כמה מפתיע ומשעשע 33078
כפתור ופרח.
הקורא (ה-א-י-ל?... לא!!!!) מקבל תשובה אחת אפשרית ועוד כזו מפתיעה. יענו "כסידרה".
שלא אובן לא נכון, אינני תומכת בדרך זו, אך מצד שני נראה לי שמחבר החידון שלפנינו לא מתכוון אי פעם להיות מורה. (גם המגיבים פה).
איזה כף לחבוט במערכת העלובה והחבוטה הזו.
איזה כף לתלות בה כה הרבה מתחלואי החברה.
ולא לשלם לאנשיה.
מה לעשות? כאשר רוצים למשוך אנשים טובים למערכות חשובות משלמים להם. מישהו מכיר שיטה אחרת?
נראה לי שממשלות ישראל לדורותיהן לא מתעניינות לא בחינוך ילדיה, לא בתשתיות ולא בזקנה שבבית החולים במסדרון.
אינני יודעת את מי באה השאלה לעיל לעקוץ אך לצערי אוכל לראות בה לא יותר מסתם התחכמות או נפיחה משחררת רק אם יקומו די אנשים ויסכימו להצטרף למערכת הזו ולעשות עבודה קשה.
יש מתנדבים?
כמה מפתיע ומשעשע 33084
סתם בשביל הסקרנות ולא מתוך ידיעה.

כמה שעות חודשיות יש למורה. וכמה הוא מקבל על כך שכר.

האם יש לכל מורה משרה מלאה של 184 שעות?
האם השעות שהוא משקיע בבית נחשבות לחלק מהשעות הללו?

האם מורה מקבל שכר גם על כל ימי החופש שיש לתלמידים בשנה? ומה קורה מבחינת מורה בחופש הגדול?

עם יש משהו שיודע אני אשמח ללמוד.
כמה מפתיע ומשעשע 33086
לרועי,
משרה של מורה בתיכון היא 4 שעות כיתה ביום, כלומר 24 ש"ש. רוב המורים מלמדים הרבה יותר אם ברצונם לפרנס את משפחתם.
מידת ההכנה בבית, בדיקת עבודות וכו' תלויה בכל אחד.
בכל מקרה שאלותיך לצערי לא כל-כך רלבנטיות, כי הן מסתכלות על המצוי ולא על הרצוי. אינני מציעה מערכת חינוך גרועה עם משכורות מנופחות, אלא מערכת חינוך טובה עם משכורות גבוהות.
בכל מקרה מה שקשה בעבודת החינוך הוא ההתמודדות ולא מספר השעות. הקושי הוא בצורך להתמודד, לחשוב, לתת, לאהוב ולדרוש ולהיות מקצועי מאד כל הזמן.
אני מקווה שאתה מבין.
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33106
בתור אחד שרק לאחרונה סיים תיכון עליי להגיב על ההערה האחרונה... >רוב< המורים שאני מכיר אינם מתחשבים-אוהבים-מקצועיים.... אלא שם רק בשביל להרוויח כסף (ולא הרבה יש לציין)... בבי"ס שבו אני לומד (שנחשב לאחד הטובים במדינה) יש בעיה קשה מאד עם מורים, רוב המורים לא שמים קצוץ על התלמידים, המורים המקצועיים למחשבים ולמקצועות טכנולוגיים מבינים ממש ממש קצת בנושא הלימוד וחלקם אף לומדים את החומר מהתלמידים (המתקדמים) בזמן השיעור. לא רק זאת אלא גם מורה אחד פשוט החליט "להבריז" ולא לבוא יותר לבי"ס כחודשיים לפני הבגרות שלי שנה שעברה ומאז לא שמעו ממנו יותר, וזו רק דוגמא אחת... יש הרבה מורים כאלו.
אני לא מנסה להשמיץ את הבי"ס שלי, הוא באמת אחד הטובים ביותר שנתקלתי בהם, אני מנסה להראות שהמצב קיים בכל העיר שלי ומן הסתם גם בארץ !
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33118
מרמור היקר,
ראשית, אינני תומכת בדרך השביתה הנ''ל של המורים (כפי שכתבתי), אך גם לא בארסיות- העסיסית-המאוהבת בעצמה של כותב ה''סקר''.
ושנית, לצערי דבריך מראים בדיוק את מה שאני כותבת.
ושוב, יש במערכת המון מורים טובים ומסורים, אך גם המון לא מתאימים.
מעמד המורה בארץ ממש לא בשמיים והתלוש עוד פחות.
כמי שהיתה מורה בתיכון שנים רבות, אני מזמינה את הטובים שבין כולנו לקחת אחריות למערכת הזו ולשנות.
הסקר שלעיל בוודאי לא יתרום לכך.
בכבוד רב
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33124
ארסיות עסיסית מאוהבת בעצמה?! לא פחות?
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33129
דובי,
כמי שקוראת לעתים את דבריך ויש לי גם כבוד לדברים אלו... כיצד אתה היית מעדיף לכנות דרך זו של התבטאות?
ובאשר לשאר דבריך מקודם... אם יגוונו המורים וישבתו בפסח, מה אז? האם יישתנה משהו בסידרי העדיפות של ממשלות ישראל?
מה שאני מנסה לטעון (כנראה ללא הצלחה) הוא שהמערכת מוכה, חבולה, נשחקת ולא מוערכת.
ניתן להעלותה או ע"י עשייה ממשלתית (שתימשך זמן רב וגם לא תתרחש בעתיד הנראה לעין) או ע"י התגייסות גדולה של אנשים טובים ואידאליסטיים לחינוך.
בתור מי שהעיזה ונכנסה לעבודה המרתקת של חינוך והוראה אני מזמינה את כולכם להצטרף ולא רק לחבוט.
נכון, קל יותר להצטרף למערכת טובה, מצליחה, מתגמלת נפשית וחומרית וקשה הרבה יותר להצטרף למערכת כושלת, לעתים שנואה, ושוגה באוילות לא קטנה (ראה השביתות החוזרות ונישנות בראשית כל שנה), אבל... יש היום מעט דברים שהם יותר חשובים מזה.
אז.... למה לא?
וחוץ מזה נדמה לי שהתבטאתי בפורום זה הרבה יותר פעמים ממה שאני נוהגת, אז עם כולכם הסליחה.
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33134
האם המערכת היא באמת "מוכה, חבולה, נשחקת ולא מוערכת"?
על סמך מה את קובעת זאת?

כמות שעות העבודה של מורה היא נמוכה. הוא מקבל חופשות ארוכות יותר מאשר כל מגזר שאני מכיר. יש לו אפשרויות רבות להשלמת שכר.

מעבר לכך - כפי שכתב אריה כספי ב"הארץ" בשביתה שהיתה לפני שנה: שביתת מורים, להבדיל משביתות אחרות, אינה כוללת את המנגנון של "לחץ מלמטה" להפסקתה. בכל מגזר אחר - השובתים אינם מקבלים שכר עבור השעות שבהן לא עבדו. המורים מקבלים את השכר המלא, מתוך הבנה ששנת הלימודים תתארך בהתאם, כך שימי השביתה יוחזרו. לכן לא בוער שום דבר אף פעם. רק ההורים לוחצים לסיים את השביתה, ולא המורים עצמם. בנוסף - הימים המוחזרים בהמשך לעולם אינם באותה כמות של ימים שבהם לא עבדו המורים, אבל השכר משולם באופן מלא.

יש לי גם תחושת בטן (כלומר - יתכן שאינה נכונה, ואשמח אם מישהו יוכיח לי שאני טועה) שארגוני המורים מנסים להאדיר את כוחם ושמם בקרב חבריהם על ידי השביתות האלה, והם גם מתחרים זה בזה מי ישיג תוצאות טובות יותר.

איזה מסר בדיוק מעבירה מערכת החינוך לתלמידים בכך שהיא תוקפת את ההורים בזמן שבו הם פגיעים במידה הרבה ביותר, בסוף החופש הגדול?

ובסופו של דבר - השנה נראה שלא תהיה שביתה. אולי בכל זאת ניתן לייחס הצלחה לשרת החינוך המושמצת.
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33150
בכוונה הדגשתי את המילה ''רוב''... כי לעומת המורים שהזכרתי מקודם יש הרבה מורים מסורים ומקצועיים, כמו לדוגמא המחנך שלי בכתה י''ב... אחלה גבר, שבאמת השקיע בתור מחנך שלי...
ולדעתי ה''ארסיות- העסיסית-המאוהבת בעצמה'' שהזכרת מקודם היתה פשוט ציניות-קומדית תמימה לחלוטין שלא התכוונה להרע לאף אחד...
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33284
"You took a teaching position, 'cause you thought it'd be fun, right? Thought you could have summer vacations off...and then you found out it was actually work...and that really bummed you out..."
(Carl, The Breakfast Club)

(זו לא התייחסות אליך. רק אל רוב המורים.)
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33500
זה רק אני, או שקיים דימיון לא מפתיע בין מועדון ארחות הבוקר ובין הספייס גירלס?
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33546
סליחה?! הסבר ופרט, וגם התנצל על העלבון לאחד הסרטים האהובים עלי.
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33679
טוף, ראיתי את הסרט די מזמן, אבל אם אני זוכר נכון... הסרט לוקח כמה דמויות סטריאוטיפיות כמו הילד החנון אבל היפה שלא מצליח עם בנות; המסומם הלא-יוצלח שכולם לא אוהבים חוץ לא אוהב את כולם; הפריקית הקטנה והמתבודדת שבכלל יש לה עולם פנימי עשיר שאם רק מישהו ינסה להתקרב אליה הוא יראה איזה בת-אדם מקסימה היא; הביצ'ית-סנובית שגם לה יש בעיות רק שאף אחד לא מעלה את זה על דעתו ובגלל זה היא פוגעת בכולם כל הזמן; ונדמה לי שיש עוד אחד. אז זה מין סרט נעורים נוסחתי, כאילו עמוק ועם הרבה פסיכולוגיה בגרוש, שאמור לדבר אל מתבגרי העולם, כי כל אחד מרגיש שונה לפעמים.
חוצמזה זה סרט נחמד.

ההקשר לספייס גירלס: על ילדה רוצה להיות כוסית, מקובלת וכאילו מיוחדת אבל לא יותר מידי.
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33687
הספורטאי. (A brain, a jock, a basketcase, a princess and a criminal). אבל הסרט הזה הוא הרבה יותר מסתם עוד סרט נעורים. הסיבה היא שאין לסרט סוף טוב. הסוף הוא די פתוח. אחת הסצינות הלפני האחרונות כוללת שיחה בה שואל בריאן (החנון) את קלייר (הנסיכה) אם למחרת בבוקר, כשהיא תראה אותו, אם הם עדיין חברים. היא אומרת שלא. אחר-כך מתפתח ויכוח, אבל בשום מקום הדילמה הזאת לא נפתרת, ואנחנו לא יודעים מה באמת קרה בבי"ס ביום שלאחר מכן.
לדעתי הדיאלוגים בסרט הזה הם מבריקים, מבלי להראות לא-טבעיים, והמבנה של הסרט, לטעמי הבלתי מתוחכם, יפה עד מאוד. אני אישית ראיתי את הסרט לראשונה אי שם בסביבות גיל 12, וגם היום, עשור לאחר מכן, אני עדיין נהנה מאוד לראות אותו.

חוץ מזה, אין על ג'ון בנדר.
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33739
מה זה שם בנבחי מערת הזכרון? רגע, רגע, אני רואה את זה במעורפל, הנה! הכל חוזר אלי. או לפחות הסצינה שתיארת.

הסוף הוא באמת מפתיע ומוצלח ביותר. רק תרשה לי להיות קטנוני, איזה הסבר יש לך לתעוזה יוצאת הדופן של בריאן? זה תמיד מפריע לי בסרטים וספרים, שדמויות פותחות בנאומים חדים ושאלות מהותיות שנוגדות את אופיין ואת אופיים של רוב בני האנוש, בלי שום הסבר אמין.

לי זכור דווקא סרט שלאורכו נוטה להיות בילתי אמין, סטריאוטיפי ומביך. הניחוש שלי זה שכמו בהרבה סרטים אחרים, לקחו תסריט טוב שמעלה דילמות ואמירות מעניינות, וביימו אותו בצורה הוליוודית אופיינית.

אני אשאל את מקריי וחבריי, אולי לאחד מהם יש את הסרט בקלטת ווידיאו. ואם לא, הוא בטח ניתן להשכרה במעט המקומות שמחלקת הDVD עוד לא השתלטה עליהם לגמריי.
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33744
יש לי עותק (כמובן), אבל אם אני אתן לך אותו, אני אאלץ להרוג אותך מיד.
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33250
אם התיאור שלך הוא מדויק, אזי הבית ספר שלך הוא לא אחד הטובים שיש.
צר לי.
אולי ממוצע הציונים של התלמידים הוא גבוה, או אחוז מקבלי הבגרויות הוא גבוה - אבל זה יכול להיות קשור גם למערכת הסביבתית של אותו בית ספר (שיעורים פרטיים, מודעות לחינוך מצד ההורים, וכו)
בית ספר שבו המורים מתנהגים כמו שאתה מתאר, לא יכול להיות - בהגדרה - אחד מבתי הספר הטובים בארץ.
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33306
שמע, ביקרתי בהרבה מבתי-ספר של חברים שלי, בכל העיר שלי, וגם די הרבה בארץ, והמצב זהה כמעט בכולם... אפילו יותר גרוע...

אצלי יש הרבה מורים שהם לא מבצעים את מלאכתם נאמנה, אבל יאמר לזכותו של בית-ספרי שבשנה של הבגרות במקצוע אתה תקבל את המורה הכי טוב בבית-סםר למקצוע הזה, כך שאתה כן תדע את כל החומר ואף טוב מאד... אחוז מקבלי הבגרות ממש ממש גבוה (כמעט מאה, אני חושב) והרמת לימוד בסופו של דבר בין הגבוהות בארץ, כך שיש סיבה לכך שהוא נחשב לאחד מבתי הספר הטכנולוגיים הטובים בארץ... אני אישית מאד שמחתי שלמדתי שם... רק חבל שהוא עכשיו מתדרדר ע"י פתיחה של יותר כיתות מב"ר והכוון.... איך נפלו גיבורים ?...
כמה מפתיע ומשעשע 33167
מעניין אבל...
משרה של מורה היא בעצם חצי משרה לכל דבר. או מעט יותר.אולי שני שליש , צר לי אבל כרגע המחשב בראש לא פועל מי יודע מה.

מה שקשה בכל עבודה היא בצורך להתמודד לחשוב לתת ולדרוש ולהיות מקצועי מאד כל הזמן (נכון לא נידרש לאהוב) אולם אני לא בטוח כמה מהמורים שהיו יל אהבו את בית הספר ואת הלימוד, חלקם כן וחלקם לא.

צר לי אבל בתור מביט מהצד, ואני לא בעד המורים ולא נגדם, אדם כל שהו גבר או אישה שבוחר מקצוע לחיים יכול לבחור בהמון דברים, משוטר ועד טייס חלל, ההחלטה היא שלו והוא גם יכול לשנות מקצוע.

רוב האנשים גם אוהבים לעשות את מה שהם עושים טוב ודי מתגאים בכך לא פעם ללא קשר למשכורת שלהם. (כל עוד הם אילו שבחרו מתוך רצון לעבוד איכן שהם עובדים ולא מתוך הכרח)

האם עבודה בתור שוטר קלה יותר מאשר עבודה כמורה? האם אנו לא צריכים אנשים "מצוינים" במשכורות גבוהות גם שם?
ומה אם רופא? האם גם שם אנו לא צריכים אנשים "מצוינים"?
ומה עם איש צבא בכיר?
ומה עם פוליטיקאי?
ואם האיש שעובד במשרד האוצר?

אנחנו צריכים אנשים טובים בהמון מקומות שלא בכולם ואפילו ברובם המשכורות לא כאילו גבוהות, אולם ברובם הגדול שעות העבודה הנדרשות הן משרה מלאה.
אז אנו לוקחים את מה שיש ולא פעם אילו אנשים פחות טובים ממה שאנו רוצים אולם אני לא בטוח שבמידה והיינו מציעים סכום גבוה הרבה יותר הרבה היו באים ללמד.
בשביל ללמד יש צורך במספר תכונות(שאני לא הולך לפרט) שבלעדיהם גם אנשים "מצויינים" לא יכולים ללמד ואילו לא רק התכונות שאת ציינת, עוד רבות וטובות יש, אולם אין מספיק אנשים כאילו ללא הקשר לכסף.

בנוגע למערכת טובה, אז הנושא לא תלוי רק במורים, הוא תלוי בעוד המון אספקטים נוספים אחרים, דרך התלמידים ודרך משרד החינוך ודרך עוד רבות ונצורות.

אגב מה דעתכם על השיטה החדשה שבה תלמיד צריך להשבע למדינתו בבית הספר על מנת לקבל ת.ז.?
האם תלמיד יכול לסרב להשבע אמונים? ואם כן האם הוא לא יקבל ת.ז. ?
כמה מפתיע ומשעשע 33090
אמנם לא אני חיברתי את הסקר הנ"ל (חידון?!), אך להגנתו יאמר כי הריטואל השנתי של שביתת מורים בתחילת השנה, שביתה שלא משיגה כלום בין כה וכה (אחרת למה יש בשנה שלאחר מכן עוד שביתה?) נעשית כבר מגוחכת. האם באמת אין דרכים יותר טובות להעביר את המסר? אולי יגוונו קצת? למה שלא יעשו שביתה מיד אחרי פסח, סתם בשביל השינוי?
אני חושב שדרישות המורים (לפעמים) מוצדקות, אבל אני חושב שהדרך שהם (הן) בוחרים בה היא שגויה מיסודה.
כמה מפתיע ומשעשע 33389
הערה (מרושעת משהו, אולי) לסדר: בנוסח התשובה לסקר, כשלעצמו, אין הבעת ביקורת על המורים. נכון, יש טענה מובלעת, לפיה כל שנה באופן שיטתי המורים שובתים. לא יהיה זה גם מופרז לטעון שיש כאן ביקורת על המצב (שהרי שום אדם לא יחשוב שמצב כזה הוא תקין). אבל שום דבר בקביעה הזו לא קובע את אשמתם של המורים: נניח שאני מסכים עם "העובדה" שבאמת כל שנה המורים שובתים. ונניח שאני דווקא חושב שהם צודקים לחלוטין, ושמאבקיהם המקצועיים הם הדרך הנכונה להבריא את תחלואי מערכת החינוך. אם כך, הרי שבעיני האשמה היא במשרד האוצר, והטענה הופכת להיות לטענה נגד משרד האוצר (שנה אחרי שנה שובתים, ועדיין היד קפוצה ולא ניתן להבריא את המערכת).

תאמרי שזה תמים; שנראה שיש כמעט קונצנזוס בציבור שהמורים הם "הרעים" בסיפור. אבל אז אין לך מה להאשים את מנסחי הסקר. הייתי יכול לומר ש"על ראש הגנב בוער הכובע", אבל זה כבר יהיה ממש מרושע.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים