|
טוב, אני מניח שאני לא צריך להזכיר לך את מה שכתבת בעצמך:
"רוח [...] הוא גם שם הדבר הנשאר מן האדם לאחר המוות אשר לא ישיגהו הכיליון [...] והוא גם שם השפע השכלי האלוהי הנאצל על הנביאים [...] והוא גם שם הכוונה והרצון." (מורה נבוכים, ח"א מ').
"נפש [...] הוא שם הנפש החיונית הכוללת כל בעל תחושה [...] והוא גם שם הנפש ההוגה- כלומר צורת האדם [...] והוא שם הדבר הנשאר מן האדם אחר המוות [...] והוא שם הרצון." (שם מ"א).
אם אתה מעוניין בהרחבה לגבי המושגים נפש או צורת האדם, אתה מוזמן לעיין גם שם, בפרק א': "באומרו נעשה אדם כצלמנו ודמותנו- הצורה המינית שהיא ההשגה השכלית." עוד בנושא אפשר למצוא גם במו"נ ח"ג ח' וכן בהקדמת הרמב"ם לאבות, פרקים א'- ג'. (וכן אריסטו, על הנפש, ספר ג' פרקים ג'-ד').
בנוסף, אתה בודאי מכיר את כתביו של יריבך הגדול ריה"ל, לכן אסתפק בציטוט קצר: "ככה תיעשה נפש האדם דומה למלאך ותמצא במדרגה אחת בלבד למטה משל הרוחני, הנבדל מן הגוף, הלא היא מדרגת השכל הפועל."* (ספר הכוזרי, מאמר ראשון, א').
*בקטע הנ"ל ריה"ל מנסה להציג את עמדת 'הפילוסוף', כלומר את התפיסה הפילוסופית שהייתה מקובלת בימיו שהנה מעין שילוב של יסודות ניאואפלטוניים עם אריסטוטליות ע"פ פרשנותו של אבן-סינא.
|
|