http://milano.arounder.com/category/fullscreen/IT000...From left to right: Bartholomew, Jacob, Andrew, Judas, Peter, John, Christ, Thomas, Jacob the Elder, Philip, Matthew, Simon, and Thaddeus. ובעברית (או ארמית) - השליחים בר-תלמי (ברתולומאוס), נקרא גם נתנאל. יעקב בן-חלפַי, הקרוי גם "יעקב הקטן". אנדרי, הדייג, אחיו של פטרוס. יהודה איש קריות. שמעון, שכונה גם כֵּיפָא ("סלע"), או ביוונית פטרוס. יוחנן בן-זבדי, אחיו של יעקב הגדול. ישוע מנצרת. תומא (תומס). יעקב בן-זַבדַי, "יעקב הגדול". (ז'אק הקדוש של קומפוסטלה). פיליפוס מבית חסדא. מַתַּי לוי (מתאוס), בנו של חלפי (אלפאוס). שמעון הצדיק או הקנאי. תַדַי (תדאוס), הקרוי גם יהודה בן יעקב.
אין להכחיש שדמותו של יוחנן (ג'והן) היא נשית. מאחר והפנים צוירו מתוך רישומים שעשה ליאונרדו של אנשים אמיתיים (על אחד הכמרים שפיקחו על עבודתו הוא איים שיעניק את פניו ליהודה איש קריות), יתכן והוא השתמש במודל אישה לציור דמותו של ג'והן. ההסבר היותר הגיוני הוא שונה. ליאונרדו דוקא התעניין במודלים של גברים נשיים וזה אינו המקרה היחיד של גבר נשי המופיע ביצירותיו. פעם רווחה תיאוריה שהמבע המיוחד של מונה ליזה נבע מכך שהיא בעצם גבר (למעשה ידוע מי היתה המודל לציור. אישתו של אחד מסוחרי פירנצה שהזמין את הדיוקן אך לא קיבל אותו בסופו של דבר). מרים המגדלית היתה בסעודת הסדר האחרונה של ישו עם שליחיו (לפחות לפי אחד מארבעת התיאורים. השתתפה בטקס רחיצת רגלי השליחים). אני לא יודע אם נשים וגברים ישבו יחד בליל הסדר בימי בית שני. כפי הנראה לא (ראה התיאור בהגדה של פסח). גם אצל בני תקופתם היוונים נשים לא השתתפו בסעודות אלא כבידור (נגניות, רקדניות ונערות ליווי). מה שלא בא בחשבון, הוא שליאונרדו התחכם בציור הסעודה האחרונה וניסה לבטא שם דעות כפרניות. יועצים כנסייתיים פיקחו בשבע עיניים על יצירות דתיות והמזמין לודוביקו ספורצה לא היה ידוע כאיש אנין הבוחל בשפיכות דמים.
|