|
||||
|
||||
נושא ה-IQ הוא בעייתי אחרי הכל מדובר במבחן שחובר ע"י אנשים בעלי רקע תרבותי מסויים, נשאלת השאלה מה הוא בוחן והאם אפשר בכלל להשתמש בו כמבחן בסיטואציה של שוני תרבותי וסוציו אקונומי. אם למשל יבחנו תלמידי כתה ב' מבחן הבנת הנקרא בטורכית (נכתבת באותיות לטיניות), תלמידים טורכים, אנגלים וישראלים, הישראלים יקבלו הכי מעט, הם אפילו לא מכירים את האותיות. האם זה אומר משהו על התלמידים - לא. מבחן IQ הוא בעל משמעות מוגבלת בתוך קבוצה הומוגנית, הוא חסר משמעות בהשוואה רחבה. |
|
||||
|
||||
חסר משמעות הוא טענה קצת רחבה. חלקים מהווקסלר (בעיקר הביצועיים) הם לא תלויי תרבות, לפחות לא באופן חזק (העתקת דגמים, למשל). |
|
||||
|
||||
את צודקת כמובן, אני רק יכולה להתנצל על כך שטענות רחבות היקף כמו שונות גנטית על סמך מבחני IQ מביאות לי את הג'ננה. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שאת מתנצלת לחינם. ההטיה של בחינת ה-IQ (אם להתעלם לרגע מכל הסוגים והתת-סוגים של הבחינות האלה) היא כמעט מוסכמה. אם אני זוכר נכון דיון קודם באייל על הספר של מוריי והרנשטיין, גם הם עצמם השתמשו במבחנים אחרים (מבחן יכולות בסיסי כלשהו של צבא ארה"ב) כדי לשקלל ולקזז את התלות של תוצאות ה-IQ בהכנסת ההורים ובהשכלה פורמלית וכו'. |
|
||||
|
||||
לגמרי לא ברור שהעתקת דגמים איננה תלוית תרבות. גם המושג ''העתקה'' וגם המושג ''דגם'' הם תלויי תרבות. |
|
||||
|
||||
תמיד אפשר ללכת לתרבויות רחוקות מספיק שלא מכירות גם נייר ועיפרון. אבל ההנחה שלי היא שהן נדירות מספיק. מדידת IQ אינה מושלמת, ובמעבר בין תרבויות צריך לעשות לעתים תיקונים. אבל משום מה חוסר מושלמות הופך מהר מדי ל "לא שווה כלום". |
|
||||
|
||||
אני רחוקה מלומר שהיא ''לא שווה כלום''. אבל גם לא נראה לי שהיא חוצה תרבויות. היא פשוט די טובה לבדיקת חברות הומוגניות, רק לא להשוואות ביניהן. |
|
||||
|
||||
טורקים, טורקים. (או תורכים, תורכים. בכל מקרה לא טורכים.) |
|
||||
|
||||
האם זה אומר משהו על התלמידים - כן: זה אומר שלישראלים יש סיכוי הכי נמוך להצליח במקום שדורש הבנת תורכית. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |