|
||||
|
||||
מה אומר ומה אדבר. ממש טרגדיה, סרט ערבי של ממש . פשוט לרחם על המן. מה הוא כבר רצה? בסך הכל להשמיד איזה עם או שניים. למה לעשות מזה כזה סיפור גדול? ובכל זאת, מספר תמיהות: 1. כתבת בדבריך כי הכל מבוסס על הכתוב במגילה, ובכל זאת אתה משתמש לא מעט בספקולציות: "לא ידוע אלו שיעורים אחרים כללה הכשרתה...לדעתי טמון הדבר בדבר מה שאמר מרדכי לפמליה (ואם כן, אז מה?)...ייתכן שיש כאן קוד...יתכן שהשינוי בתוכנית...ובכך,כנראה, לא הסתכן כלל בעצמו...לא ידוע לי איזה יין שתו במשתה..." וכו' וכו'. 2. מאחד שמתיימר להציג עובדות שכולן כתובות במגילה הייתי מצפה שיבחין כי ה"תקציב למבצע" עבר מהמן למלך, ולא הפוך, או במילים אחרות - שוחד פשוט. 3. אתה מתעקש להתעלם מהעובדה הכתובה בפירוש במגילה, כי אלו שנהרגו היו "מבקשי רעתם" של היהודים, ולא בוצע פה "ירי חסר אבחנה" 4. מרדכי לא עבר על שום חוק. שוב, אם תטרח באמת לקרוא את שכתוב במגילה, תראה שהאיסור להסתובב בלבוש שק ואפר היה בשטח הארמון, ובדיוק מסיבה זו מרדכי נשאר בשער הארמון, ולא נכנס פנימה. 5. "אם תמלאי אחר מצוותי את תומתי והיהודים ינצלו"? או שיש פה שגיאת כתיב פשוטה, או שממש פספסת משהו. אם כבר - "אם לא תמלאי אחר מצוותי..." 6. מניין אתה קובע שמרדכי "לא הסתכן כלל בעצמו"? 7. מניין אתה קובע כי מרדכי איים על אסתר בפרסום יהדותה? 8. איפה כתוב שמרדכי הוא זה שהקפיד שאסתר תמסור את שמו כמוסר המידע שהציל את המלך, ושהדבר יירשם בספר דברי הימים? 9. ושאלה כמניפולטור: מכל הסיפור המובא לעיל, לא ממש ברור מה היתה מטרת מרדכי בכל התרגיל הזה. הרי את הכבוד הוא קיבל על כך שמסר למלך את המידע על בגתן ותרש. מדוע הוא היה צריך להגיע למצב שבו יוצא צו השמדה על כל עמו, כולל הוא עצמו? |
|
||||
|
||||
על אסתר כתוב ותילקח אסתר כלומר שהיא נלקחה בניגוד לרצונה והיא גם לא ביקשה שום דבר מיוחד כדי להופיע לפני המלך בניגוד לכל שאר הנערות כך שאני ממליץ שתקרא שנית את המגילה |
|
||||
|
||||
האם זו תגובה לתגובתי או תגובה למאמר? |
|
||||
|
||||
בסיפור ניסיתי להראות מה באמת אנו חוגגים, וניסיתי לספרו מחדש בשפה ברורה יותר תוך הקפדה על עקביות של הסיפור עצמו. יתכן שאינך מסכים עם פרט זה או אחר. בכל אופן, כדי לרצותך, להלן התייחסות לטענותיך. 1. אכן - הכל מבוסס על הכתוב במגילה. עם זאת - כדי ליצור תמונה שלמה, אכן השתמשתי פה ושם בספקולציות, תוך שאני מקפיד לציין מה מתוך הדברים הוא דעתי. כל השאר - פשוט ניסוח מודרני יותר ודגשים על הכתוב במגילה. 2. מקור הכסף - אכן יש כאן אי בהירות מסויימת. המן אומר: עשרת אלפים ככר כסף אשקול על ידי עושי המלאכה להביא אל גנזי המלך. אבל מייד לאחר מכן אומר המלך להמן: הכסף נתון לך והעם לעשות בו כטוב בעיניך. 3. היהודים עצמם הוציאו להורג את "מבקשי רעתם" על פי ראות עיניהם. אני מניח שאני בהחלט יכול להיות מסווג כ"מבקש רעתו" של הרב עובדיה יוסף. מה לדעתך העונש היאה לי? 4. מרדכי לא עבר על שום חוק? "וכל עבדי המלך אשר בשער המלך כורעים ומשתחוים להמן כי-כן ציוה לו המלך, ומרדכי לא יכרע ולא ישתחוה.";"ויבוא עד לפני שער המלך ]מרדכי בלבוש שק[ כי אין לבוא אל-שער המלך בלבוש שק... ותתחלחל המלכה מאד". בנוסף לכך הכריח מרדכי את אסתר לפנות אל אחשורוש מבלי שהוא פנה אליה קודם לכן, דבר שהיווה עבירה על החוק מצידה, ולפחות לדעתה סיכן אותה מאד. מרדכי גם לא ניסה להמעיט בגודל הסכנה של העבירה אותה הוא פקד על אסתר לבצע, אלא איים בצורה מפורשת, ונראה שהחשש מאיומיו היה חזק יותר מהחשש מהחוק הפרסי. אינני בטוח גם באם הסתרת יהדותה של אסתר היתה מתקבלת בהבנה על ידי המלך, שאצלו עפו ראשים בעניינים של מה בכך. 5. אכן - שגיאת דפוס, אך לא שלי, אלא של מערכת "האייל הקורא". במקור: אם לא תמלאי אחר מצוותי, את תומתי, והיהודים יינצלו. 6. ספקולציה טהורה. לדעתי - מרדכי לא הסתכן משום שהיה כבר רשום בספר דברי הימים לפני המלך כמי שהציל את חייו. 7. "ויאמר מרדכי להשיב אל אסתר: אל תדמי בנפשך להימלט בית המלך מכל היהודים. כי אם החרש תחרישי בעת הזאת רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר, ואת ובית אביך תאבדו, ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות". הטיעון הזה שכנע את אסתר מיד, וברור שיש כאן הפעלת לחץ. נקודה מעניינת: מדוע ש"בית אביה" של אסתר היתומה יאבד אם כל העם יינצל? האם מרדכי החזיק עוד כמה קלפים בשרוולו, כמו למשל אח של אסתר שהוא איים כאן שיבולע לו? 8. לא כתוב במפורש שמרדכי דאג לרישום, אלא רק "ותאמר אסתר למלך בשם מרדכי". 9. זו השאלה הקלה ביותר: מרדכי הפך מעסקן שגילה פעם למלך על התנקשות צפויה, לשליט, למעשה, על כל פרס (רשמית - משנה למלך, מעשית - מדובר במלך חלש שלא נטל כל החלטה בעצמו). |
|
||||
|
||||
בקשר לסעיף 7: מרדכי מסביר לאסתר שהאל הביא אותה למעמד שבו היא יכולה להציל את העם ולכן אם לא תבצע את רצון האל תיענש (מידי האל). בכל מקרה האל ידאג לעמו לרווח והצלה. אני לא מתיימר להיות תלמיד חכם (ואני גם לא מאמין) אבל לדעתי זו הפרשנות המקובלת לפסוקים הללו. |
|
||||
|
||||
כן אבל למה "את ובית אביך תאבדו"? מה הקשר לבית האב? |
|
||||
|
||||
אני מודה שכבר שנים לא נגעתי בתנ''ך ולא קראתי את מגילת אסתר וכל מה שאני כותב כאן הן ספקולציות שמבוססות על הכרות מאוד שטחית עם החומר. אולי אסתר הייתה הצאצא האחרון מבית אביה ולכן בית אביה יאבד במותה. המנטליות היהודי אורתודוקסית שהאישה אינה מקיימת את שם בית אביה אלא מקבלת את שם בעלה אבל אולי יש כאן מקרה חריג בגלל שהיא צאצא אחרון ומכיוון שילדיה יחשבו יהודים אולי בכל זאת זו הכוונה. |
|
||||
|
||||
תגובות לסעיפים בהתאמה 2.המן מציע למלך כסף והמלך מוותר עליו זה איך שאני רואה את זה גם הפירוש שלך הוא השערה, איך שאני רואה את זה ההשערה שלי מסתדרת לפי 2 הכתובים 3.ליהודים אכן נתנה רשות להרוג נשים וטף ולא מצויין שהם אכן ניצלו זכות זאת מעשה חריג כזה של הרג נשים וטף מן הסתם היה זוכה לציון אך זוהי רק השערה 4.מרדכי הקפיד שלא לעבור על החוק בנוגע ללבוש השק והאפר אך הוא עבר על החוק של הכריעה לפני המן מטעמים אידאולוגיים 6.אחשוורוש חיסל את ושתי אשתו בלי לחשוב פעמיים, סביר להניח שלמרות הטובה של מרדכי, אחשוורוש לא היה מתחשב בסנטימנטים שלו כלפיו 7.כוח הדמיון שלך הוא מקור לא אכזב לשליפות מהשרוול שלך, למה להמציא לאסתר אח כשמרדכי מן הסתם נכלל בבית אביה של אסתר לא יכולת לרקוח איזה סיפור עם חייזרים וזהו??? או אולי היית מביא איזה סיפור על המן שהיה אוהב טבע וחיות, והיה משחק עם ילדי שושן הפעוטים אכן דמות טראגית 9.ובשביל זה לסכן את כל היהודים בכל 127 המדינות??והוא עצמו לא הסתכן?? |
|
||||
|
||||
גם לפי גורדון - המן מציע לממן את הפרויקט (דהיינו משחד את המלך), אשר מסרב להצעתו זו משום שהדבר אינו ראוי בעיניו - "והכסף נתון לך" דהיינו keep the change |
|
||||
|
||||
אופס. סליחה. באשר לסעיף 5 - מדובר בטעות עריכה שלי. אני צריך לישון יותר... עם כל הקוראים - סליחה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |