|
||||
|
||||
יש כמה שהגמרא מונה. אנסה לחפש בהמשך. אני זוכר שכורש מוזכר בישעיהו (שחי הרבה לפני כן) מד כח: "...הָאֹמֵר לְכוֹרֶשׁ רֹעִי, וְכָל-חֶפְצִי יַשְׁלִם; וְלֵאמֹר לִירוּשָׁלִַם תִּבָּנֶה, וְהֵיכָל תִּוָּסֵד". מה א: "כֹּה-אָמַר ה' לִמְשִׁיחוֹ לְכוֹרֶשׁ אֲשֶׁר-הֶחֱזַקְתִּי בִימִינוֹ לְרַד-לְפָנָיו גּוֹיִם, וּמָתְנֵי מְלָכִים אֲפַתֵּחַ - לִפְתֹּחַ לְפָנָיו דְּלָתַיִם, וּשְׁעָרִים לֹא יִסָּגֵרוּ; אֲנִי לְפָנֶיךָ אֵלֵךְ, וַהֲדוּרִים אושר (אֲיַשֵּׁר). דַּלְתוֹת נְחוּשָׁה אֲשַׁבֵּר, וּבְרִיחֵי בַרְזֶל אֲגַדֵּעַ". משום מה, הגמרא לא מונה את כורש בתור אחד מהאנשים ששמם הוזכר בנבואה טרם לידתם. על פי המחקר, הפסוקים האלה שייכים לישעיהו השני (או השלישי, או הרביעי... או ה-nי...) בכלל, והם נאמרו בתקופת כורש ולא לפניו. |
|
||||
|
||||
מצאתי: "ולמה נשתנה שמו של אברהם ושמו של יעקב ושמו של יצחק לא נשתנה? אילו אבותן קראו אותן בשמן אבל יצחק הקב"ה קראו יצחק שנאמר (בראשית יז): 'וקראת את שמו יצחק'. ארבעה נקראו עד שלא נולדו ואלו הן: יצחק וישמעאל יאשיהו ושלמה. יצחק - 'וקראת את שמו יצחק'. ישמעאל דכתיב (בראשית טז): 'וקראת את שמו ישמעאל'. יאשיהו - (מלכים א יג) 'הנה בן נולד לבית דוד יאשיה שמו'. שלמה - (דברי הימים א יג) 'כי שלמה יהיה שמו'. עד כדון בצדיקים אבל ברשעים זורו רשעים מרחם." (תלמוד ירושלמי, מסכת ברכות, דף יא, ב פרק א הלכה ו גמרא). |
|
||||
|
||||
תודה. שני הראשונים לא נשמעים כנבואה אלא כהוראה, והאחרון הוא נבואה רטרואקטיבית למדי עד כמה שאני מבין. |
|
||||
|
||||
שלמה (אגב, הפסוק נלקח מדברי הימים ב כב ט, ולא מ-א יג) לא לגמרי רטרואקטיבי. לפי דברי הימים, זה באמת נראה כך. לפי שמואל ב', זו נבואה שנאמרה לפני ששלמה נולד (בפרק י"א; הנבואה היא [ללא הזכרת שמו של שלמה] בפרק ז'). לא ברור מי מהם 'צודק'. אין מוקדם ומאוחר בנ"ך, וזה כלל שלדעתי אפשר ליישם כאן. הגמרא, מן הסתם, הסתמכה על ספר שמואל (על אף שציטטה מדברי הימים). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |