|
חידתי שפוצחה במהירות הבזק ע"י אמיר אורבך ויונתן עסקה בסופר-מודל מן המאה ה-15. "שחר חדש בעולם הישן" הוא עידן הרנסנס ששיאו היה בתקופה הקצרה בה נחשבה פירנצה לעיר המובילה באיטליה ונשלטה ע"י לורנצו ה"מפואר" מבית מדיצ'י. השליט הנאור אירח בביתו חוג של טובי האמנים הכותבים וחוקרי התרבות הקלאסית. הנושא הרומנטי הראשי בשיחות החוג היה הערצתו של ג'וליאנו אחיו הצעיר והאהוב של לורנצו לנערה שנחשבה לאישה היפה ביותר בפירנצה ולכן באיטליה כולה - "La Bella Simonetta" היא סימונטה וספוצ'י. בעיני החוג היא ייצגה את האידיאלים של האהבה הרומנטית והיופי הקלאסי ומכאן את רוח הרנסנס. והופיעה בשיריהם ובציוריהם של מספר אמנים. למרות שרבים וחשובים כתבו עליה והיא הונצחה ביצירותיהם של מספר אמנים ומשוררים ידועים, יש לא מעט חילוקי דעות בקשר לנסיבות חייה. סימונטה נולדה כסימונטה קטנאו ומקום לידתה מסופק (אולי גנואה), נערת הזוהר הפלורנטינית, נפטרה משחפת ככל הנראה בגיל 23 (כנראה 1453-1476, למרות שיש המתעקשים שהיא מתה בגיל 17), ואפילו הספיקה להנשא בגיל צעיר (15?) לסוחר הפלורנטיני העשיר מרקו וספוצ'י אשר גלאי הארצות הנודע אמריגו וספוצ'י היה כנראה אחיינו. "קרוב משפחתה המפורסם עוד יותר מתקשר דווקא לעולם החדש" הוא לכן אמריגו וספוצ'י אשר גילה כי אמריקה היא יבשת חדשה (ולא הודו המערבית) ונתן לה את שמו.
"בזכות חבית קטנה היא מתקשרת במיוחד ללידה ולמוות אביבי" - המפורסם בציירים אשר הנציחו את סימונטה היה אלסנדרו פיליפפי שנודע כסנדרו בוטיצ'לי (מקור השם שמשמעותו "חבית קטנה" אינו ברור. סוברים כי זה היה כינויו של אחד מאחיו הבוגרים של בוטיצ'לי שהיה שמן מאוד והצייר קיבל ממנו את הכינוי). http://www.myrrhine.net/botticelli/biography.html בוטיצ'לי אשר הוקסם מאהבתו של ג'וליאנו מדיצ'י לסימונטה, הושפע עמוקות מדמויות הצעירים הטרגיים (ג'וליאנו נרצח בגיל 20 כשנתיים לאחר מותה הטרגי של אהובתו), ודמותה של סימונטה שימשה מודל של הדמויות הנשיות הבולטות בציוריו. סימונטה מופיעה ב-2 תמונותיו המפורסמות של בוטיצ'לי: "פולחן האביב" (1482) ("Primavera") ו"לידתה של ונוס" (1484) אשר צויירו עבור לורנצו וג'ובני די פיירפרנצ'סקו די מדיצ'י (מקרוביהם המרובים והעשירים של לורנצו וג'וליאנו מדיצ'י) ומוצגות כיום בגלריה אופיצי של בפירנצה. (לפי התאריכים אפשר לראות שהיא לא שמשה כמודל, אלא כהשראה בלבד, שכן היא מתה כ-8 שנים לפני שהתמונות צויירו). ב"לידת ונוס" היא מופיעה בדמות ונוס (אפרודיטה ) על הצדף, הנולדת מגלי הים http://www.myrrhine.net/botticelli/venus.html . הציור אשר אמור לתאר סצנה מן המיתולוגיה הקלאסית, למעשה מבוסס על שיר של המשורר אנג'לו פוליציאנו מראשי החוג הקלסי שהתקיים בארמון המדיצ'י. ציור זה נחשב לביטוי העילאי של רוח הרנסנס. הציור השני Primavera (הנקרא בעברית פולחן או מחול האביב) http://www.myrrhine.net/botticelli/primavera.html , מבוסס אף הוא על שיר של פוליציאנו (שמצידו התבסס על שירים של המשוררים הרומאים אובידיוס ולוקרטיוס). במרכז כנראה שוב דמותה של ונוס-אפרודיטה המסמלת את האביב. הדמויות בהן אנו מעוניינים מופיעות בצידו הימני של הציור. מלמעלה הדמות הכחולה המקפיאה היא רוח הצפון זפירוס (אל הסתיו) הרודפת את הנימפה כלוריס. זפירוס אשר חטף את הנימפה ונשא אותה לאשתו העניק לה את היכולת להפריח פרחים. ברגע התפיסה הנימפה הפכה לפלורה אלת הפרחים הרומית, הניצבת לידה ומחייכת. שתי הדמויות ככל הנראה הן בנות דמותה של סימונטה היפה. העלה הנושר היוצר ליד פיה של הנימפה דמות צל (המרמזת הן לפריחת הפרחים מגופה והן לשיעולי הדם של השחפנים) ומבטה המבועת מקבלים משנה משמעות אם יודעים על מותה הטרגי של היפהפייה הצעירה. יש טוענים שגם ונוס הנמצאת במרכז התמונה היא בת דמותה של היפהפייה. בהנחה שהפורטרט שלה שצוייר ע"י פיירו די קוסימו (גם הוא 4 שנים אחרי מותה) http://gallery.euroweb.hu/html/p/piero/cosimo/z_othe... הוא ריאליסטי נראה שההנחה הראשונה מבוססת יותר.
|
|