את המילים המבלבלות: "מה שאתה טוען שהתורה מצווה" (יש קשר בין הדברים, אבל כרגע אין בי הכוח הנפשי ו/או האינטלקטואלי להסביר אותו).

האלמוני/ת מתגובה 361826 מזכיר/ה שהרוב במדינה חילוני, ואני הסקתי מדבריו/ה את כוונתו/ה.

האלמוני/ת מתגובה 362091 טוען, באותו הקשר, כי אינו/ה חוזר בתשובה למרות ש"הדתיים תורמים יותר".

יעקב טען לפחות בתגובה 361803 משהו בעניין מתאם שלילי בין המיסוי וה(מוטיבציה ל?--)תרומות וגבהן ("היו *הרבה יותר* גבוהות.." ההדגשה - שלי). כמו כן הוא טוען משהו לגבי כל מיני צבעים מגעילים.

מקווה שהייתי לעזר.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362214
איפה זה עוצבן?
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362128
ואני חשבתי שדיונים צדדיים, כגון בצבעו של החשיש, הם העיקר ב''אייל''.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362135
אמנם כן, אבל יש צדדיים סתם ויש צדדיים ביזאריים ומעוררי אסוציאציות רקובות המעלות תחושת קבס (ואת *זה* - כמו שכבר אמרו גם לי עצמי, מדי פעם - אפשר לחפש באתרים אחרים).
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362150
אפרופו תחושות קבס, חשיש דווקא ידוע כמעורר תיאבון ונוגד בחילה.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362152
לא ידעתי, אין לי נסיון בתחום, ואבקש לא להשתמש בזה נגדי :-)
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362142
הרוב במדינה הזאת הוא חילוני כשמדובר על הנחת תפילין כל יום. הוא לא חילוני כשמדובר על אי עבודה בשבת ו/או על תרומה לנזקקים. עיין בסקר החודשי ותראה שאנשים תורמים לפי הצורך, ואם המדינה תצא מהעניין הם ייכנסו. תעשה סקר באייל בנידון ותמצא שאנשים היו תורמים הרבה יותר. בוודאי כשמדובר בשכן או בקרוב.

הרי על מה מדובר? על אנשים מעבר להרי החושך? מדובר על שכן מובטל כבר שנה, בן דוד שזקוק להשתלה, ילדי החברה מהעבודה שזקוקים לבית חם וכו'. היום הציבור אומר יש מי שדואג, מה אכפת לי, ומקסימום קח 100 שקל ‏1. אם המצב הוא שהמדינה לא נמצאת הקהילה תתגייס הרבה יותר. ולא צריך להוציא את הכפייה לגמרי. אפשר לנהל מינימום על ידי המדינה או על ידי הרשות המקומית ואת השאר להשאיר לקהילה. תתסתכלו ימין ושמאל - אתם וחבריכם לא תתגייסו? אתם לא רואים את עצמכם עם משכורת גבוהה ב 2000 ש"ח לחודש תורמים בהוראת קבע 1000 ש"ח לחודש למכרים (או מכרים של מכרים) שאתם יודעים בודאות שזקוקים לעזרה?

1 היום אנשים מתביישים לפנות לעזרה וחושבים שזה בעייה שלהם. הרי המדינה "מסייעת" למובטל.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362144
או, עכשיו אתה מדבר לעניין והויכוחים בינינו הם באמת לא על נקודות ממש עקרוניות. אותי, אגב, לא צריך לגייס, הגיוס אצלי הוא מזה כ-‏12 שנים. רק לא ברור לי *איך*, *בפועל*, גיוס הלבבות הכללי הזה יקרה, אם לא יהיה איזה גורם מסדר ומארגן מהסוג שאתה שונא (המדינה, מה לעשות, על כל מגרעותיה, היא עדיין טובה מלא-כלום). כמעט ברור לי שיהיו כך וכך נזקקים שכיום עדיין מקבלים איזושהי עזרה ובאופן שאתה מתאר הם יפלו בין הכסאות, אבל אולי זה כבר דיון טכני מדי שמקומו באמת לא כאן.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362147
אני מציע שעדיין תשאר מחלקת רווחה בכל עיר, עם תקציב כמו היום (שהוא חלק קטן מאוד מתקציבי הרווחה הכוללים). אם יש בעייה בלתי מטופלת יפנו אליהם והם ידאגו לעורר את מודעות הקהילה- "זקן גלמוד וערירי זקוק לעזרה". אנשים לא יעזרו?

וגיוס הלבבות יהיה בעזרת היד הנעלמה. איכשהו, כשאנשים שואלים היכן להשקיע את עזרתם הם מחפשים נישה בה הם יהיו משמעותיים או יקבלו כבוד רב (המקבילה להזדמנות עיסקית).
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362162
היי, "זקן גלמוד וערירי זקוק לעזרה" זה בדיוק המוטו שלי! תרומות תתקבלנה ברצון, ותודה מראש.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362168
אתה טועה, יעקב לא מתכוון לעזרה מסוג tzitz for tzatz.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362187
סוף סוף אנחנו מתקרבים. אני לא עובד בשבת ותורם לפעמים. מצד שני, באותה שבת שאינני עובד בה, אני אוהב לאהוב לאכול מוצרי מזרע. חלקם לבנים לבנבנים. אני דתי?
כלב יש לך? 362190
רק אם אין לך כלב http://www.nrg.co.il/online/11/ART1/036/018.html
כלב יש לך? 362192
אין לי כלב אבל יש לי כלבה.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362226
אתה מקיים הרבה מצוות. ואתה יהודי. דתי זה מושג סוציולוגי.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 362228
תודה רבה.
הוא שואל אם זה נטו או ברוטו? 361841
פראפרזה על דברי רפיק חלבי : הנחה יצוקה מבטון.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים