|
"המכנה המשותף הנמוך ביותר [של דתות] הוא אמונה בכוח עליון ובעולם הבא. עד כמה שאני יודע נאציזם, סוציאליזם ועוד כל מיני תורות שהמחבר מזכיר לא עונות לשני הקריטריונים האלו"
נקודה חשובה, שלדעתי לא כיסיתי אותה היטב במאמר. למיטב הבנתי, אתה שוגה כאן ביחס לסוציאליזם, שדווקא כן מבטיח עולם הבא בעולם הזה וכן מדבר על כוח עליון (ה-geist). מאפיין שמשותף במידה רבה לנאציזם ולסוציאליזם הוא היותן דתות חדשות, שבהן יש לברוא את העבר הקדמון (טרם השתלטות הדחפים הרעים) ואת העתיד ההירואי והגן-עדני בו במקום. כדתות חדשות דומות, שתי האמונות אימצו מבנה מקובל של "נביאים" או מעין "אלים חיים" הניצבים מעל לאפשרות של טעות או דחפים אנושיים בזויים, המובילים את העם אל ארץ הבחירה וגן העדן.
(בשתי הדתות הללו יש ממדים גנוסטיים שגם בהם לא נגעתי, וממד של התייחסות פסימיסטית, שגם בו לא נגעתי. התמונה רחוקה מלהיות שלמה)
"יש כנראה הרבה אנשים שחושבים שהסיבה להטלת מגבלות או איסורים, שאולי כל הדתות נוהגות... היא הרצון להביא את האדם לתחושה שהוא שולט בצרכים הפיזיים שלו, כך שבמידה מסויימת האדם מרגיש התעלות"
קשה לי להכריע בזה לכאן או לכאן ולתחושתי יש בדבריך משהו שאינו מכוסה היטב בדברי. בכל זאת, אם להשתמש במידת אמה גסה, מידת הממשות של הרצון הזה נבחנת כאשר מוצגות בפני אנשים אפשרויות אחרות. כלומר, כמה אנשים מעדיפים לצום במדבר או לשבת על עמוד במשך עשרים שנה, או להתבודד במערה, וכדומה ביחס לכמה אנשים שמעדיפים לא לעשות זאת.
|
|