|
||||
|
||||
כותב המאמר והמגיבים עליו מעודדים מהקדמה שנחתה על רואנדה. לא עוד מלחמות בין-שבטיות, רואנדה מתקדמת לעבר המערב! אותו מערב שכבש אותה, "שחרר" אותה וחימש את מלחמת האזרחים שלה, זוכה בה מחדש, והכל על חשבון התרבות הייחודית שהיתה לאנשי אותו מקום בעבר. התקדמות זו לעבר עולם שבו לכל משפחה יהיה טלפון היא רמיסה של המגוון האנושי, ושל כל תרבות השונה מזו שלנו. אם ההוטו והטוטסי רוצים לטבוח האחד בשני - מי אני שאפריע להם? אמנע מלמכור לצדדים הלוחמים את כלי המשחית, לא אקים משטרי בובות, אך אעמוד מנגד ואניח להם לחיות את מותם. |
|
||||
|
||||
נגעת בתשובתך בשתי נקודות, אתייחס לכל אחת בנפרד: 1) "התקדמות לעבר עולם שבו לכל משפחה יהיה טלפון היא רמיסה של המגוון האנושי" - איש לא כופת את ידיו של האזרח הרואנדי מהרחוב ומכריח אותו לרכוש את המכשיר הסלולארי או להאזין לבריטני ספירס. הם מבקשים זאת. די בלהאזין לסנגוואה, מתאר לפרטי-פרטים את אתר האינטרנט שלו המקשר אותו למדינות רבות בכל רחבי העולם לרבות יפן ישראל וארה"ב. הם מבקשים להפוך לחלק ממשפחת העמים ולא רואים בצעד זה מעין "ירי של כדור לרגל" כפי שאתה מנסה להציג זאת. ל-"התמערבות" או לתהליך ה-"מודרניזציה" יש הרבה מאוד השפעות שליליות, אני מודה, אך הוא בא גם עם הרבה מאוד טכנולוגיה, ידע, התפתחות - שהם אבן חוק בעידן המודרני. אז לטובת אותו "מגוון אנושי" אנשי רואנדה צריכים להמשיך לחיות בבקתות מעץ ולמות ממחלות שיש להן מרפא? רק כי אתה רוצה במגוון אנושי הם צריכים לסבול? מעבר לכך אפשר לקחת אלמנטים מערביים ולשמר ייחוד מקומי - על זה בדיוק מדבר פרלמנט הנוער העולמי של פורום גלוקאל (Glocal = Global + Local) גלוקאליזציה היא התחברות לעולם הגלובאלי תוך שימור על מאפייני הכפר... זה אומר למשל היפ-הופ ציוני כמו סאבלימינל או מנה של שווארמה שמוגשת בברגר קינג... 2) "אני אעמוד מנגד ואניח להם לחיות למותם" -אז זה מה שהעולם היה צריך לעשות בשואה? לתת ליהודים למות? זו באמת גישתך? אתה שמחת כשארה"ב השאירה את המטוסים בשדות התעופה ולא שיגרה אותם להפציץ את רכבות המשא לאושוויץ? אתה שמחת כשהבריטים העדיפו להתכחש לידיעות המטפטפות מפולין על רציחות של יהודים בתאי גזים? זה עשה לך טוב לדעת את זה שהמערב השאיר אותנו לחיות למותנו? כך גם זה לא עשה טוב לרואנדה, וכך גם יש לכל מדינה שיש ביכולתה לסייע, את האחראיות האנושית להציל בני אדם מרצח עם שכזה! -לובין |
|
||||
|
||||
בנוסף למה שאמר אסף הרי שגם חבריו במאמר מביאים כעס רב על אלה ש"עמדו מנגד והניחו להם לחיות למותם". ניתן להתקדם ולהינות מפירות הטכנולוגיה המודרנית וגם לשמר תרבויות שונות ויחודיות. בנוסף לכך, כל מי שאפילו קצת בקיא בהיסטוריה של רואנדה ובורונדי יודע היטב שרחוק מלהיות "תרבות יחודית" מימי קדם הרי שה"הוטו" וה"טוטסי" הם פרי המצאה של המעצמה הקולניאלית הבלגית! כך שהתקדמותם של הרואנדים אל מעבר לפילוג המטופש הזה הוא דבר מבורך ואף מראה על סימנים של השתחררות מהשפעות הקולוניאליזם. |
|
||||
|
||||
1) גלוקאליזציה - משמעותה בפועל היא התמערבות טוטאלית תוך השארת שיירים קוסמטיים של "התרבות המקומית". משהו בנוסח "אני רוצה להיות בריטני ספירס אבל לשיר בצרפתית" (או במקרה הטוב באחת מהשפות המקומיות). האם מטרת הקיום האנושי לחיות בגורדי שחקים וליטול תרופות ("העידן המודרני")? ודאי ישנם ערכים אחרים אליהם ניתן "להתקדם", אם בכלל יש צורך בהתקדמות. אתה קובע לאנשים אחרים כיצד עליהם לחיות, ואני מנסה (באותה חוצפה) להגן עליהם. 2) בוודאי שלא שמחתי על הפקרת בני עמי למוות, וזאת בגלל שבני משפחתי נמנו עימם. לעומת זאת אינני חש באבל כאשר אנשים ביבשת השכנה הורגים זה בזה. לכל היותר "רעידה קלה". |
|
||||
|
||||
ובנוסף, להעמיד פנים שאני הומאניסט נאור. פשוט מעורר סלידה. |
|
||||
|
||||
2. אז אתה סתם אדיש לחייהם? בסדר; מה אכפת לך אם הם מתמערבים או נשארים פראים אצילים? ובקשר לניסוח הנורא שלך מהתגובה הקודמת: "הוטו וטוטסי רוצים לטבוח אחד את השני" - ההוטו, מסתמא, רצו לטבוח טוטסי. הטוטסי, אני מנחש, לא רצו להיטבח. |
|
||||
|
||||
ציניות היא אולי לא תכונה אטרטיקטיבית במיוחד, אבל היא לפחות מונעת מהנגועים בה את הטעות של חלוקת ציונים מוסריים ופוליטיים לאנשים במקומות מרוחקים מבלי לטרוח אפילו לנסות להבין במה מדובר. אפשר היה למשל לקרוא את הלינק הבא: זה נחמד שיש חברים צעירים ונחמדים מכל מיני מקומות. זה לא ידידותי לחשוד במניעיהם, אבל לעיתים זה יכול להיות מעניין. |
|
||||
|
||||
אני מסכים עם הערתך ליובל. כאן רק ברצוני לאמר שנכון שאת הג'נוסייד של 1994 יזמו ההוטו ונכון שהם יותר קיצוניים אך אל לנו לחשוב כי הטוטסי הם קורבן נטו בסכסוך. להוטו ולטוטסי יש היסטוריה ארוכה ועקובה מדם של פשעים אחד כנגד השני, שבהם לקחו חלק גם מיליציות טוטסיות. על אף שאני סולד מהנטיה של אלה בשמאל הקיצוני להאשים הכל על "אימפריאליסטים", "קולוניאליסטים", "קפיטליסטים", "המערב" ושאר מילות מפתח, הרי שבמקרה של ההוטו-טוטסי הבלגים צריכים לסבול את מרבית האשמה להיווצרות הסכסוך, אשמה שמעטים מדי מטיחים בה (או מודעים לה). הבלגים הם שיצרו את ההפרדה המלאכותית בין "הוטו" ו"טוטסי" על פי תורות גזע שהיו אופנתיות אז באירופה. בזמן שהם שלטו שם נהנו הטוטסי מיחס טוב יותר משזכו לו ההוטו שהועבדו בפרך, תחת פיקוח טוטסי. כמו בקונגו השכנה, הבלגים יצאו מהאיזור לאחר שגרמו שם כל-כך הרבה נזק ולא לקחו אחריות למעשיהם. |
|
||||
|
||||
לגבי 2 - חבל. |
|
||||
|
||||
אתה מזכיר לי את סוג התיירים שמסתובב במחוז לה-דק בצפון הודו ומצקצק בכל פעם שיליד טיבטי נראה לבוש ג'ינס ולפעמים ,אלוהים ישמור, מאזין למוזיקה באמצעות ווקמן. זה ממש נורא. איך הם מעיזים לנטוש את תרבותם, לשפר את רמת חייהם ולהרוס לנו את הטיול... זה גם מזכיר לי את הבדואי מחניון בארות שרק מחכה כל יום שהמטיילים יעלמו על מנת להציא מהסליק את הקוקה קולה, הלחם הלבן והגבינה ולאכול כמו בן אדם. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |