בתשובה לאורי רדלר, 29/11/05 15:27
יגול לשכ 349938
זה טיעון בסיסי - אך שגוי. בניגוד ל''ברשוק משצואקל'', כולנו יודעים מהי ''חשיבה לוגית'', ורובנו נוקטים בה מדי פעם. אבל לרובנו היא איננה אופן הפעולה היחיד. אנו יכולים לפעול על פי משאת לב, על פי גחמה, מטעמים אסתטיים, על פי רצונו של זר, באקראי וכו'.
יגול לשכ 349939
(מישהו אמר היוריסטיקות?)
יגול לשכ 349949
נכון, אבל לעתים רבות היוריסטיקה כגון "בחר בנערה האסתטית" סותרת את החשיבה הלוגית. לא תמיד אנו פעולים לפי החשיבה הלוגית (מישהו אמר דיסוננס קוגניטיבי?).
יגול לשכ 349952
ולא תמיד פעולה לפי המחשבה הלוגית היא הטובה ביותר.
יגול לשכ 349958
יש בסיס רציונלי מוצק למדי לבחירת הנערה האסתטית. כל טכסט על פסיכולוגיה אבולוציונית מסביר את זה.
יגול לשכ 349965
אבל מה הבסיס הרציונלי לפסיכולוגיה אבולוציונית?
יגול לשכ 350284
אתה מחילף סיבה ומסובב: הרציונליות היא זאת שזקוקה לבסיס אבולוציוני.
יגול לשכ 349984
ברור. זו היוריסטיקה מוצלחת מאוד. אם לא לך, אז בוודאי לגנים שלך (וראה את הדיון על ברירת קבוצות).

אבל לא במקרה שאתה גבר נשוי באושר, שמודע לכך שעדיף לו להישאר עם אשתו, שנערת חלומותיו תסב לו רק סבל. ועם זאת, טיפוסים רומנטיים כאלה לא חסרים. זו רק דוגמה כמובן. הרבה פעמים בחיים, דחפים לא-לוגיים מתעמתים נגד חשיבה לוגית.
יגול לשכ 349964
סליחה, הקיצור הכשיל אותי. זו הייתה כוונתי. היוריסטיקות הן במפורש לא לוגיות, למרות שיש להן קשר (גם אם עמום לעיתים) לחשיבה לוגית. ובכל זאת, לא רק שאנחנו משתמשים בהן במקום בחשיבה לוגית, אנחנו עושים זאת בצדק - לעיתים חשיבה לוגית אינה שווה את ההשקעה.
יגול לשכ 349978
הנקודה אינה מה אנחנו יודעים או לא יודעים על מהי ''חשיבה לוגית'' אלא איך הגדרתי אותה כאן. אתה יכול כמובן לחלוק נמרצות על הגדרתי, ולכן טענתי שלעניינך אתה יכול להמירה בשם מתייג אחר. ההגדרה שלי הייתה ''היכולת הקיימת אצל כל אדם להניח הנחות ולהסיק מהן מסקנות''. במובן זה, חשיבה לוגית קיימת גם כאשר אתה פועל על-פי משאת לב, גחמה, וכו'.
יגול לשכ 349989
אני יכול לקבל את ההגדרה שלך ל"חשיבה לוגית". אולם למיטבה הבנתי, נקיטת עמדה מתוך גחמה איננה דומה כלל להסקת מסקנות על פי הנחות יסוד. לעתים כדאי לי לפעול על פי אינסטיקט. אבל אם אינני יודע זאת, פעולתי איננה נובעת מחשיבה לוגית. היא נובעת מאינסטינקט (שניתן אולי לתת לו הסבר רציונלי, אבל זה לא ממין העניין).

--
אגב, אתה לא תגיד *לי* מהי הנקודה! :-)
יגול לשכ 350001
כן, נראה לי שבנקודת הנקודה אתה די נחרץ!

לענייננו: ניקח פעולה מתוך "גחמה". מובן שאיננו יכולים לקבל הגדרה של גחמה כפי שהיא נתפשת על–ידי אנשים שאינם האיש הפועל (שכן איננו יכולים לדעת מה התרחש בתוכו), אלא רק כזו שמוגדרת גחמה על-ידו – כלומר, פעולה שהאדם המבצע אותה עצמו אינו יכול לומר מדוע עשה אותה והוא חש שהונע על-ידי דחפים, אינסטינקטים, וכדומה ובכל אופן, לא התקיים תהליך של הנחת הנחות מפורשת או משתמעת ומסקנות הנובעות מהם.

כמובן שיש מצבים כאלו, אך מדובר במחלקה מאוד מצומצמת ומאוד מוגדרת של מקרים שהוגדרה מראש כשייכת למגבלות מוכרות המשפיעות על האופן בו נפעל, אך לא משנות את העקרון. (ר' פסקה שלישית תחת "לשם מה קיימת החשיבה הלוגית").

הפעולה הגחמנית, כביכול, גם היא מונעת על-ידי מערכת של הנחות-מסקנות. ההבדל הוא שבמקרה זה היא נראית מטופשת אפילו לעושה המעשה. לדוגמה, נאמר שבא איזה פסיק ואומר לך שאתה לא נקודה אלא נקודה פסיק ועל כן משני לו בכל מובן. בכעסך, אתה נוטל את שידנית בידרמאייר העוברת במשפחתך מדור-לדור ומשליך אותה דרך החלון. פעולה זו הונעה על-ידי כעס רב ומן הסתם נעשתה מתוך שיקול דעת שגוי שלך, אבל עדיין התקיים כאן מנגנון הנחות-מסקנות. אחרת, המסקנה תהיה שכל אדם בנסיבות זהות היה פועל באותו אופן, מה שכנראה אינו נכון.
יגול לשכ 350013
אינני מסכים עמך שניתן לראות פעולה רגשנית אינסטינקטיבית ומטופשת־בעיני־הפועל, כנובעת מתוך חשיבה לוגית. לפעולה יש סיבה (למשל כעס) והיגיון אבולוציוני (הענשת סוכנים פוגעניים) אבל היא איננה תוצאה של היסק לוגי.
אבל אולי מוטב שנניח לזאת.
יגול לשכ 350050
"פעולה זו הונעה על-ידי כעס רב ומן הסתם נעשתה מתוך שיקול דעת שגוי שלך, אבל עדיין התקיים כאן מנגנון הנחות-מסקנות. אחרת, המסקנה תהיה שכל אדם בנסיבות זהות היה פועל באותו אופן, מה שכנראה אינו נכון."

האין הטענה שהפעולה נבעה ממערכת של הנחות ומסקנות שקולה לטענה שאדם אחר היה פועל באותה דרך באותו מצב?

יש לי תחושה שכשאתה אומר "לוגי" אתה מתכוון למשהו אחר לגמרי מאשר מה שאני מתכוון.
יגול לשכ 350055
דווקא כאן אני מסכים עם אורי - אדם אחר יכול להניח הנחות שונות, להשתמש בכללי היסק שונים ולהגדיר ''אי נוחות'' בצורה שונה - ולכן שני אנשים הפועלים מתוך מחשבה לוגית יכולים להגיע למסקנות הפוכות בתכלית.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים