|
||||
|
||||
א. אני לא טענתי שום דבר על *כל* בני האדם. רק הצגתי תופעות נפוצות בקרב המין האנושי. ב. שוב אתה לוקח את מה שאני אומר על תחושות של בני אדם, וטוען שאמרתי משהו על רציונל של בני אדם (כמו שעשית כשהכנסת את הימור פסקל). להרבה אנשים (הרבה, אבל פחות מדי) יש יכולת לחשוב באופן רציונלי חשיבה שאינה בינארית. אני דיברתי על משהו לא רציונלי: החשש שאתה בדרך הלא-נכונה. יהודי-ישראלי שחושש שאינו בדרך הנכונה, ישווה את דרכו לדרך של היהודים הדתיים. אם יבחר לעזוב את החיים החילוניים, זה יהיה לרוב לטובת הדת היהודית. זה לא משנה האם הוא אינו אדם שחושב חשיבה בינארית בחיי היום-יום. ג. אם אני טועה לגמרי, לא נורא. זו בכל מקרה פסיכולוגיה בגרוש. |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שהימור פסקל הוא רציונלי - בדיוק ההפך. מה שפסקל עשה היה לפרמל בצורה פסאודו רציונלית תחושה אישית שיש להרבה אנשים (וכמובן שפסקל רימה, ולכן גם הניסוח הפורמלי שלו אינו "רציונלי" בכלל), אבל כשאני מדבר על "הימור פסקל" אני מתכוון בעיקר לאותה תחושה ("אם טעיתי ויש אלוהים אכלתי אותה, אם אני מאמין אין לי מה להפסיד"). המשפט "יהודי-ישראלי שחושש שאינו בדרך הנכונה, ישווה את דרכו לדרך של היהודים הדתיים. אם יבחר לעזוב את החיים החילוניים, זה יהיה לרוב לטובת הדת היהודית. זה לא משנה האם הוא אינו אדם שחושב חשיבה בינארית בחיי היום-יום" נשמע די משונה. האם לעזוב את החיים החילוניים לטובת הדת היהודית נובע בהכרח מחשיבה בינארית? זה היה נכון, אולי, רק אם *כל* העוזבים את החילוניות היו עושים זאת לטובת הדת היהודית (ואז היה ברור שאף אחד לא שוקל שום אלטרנטיבה אחרת) אבל מכיוון שזה בבירור לא כך, איפה הבינאריות כאן? אתה לכל היותר יכול לטעון שאולי קיים מישהו שחושב בצורה בינארית, אבל אתה בכל זאת מנסה לדבר על "תופעות נפוצות". השאלה היא למה מה שאתה מדבר עליו נפוץ יותר מאנשים שקמים בבוקר ומחליטים לירות בחבריהם לבית הספר, למשל (תופעה "נפוצה" בזכות עצמה). |
|
||||
|
||||
(בוודאי שהטיעון של פסקל הוא פסאודו-רציונלי, וגם כתבתי את זה קודם. לפחות על זה אנחנו מסיכימים.) לא דיברתי על אנשים שחושבים ש"אם טעיתי ויש אלוהים אכלתי אותה, אם אני מאמין אין לי מה להפסיד", פשוט כי אנשים שחושבים ככה עשויים לתרגם את המחשבה שלהם לשינוי התנהגותי, ואני עוסק רק בתחושות ובאמירות. אני דיברתי רק על אנשים שחוששים שאולי כל חייהם הם טועים. חוששים. לא חושבים, לא מאמינים, לא מגיעים למסקנה. חוששים. לכן חלקו השני של המשפט ("אם אני מאמין...") לא רלוונטי. כמעט כל היהודים-הישראלים החילונים שעוזבים את חייהם החילוניים חוזרים בתשובה, ולא מתנצרים או מתאסלמים. יש ויכוח על זה? |
|
||||
|
||||
למה עזיבת החיים החילוניים פירושה או חזרה בתשובה, או התנצרות, או התאסלמות? עכשיו אתה בינארי (טרינארי? קואדארי?) אני גם באמת לא בטוח שאכן "כמעט כולם" חוזרים בתשובה. יש סטטיסטיקות איפה שהוא? |
|
||||
|
||||
כמה דתות הייתי צריך לציין כדי שזו לא תיחשב חשיבה n-ית מצדי? |
|
||||
|
||||
הייתי מסתפק בכך שלא תציין רק דתות מונותאיסטיות, והכי טוב אם לא היית מתעלם מכך שיש הרבה גוונים גם בדתות הללו ומכליל גם אנשים שמתעסקים ''סתם'' במיסטיקה. אני חושב שיש בארץ הרבה פחות חילונים משנראה לנו. |
|
||||
|
||||
נכון, ההגדרות של ''דתי'' ו''חילוני'' קצת הטשטשו בעידן הניו-אייג'. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |