בתשובה לד.ק., 22/09/05 14:56
אפילו יותר מבולבל 331644
אני לא מכיר קריטריון מהימן אחר. ''הרגשה'', ''אמונה'' ו''הארה'' הן מקורות עם רקורד מאד לא מרשים.
אפילו יותר מבולבל 332053
השאלה היא לא האם יש קריטריון מהימן אחר. ייתכן שזה הקריטריון המהימן היחיד. אבל זה לא אומר שהוא קריטריון הכרחי. אולי אין קריטריון הכרחי. היינו רוצים שתהיה מתודה אחת בטוחה שיכולה להכריע באופן חותך מה נכון ומה לא, אבל מי אמר שבהכרח קיימת מתודה כזאת? אולי אנחנו חייבים להחליט בכל מקרה לגופו?

---

אם כל תופעה אפשרית בהכרח עומדת בקריטריון המדעי, אזי כל תופעה ניתנת לשחזור במסגרת ניסוי מבוקר. כשמדובר בהפלת כדורים מבניינים, לא נראה שיש כאן בעיה.
אבל אם נחשוב על דברים שקשורים יותר בנפש האדם. למשל, נניח שאני טוען שחלומות נבואיים מתרחשים רק בצמתים מרכזיים בחייו של האדם (אני לא, אבל נניח). איך נשחזר את זה במעבדה? איך נדע אם צומת זה הוא אמנם מרכזי? ייתכן שרוב האנשים מדחיקים את החלומות הנבואיים שלהם מסיבות אלו או אחרות (הדחקה היא תופעה מקובלת בעיניך?), איך נשלוט על זה?
טענה נוספת: אני יכול לקרוא מחשבות, אבל רק כשחיי תלויים בזה. (או לחילופין - להזיז עצמים ממרחק). איך נעשה את הניסוי? הרי אני אדע שזה רק ניסוי.

---

אני מניח שהביקורת שלך היא התנאים שהצבתי להתרחשות התופעות: צמתים מרכזיים, סכנת מוות. אלה אינם תנאים פיזיקליים, ואולי לא תקבל אותם משום כך. אבל אז יהיה כאן שוב משום הנחת המבוקש, מכיוון שמי אמר שרק תנאים פיזיקליים משפיעים על המציאות?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים