|
בשוך המהומות, נותר רק להביע אכזבה ממידת הרצינות שבה בני אדם ופילוסופים בפרט, מתיחסים לאידיאולוגיות (בפרט לאלו שלהם עצמם). כשקראתי את המאמר, חשבתי בתחילה שזו פשוט בורות של הכותבים להתיחס לפינקלקראוט כפילוסוף יהודי בצרפת. למיטב הבנתי, הוא אחד הפילוסופים הבולטים בצרפת כולה ולא מתפקד כנציג הקהילה היהודית. אלא שבמהלך הראיון התברר שהאיצטלה הזו דוקא מתאימה לו. הוא מצטייר לי כפילוסוף בנעלי בית, שכמה כנופיות של שחורים הפריעו את מנוחת הצהריים שלו. כדי לא לכתוב מאמר בתוך תגובה אתיחס רק ל-2 מובאות שהבאת מתוכו. א. משבר הלאומיות: "אנחנו חיים בחברה פוסט-לאומית, שבה עבור כולם המדינה היא רק תועלת, חברת ביטוח גדולה. זאת התפתחות חמורה מאוד". מעבר לבילבול שבין מדינה ולאום שאינו יאה לפילוסוף, פינקלקראוט אינו מקורי במיוחד כאן. דבריו אינם אלא הדהוד של מה שנאמר ע"י הנשיא קנדי: "אל תשאל מה המדינה יכולה לעשות למענך. שאל מה אתה יכול לעשות למען המדינה". ואם אני לא טועה הרעיון הזה הובע לראשונה עוד ע"י הרומאים. לדעתי, נקודת הפתיחה לדיון זה, צריכה להיות העובדה שדברים אלו נאמרו במדינות שעושות לא מעט למען אזרחיהן וע"י אנשים שהמדינה עשתה לא מעט לטובתם האישית. הם לא נאמרו במאוריטניה או במצריים ולא ע"י גב' כנפו. הדברים האלו מבטאים איזושהי צביעות עמוקה ביותר במין האנושי. לחלופין, בלשון אולי פחות שיפוטית, אאמר שהם מאפיינים נטייה של בני אדם להאניש יחסים בין ועם גופים מדיניים וחברתיים. הם מזכירים לי תמיד פועלים מפוטרים הטוענים "נתנו את הדם שלנו למען המפעל". גם ישראלים שבילו 3 שנים בשוד וניצול האפסנייה של צה"ל נוטים להזכיר לנו את שרותם למען המדינה. לכל אלו המאמינים בדברים אלו, דרושה חזרה למקורות: רוסו, מונטיין, ג'פרסון, מקיאבלי. המדינה אכן אינה אלא חברת ביטוח גדולה. היא נועדה לשרת את טובתם של אזרחיה ולא להיפך. היא שואבת את כוחה מהסכמתם של אזרחיה ולא מזכויות אלוהיות, דתיות, לאומיות או כל מיסטיקה אחרת. העובדה שלא תמיד הן עושות זאת, אינה סותרת את מהותן. גם חברות ביטוח וקופות גמל לא תמיד משרתות את המבוטחים שלהן. הקשר בין השירותים שנותנת המדינה לאזרחיה, לבין מידת מסירותם לה, היא המיסטיקה היחידה שיש בעניין. כל מי שקרא מעט על מאורעות המלחמה העולמית הגדולה, אינו יכול אלא לתהות מול מידת ההקרבה שנדרשה מן האזרחים-חיילים של אירופה כדי להמשיך ולשרת מרצון את מלחמת החפירות הזועתית ואת מטחנות הבשר האנושי האדירות שיצרו גנרלים חסרי-אנושיות (פסלו של רב הטבחים, הפילדמרשל הייג ניצב עד היום לא הרחק מן הפרלמנט הבריטי ומשקיף מעל סוסו (אאל"ט) על יורשיהם של הצאן לטבח שלו). מסירות והקרבה זו עומדות בסתירה מזהירה לכשלונות החוזרים ונשנים של מדינות העולם השלישי, להקים צבאות לאומיים עמידים בפני מוראות שדה הקרב (ראה הצבא העירקי במלחמה האחרונה). במלה"ע ה-I נעשה נסיון ע"י בנות הברית, להחליף את החיילים האירופאיים בחפירות בגייסות קולוניאליים. הנסיון לא עלה יפה. אני תוהה עד כמה קשורה מסירות מדהימה זו, לעובדה שבדיוק בעשרות השנים שלפני המלחמה, נכנסו גרמניה, צרפת ואנגליה לעידן של חקיקה סוציאלית ופנסיונית שהפכה את המעמד הבינוני שלהן לרוב מוחלט של החברה. העידן שאחרי 1870 היה העידן של ביטוח הפנסיה של חוקי העבודה והאיגודים המקצועיים, הביטוח הלאומי וקצבאות האבטלה והמחלה (ולא עידן הקולוניאליזם כפי שצעירים רבים חושבים. זו היתה למעשה סוף תקופת הקולוניאליזם. נראה שרק הרווחים שזרמו מן הקולוניות וההגירה אליהן הם שאפשרו את התקופה הסוציאלית שקדמה למלחמה). תקופתינו, המכונה כאן הפוסט-לאומית, היא שלא במפתיע מבחינתי, גם התקופה של האכזבה הגדולה מן החזון לפיו בעתיד קרוב כלשהו יוכלו המדינה והחברה להבטיח באופן סופי את אושרם של אזרחיהן. ב. הם רוצים כסף ובחורות - "ומהם מושאי התשוקה שלהם? פשוט: כסף, מותגים, לפעמים בחורות. לכך בוודאי שלחברה שלנו יש אחריות. כי הם רוצים הכל מיד, ומה שהם רוצים זה רק את האידיאל של חברת הצריכה. זה מה שהם רואים בטלוויזיה". תמהני מה רצה אלן פינקלקראוט להגיד בכך. האם הוא רצה להגיד בכך שהשחורים והערבים שונים משאר העולם המתורבת בחוסר יכולתם לדחות סיפוקים מיידיים, או שמא רצה להגיד שהם בדיוק כמונו וכמו כל האחרים? הרי דבריו בעצם אומרים שהבעיה היא חברת הצריכה (שלא הוקמה ע"י ערבים ושחורים) ולא מהומות די שגרתיות בשכונות עוני. הרי בכך הוא סותר את התזה המרכזית שלו. מהומות אלו נבנות ע"י קבוצות קטנות של עבריינים המצליחות להשתלט על המרחב התקשורתי המוקדש לשכונות האלו ומתאפשרות ע"י תפיסות אולימפיות אויליות בנוגע לאכיפת החוק. הן אינן נובעות מן המנטליות או הדת של המהגרים. אולי ראוי שהימין החדש יכתוב את ההיסטוריה מחדש ויסביר כיצד האלימות והפשיעה של הלואר-איסט-סייד בניו-יורק בעצם נבעו מן הקתוליות של המהגרים האירים והאיטלקים ומן היהדות של המהגרים ממזרח אירופה.
|
|