|
||||
|
||||
שים לב שכבר אסתר המלכה השתמשה במילה עמי, לתיאור היהודים. היא לא היתה הראשונה, אבל במגילת אסתר מדובר על היהודים כמפוזרים בין אומות העולם, ועדיין הם עם. ג וַתַּעַן אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה, וַתֹּאמַר--אִם-מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ הַמֶּלֶךְ, וְאִם-עַל-הַמֶּלֶךְ טוֹב: תִּנָּתֶן-לִי נַפְשִׁי בִּשְׁאֵלָתִי, וְעַמִּי בְּבַקָּשָׁתִי. ד כִּי נִמְכַּרְנוּ אֲנִי וְעַמִּי, לְהַשְׁמִיד לַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד; |
|
||||
|
||||
מתי היא עשתה את זה? כלומר, מתי כתבו את המגילה |
|
||||
|
||||
וזו ההזדמנות לשאול: יש לך מושג מנין הכינוי המוזר "מלכת אסתר"? (שהרי שום מלכה אחרת לא נקראת "מלכת" לפני שמה...) |
|
||||
|
||||
אני תמיד הנחתי שזהו שיבוש שנובע מסוגי המלכות שאפשר להיתחפש להן:מלכת אנגליה, מלכת הקלפים, מלכת הפרחים, מלכת הצבעים ומלכת אסתר. |
|
||||
|
||||
נשמע הגיוני. תודה. |
|
||||
|
||||
בשיר "משחק פורים" מציג עצמו כל אחד מגיבורי המגילה - "אני אחשורוש..", "אני הוא מרדכי..", וכו'. במקור, אצל לוין קיפניס, אסתר מציגה עצמה כך: "מלכה, אסתר, אני, וזר זהב יש לי..". נראה כי הילדים בגנים (ואולי גם הגננות) התקשו להסתדר עם התחביר הזה - "מלכה אסתר אני", ובלשונם המושרת זה הפך ל"אני מלכת אסתר" - בדיוק מן הסיבה שציינה ל.ב.פ. - משום שזה נשמע כאיללללו מוכרחה להיות שם סמיכות. לצורך החרוז היה זר הזהב ל"ועל ראשי יש זר.." - וצורה זו וניסוח זה היכו שורש עמוק ומאוחר יותר כבר הופיעו גם בשירונים ובאסופות. |
|
||||
|
||||
תודה, זה נשמע אפילו הסבר עוד יותר ספציפי. פשוט רק היום (מאילוצי הזמן...) שמתי לב לאנומליה המשונה הזאת והיא הפתיעה אותי.:) |
|
||||
|
||||
זה מילא, השיר הזה גורם לדורות של אנשים לחשוב בטעות שאסתר היא האחיינית של מרדכי. |
|
||||
|
||||
והיא לא? מה, הוא דוד מהסוג הדודי של שיר השירים? |
|
||||
|
||||
תגובה 288133 |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |