|
||||
|
||||
נכון, גורמים חיצוניים קונטיגנטיים משפיעים על הבחירות שבני-אדם עושים - זה נכון באופן טריוויאלי. אבל כיצד ברית המילה כאירוע בלתי-תלוי עושה זאת? כיוון שכולם מסביבי עברו תהליך דומה, ברגעים הבודדים שבהם חזיתי פיניהם של אחרים, לא עברתי כל תהליך זהותי מגדיר. אולי דווקא בסביבה מעורבת המילה יכולה לקבל משמעות כלשהי, כך שאלה שלא מלים את ילדיהם דווקא מחזקים את תודעת היהודיות המילתית של המומלים, כאשר הללו רואים את השוני! ועוד - עצם האפשרות שלא לעשות זאת, והידיעה של אחרים שיש כאלה שלא עשו זאת, וטרוניות אימי המזועזעת כלפי חברותיה כאשר תספר להן על כך שבנה האפיקורוס לא מל את נכדה (הפוטנציאלי) - כל אלה יחזקו את הזהות היהודית המתבדלת. כך שבעצם אלה שמקדשים את טקס ברית המילה ומזהים אותו עם היות יהודי צריכים לשמוח שישנם פסאודו-יהודים כמותי. |
|
||||
|
||||
למה "אירוע בלתי-תלוי"? המילה היא חלק בזהות היהודית של אלו שרוצים להזדהות כיהודים ולהבדיל את עצמם מאחרים. והם יטענו שזה בכלל לא בלתי תלוי אלא קשור בהיסטוריה של העם היהודי ובברית שהוא כרת עם הקב"ה. כשהורה "מכניס את בנו בבריתו של אברהם" הוא תורם משהו לזהותו של הרך הנולד כיהודי. זה לא תנאי מספיק (ואמרו פה שזה לא הכרחי) כמו שכובע טבחים לא יעשה אותך שף, אבל קשה להגיד שזה לא משפיע על זהותך רק בגלל שלא אתה בחרת בזה. לי נראה שאימך המזועזעת כבר סימנה אותך כיהודי ואני מנחש שאם זה לא היה משפיע על זהותך בכלל, לא הינו דנים, באתר כל כך מכובד, על השפעת מעשיה על זהותך. מכל מקום, אני לא מקדש את טקס ברית המילה ובכל זאת שמח שישנם "פסאודו-יהודים" כמוך. אגב המילים "פסאדו-יהודים", אני תוהה אם זה מה שרון בן-יעקוב התכוון ב"רגשי נחיתות מול מה שנתפס כעליונות הדת". כי אחרת נדמה שהמילה "פסאודו" מיותרת (או שהצלקת שעשתה בך אימך כל כך עמוקה). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |