תקוות לנס לחוד, ומציאות לחוד 329718
קשה לדעת באיזו מידה של רצינות יש להתייחס לדבריהם של סאנגווה וסינתיה – שניהם בנים לאנשים החיים על כספי סיוע מערבי, ומכאן נציגים מאוד לא מייצגים. ניתן לפקפק במידה בה התייחסותם לסיוע ("שימשיכו לשלוח גם דגים") עשויה להיות מוטה מהעובדה שהוריהם והם עצמם מתפרנסים על הסיוע הזה; אפשר ואולי צריך לפקפק במידה בה אנשים המביטים על המצב מעמדה זו אכן מבינים אותו לאשורו. העובדות המסופקות במסגרת המאמר מאפשרות להעלות תהיות, לא להכריע.

אפשר להעלות תהיות רבות יותר ביחס לאמירה "למען התפתחות כלכלית צריכים להתאחד שלושה מרכיבים עיקריים: המרכיב השלטוני, הבא בדמות תוכנית אסטרטגית סדורה ומנהיג חזק; המרכיב הכלכלי, המתבטא במשאבים נזילים ובמשקיעים זרים; וחשוב מכל – המרכיב האנושי, קרי, דחף ציבורי, תעוזה ונחישות אישית."

מהמרכיב השלישי, שהכותב מרבה להדגישו, אפשר למען האמת להתעלם לחלוטין. ניתן להניח כי אם כל העמים שווים לערך ביכולתם, הם שווים גם בהנעתם להצליח. כאשר המצב הנוכחי גרוע, קיום הנעה לשנותו קיים ממילא.

האמירה הראשונה בדבר "תוכנית אסטרטגית סדורה, ומנהיג חזק" גם היא מפוקפקת. יש טעם רע במחיאות כפיים לדיקטטור. אפשר, אולי, לטעון כי הוא הכרחי. לבטח אין צורך להתייחס לנשיא שנבחר ברוב של 95 אחוז וכולא את מתנגדיו בתיאורים מביכים כמו "נתפס בעיני הרואנדים כדמות פטריוטית מן המעלה הראשונה... המחוייב מעל לכל לטובתה של רואנדה [בהשוואה לרודנים אחרים] הוא מתגלה כסמל להגינות שלטונית".

מעבר לכך, קיום תוכנית אסטרטגית סדורה אינו ערך כשלעצמו. לתוכנית צריכה להיות מטרה כלשהי שניתן לממשה. כפי שמתברר להלן, הערה זו אינה הטפלות סמנטית.

"המרכיב הכלכלי" אינו יכול להתבטא, כפי שאתה כותב, ב"משאבים נזילים ובמשקיעים זרים". הסיוע המערבי, אם לכך התכוונת, לא יועיל במאום כאשר מדובר בנדבות. ואם התכוונת למשאבים נזילים בדמות הלוואות והשקעות זרות, הרי שאלו הן תוצאות של התפתחות כלכלית, לא הסיבה לה.

התוכנית הכלכלית הממשית של רואנדה, שאותה אינך מזכיר במילה, שונה במקצת:

* הפרטה:‏1. התוכנית הייתה להפריט 72 חברות, ומתוכן הופרטו עד היום 25 ועוד 17 נמצאות בהליכים.
* המרצת השקעות באמצעות פטורים ממס, הורדת מכסים עקבית, וכדומה ‏2
* הבטחת הקניין הפרטי והסדר הציבורי, במיוחד באמצעות ה-NTB, אם כי גם לפעולת הדיקטטור שם יש תרומה מסוימת (אני מנחש כאן).

לצד זאת, ישנם גם סימנים פחות מעודדים. הרעיונות שביסוד ה-RRA עשויים להיות הרע במיעוטו, אך ישנן תפניות מפוקפקות במדיניות המכיסה והמיסוי כמו המיסוי הרצחני על סוכר ואבקת חלב שהוטל ב-‏2003, המכסים הגבוהים מדי על לימונדה ובירה, וכו'. התפנית המדאיגה ביותר, לדעתי, היא הקיטון בהכנסות מחברות גדולות בשנתיים האחרונות, לעומת עלייה מסחררת בהכנסות מפרטים ומחברות קטנות.

הרבה פחות מעודדים הם הסימנים לתסמונת ההיבריס-הביורוקרטי בדמות ארגונים כמו RIPA והיישום התמוה של הרפורמה הקרקעית הנחוצה עם תכנונים ל"ארגון מחדש של האוכלוסיה באיזורי הכפר", "קונסולידציה של אדמות", "תוכנית אב לשימוש בקרקע ופיתוח אדמה", "תקנות" ומרעין בישין כאלו.‏3 התחושה שלי היא שהממשלה העדיפה להתעלם מעצותיו של רובין פלמר ודומיו, שעל הממשלה לתפוש תפקיד של "מאפשרת" ולא "לנהל" את הרפורמה והתוצאה תהיה כשלונה.‏4 תוכנית מנהל האדמות היא פשוט מתכון אל-כשל לכשלון ‏5, שרבים הסיכויים שיביא, במסווה של רפורמה "ריכוזית" לתועלת כלל הרואנדים, לנישול העניים ודחיקתם.‏6

כולנו יכולים כמובן להתפלל לנס, אבל בהסתכלות שקולה, אין מנוס מהמסקנה שהכיוון שאליו הולכת רואנדה הוא לא קדימה אלא אחורה. מה שמנחם הוא שגם כאשר יתברר שמדיניותו של הדמות הפטריוטית מן המעלה הראשונה תתברר כאסון רבתי, עדיין יטענו רבים שהבעיה אינה בשיטה, אלא בדמות הפטריוטית מן המעלה הראשונה, שהתבררה כמושחתת, מנוולת, מחטטת באף ומטגנת את קרובי משפחתה בשמן סויה, ואז תעלה לשלטון עוד דמות פטריוטית מן המעלה הראשונה, שתנקוט בעוד "רפורמה ריכוזית" וכן הלאה אד אינפיניטום.

==========
1 ראה: http://www.minecofin.gov.rw/agencies/privatization/i...
2 ראה: http://www.minecofin.gov.rw/investors/investment_inc...
3 ראה: http://www.international-alert.org/our_work/regional...
4 ראה: http://www.oxfam.org.uk/what_we_do/issues/livelihood...
5 ראה: http://www.fig.net/pub/fig_2002/Ts7-7/TS7_7_rurangwa... וקודם: http://129.194.252.80/catfiles/1504.pdf.
6 ראה: http://www.gbf.ch/Session_Administration/upload/hugg...

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים