|
||||
|
||||
היתה לא במקום, קבל את התנצלותי. נראה לי שלא הבנת את מה שאמרתי, אז שוב- לא משנה למה אל-ג'ולני התאזרח (בסדר להתאזרח מסיבות כלכליות, או מכל סיבה אחרת) אלא עצם זה שהוא אזרח, ומשפטית הוא חייב נאמנות למדינה. אבל לא הוא חשוב כאן אלא ח"כ אסנעה (שאפילו נשבע באופן רשמי אמונים למדינה), שתומך בפעולת מלחמה של אזרח נגד המדינה. יש כאן בסיס להעמדה לדין. ואגב- עניין ערביי ישראל הוא לא רק רלוונטי, הוא לב העניין! |
|
||||
|
||||
לא מדובר כאן על עניין של אי הבנה (עם כל הכבוד גם, הדעה שלך בנידון היא לא נורא חדשנית או מתוחכמת). מראש בחרתי להתייחס לנקודה מאוד ספציפית בהודעתך, לכן הערות כגון אז מה לערביי הגליל מותר לפגוע בחיילי צה"ל? (מה את חושבת?), שמרמזות כאילו טענתי שלערביי מזרח ירושלים מותר לעשות כן, הן במקרה הטוב בלתי רלוונטיות. אם להתייחס בכל זאת ללב טיעוניך, ולהניח לרגע בצד את טיעוניי הקטנוניים והסמנטיים, אז ככה: כן, מוגזם לדרוש מערביי ישראל להיות ניטראלים. במקור החלוקה בין ערביי ישראל לבין ערביי השטחים, שנוצרה למעשה ב48 הייתה מקרית לחלוטין מבחינתם. לכן לצפות מאדם שמשפחתו, בני דודיו או אפילו אחיו, נאבקת בכיבוש הישראלי מתוך כמיהה לחופש ולעצמאות, להיות ניטראלי באותו מאבק, היא בלתי מציאותית (ודווקא מראה שאת לא ממש מבינה את "המצב המסובך של ערביי ישראל"). שוב, שימי לב, שאני לא מצדיק כאן (או לא מצדיק) את התנהגותם, אני רק מנסה להציג באופן קצת יותר משקף (נכון, לדעתי) את המציאות המורכבת. אם אני שם את עצמי במקומם אני יודע שהייתי חש פחות או יותר את אותן רגשות. היות שאני לא במקומם, אני בהחלט מודע לבעיתיות הגדולה, שסיטואציה מעין זו, יוצרת לדמוקרטיה ישראל. מצד שני אף אחד לא אמר שזה קל להיות "הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון", ומדינת ישראל צריכה לדעת להתמודד עם הסיטואציה. ולא, הכנסתו של א-סענא לכלא, או אפילו העמדתו לדין היא צורת התמודדות לא חכמה ולא מוצלחת לדעתי, ובוודאי גם שהיא לא תקדם את פתרון הבעיה. בקשר לעניין אחר שעלה כאן, נדמה לי שדווקא לא בהודעות שלך, א-סענא בהחלט הצדיק בדבריו "*רק*" פגיעה בחיילים. למעשה בדבריו באותו ערוץ טלוויזיה, ונדמה לי שגם בראיון המגוחך שנערך עימו בערוץ 2 (שתמיד במקרים מעין אלה, נראה אותו דבר, כאשר הקוטלרים והסוקניקים הנלעגים מתנפלים בחמת זעם על מרואיינם, ואף טורחים בסיומו של הראיון לסכם אותו, באופן חד צדדי, לאחר שמרואיינם כבר ירד מן השידור) הוא ערך השוואה, די מוצלחת מבחינתו, בין ירי הטילים בשכם, לבין הירי בקריה. בשתי הפעולות אפשר לראות, פעולות נגד מטרות צבאיות. כמו שלישראל "אין מה לעשות וזאת לא אשמתה" אם שני ילדים מתעקשים להסתובב דווקא באזור שורץ חמאסניקים, כך גם לפלסטינאים אין מה לעשות אם ישראל בוחרת למקם את בסיסיה דווקא בלב אוכלוסיה אזרחית. ועוד המפגע הפלסטינאי היה הרבה יותר מוצלח מהטילים החכמים, הוא הצליח לא לפגוע באף אזרח. טוב, למעשה הוא די הצליח (וזה קשה) לא ממש לפגוע באף אחד. |
|
||||
|
||||
ערביי ישראל. אני דווקא כן מבינה שכלית את מצבם והיתה לי הבנה רגשית אליהם עד שקרה מה שקרה באוקטובר 2000. ואז חבריי שגרים בגליל מצאו עצמם מאויימים פיזית, ולא העזו לנסוע לשום מקום. ובהד צורם לזמנים ומקומות אחרים אלה שעצרו מכוניות בכביש בדקו קודם אם יושביה יהודים או ערבים לפני שתקפו. מאז קשה לי רגשית להמשיך לגלות הבנה למצבם. לעניין הנייטרליות- לא בקשתי שיחנקו את רגשי האהדה הטבעיים שיש להם לבני משפחתם ועמם, אלא רק שישמרו על נייטרליות בתמיכה מילולית, ובוודאי מעשית, באחד הצדדים. הדבר הראשון שאמרתי (בהתחלה-בהתחלה), שאכן מדובר פה הפעם בפיגוע נגד חיילים (כלומר יותר "גרילה" מאשר "טרור"). למה לי "מותר" לומר זאת ולאסנע "אסור"? בוא נאמר זאת בצורה בוטה- כי לי אין נאמנות כפולה (שסיכמנו כבר שהיא כשלעצמה מובנת אצל הערבים) ולכן החומרה שונה. [לאילוסטרציה- במערב הנאור(?) היום, מאוד לא פוליטיקלי קורקט להיות אנטישמי, וזה כולל איסור על בדיחות יהודיות, אך רק כשהן באות מצד לא יהודים. ההרגשה היא שכשיהודי מתבדח על עצמו זה בסדר, כי הוא לא חשוד באנטישמיות]. |
|
||||
|
||||
את לא מבקשת, שיחניקו את רגשי האהדה שלהם, רק שלא יגידו כלום ולא יעשו כלום בנידון? מעבר לכך שזוהי כמובן דרישה בלתי קבילה וגם בלתי דמוקרטית, היא גם בלתי הגיונית ומציאותית. בדיוק כמוך, או כמו כל אזרח אחר במדינה הזאת, ערביי ישראל רשאים לפעול בכל דרך מילולית ומעשית, כדי לקדם את המטרות בהן הם מאמינים. בדיוק כמוך גם, הם כפופים בפעילויות אלה, לחוקי מדינת ישראל. באותו אופן בדיוק, טאלב א-סאנע *יותר מרשאי* *לאבחן* כי עפ"י השקפתו מדובר כאן ב"יותר גרילה מטרור". (האם הוא רשאי גם לתמוך בכך זוהי כבר שאלה אחרת). לא מוצאים חן בעינייך האיבחונים שלו? זה לגיטימי ורלוונטי בדיוק כמו העובדה, שבעקבות אירועי אוקטובר איבדת את הסימפטיה הרגשית, שלטענתך הייתה לך, למצבם של ערביי ישראל. שמורה לך הזכות המלאה שלא לסמפט אותם, ואת גם רשאית לאיים אל א-סאנע שאם הוא ימשיך ככה, בבחירות הבאות את עלולה שלא לתת לו את קולך. |
|
||||
|
||||
כמו שאמרת בעצמך, מותר לכל אזרח המדינה, יהודי או ערבי, לדבר ולפעול כל עוד זה במסגרת החוק. לכן שמתי את "מותר" (לי) ו"אסור" (לאסאנע) במרכאות. עד כאן לגבי "דרישה בלתי קבילה ובלתי דמוקרטית". לגבי "בלתי הגיונית ומציאותית"- הסברתי (אולי לא הסברתי טוב) שההבדל הזה נובע לדעתי מאיך דברים נראים או עלולים להיראות או להתפרש. אם להשתמש במלים שלך- כשאני אומרת שהפעם זו פעולת גרילה די ברור שזו אבחנה ולא תמיכה. כשאסאנע אומר זאת אנשים לא בטוחים אם זו אבחנה או תמיכה. אז כשיש מלחמה בין העם שלו לעם שלי ויש שאלה של נאמנות כפולה, ויש חשש שמדיבורים זה יעבור למעשים הדרך הכי מציאותית והגיונית למניעת החמרה נוספת של היחסים בין יהודים וערבים היא לנקוט נייטרליות בדיבור ובמעשה. נ.ב. -"הסימפטיה הרגשית שלטענתך היתה לך" נשמע קצת כאי אמון אז ליתר בטחון אספר לך ממש בקיצור שכילדה גרתי ברחוב הגפן בחיפה, מול הבית של הארכיבישוף המרוני. בבית הצמוד לבית הארכיבישוף גר נוצרי מרוני שהיה מזכירו האישי, ושתי בנותיו דינה ומונה היו חברותיי הטובות (ובזכותן גם הוצאתי ציון טוב בערבית!). (עקורי איקרית ובירעם היו מקיימים כל שנה הפגנה בחצר הארכיבישוף, ובכלל בחיפה היו חיים משותפים די טובים, אני לא יודעת איך זה היום). אז קצת יותר אמון בבני אדם, אוקיי? |
|
||||
|
||||
יונתן- התגובה למעלה זו אני, משהו מוזר קרה שם לכותרת ולשם. |
|
||||
|
||||
זה בסדר, לא היה לנו ספק שכמה מחברייך הטובים הם וגו' . |
|
||||
|
||||
אז סחתין לך. אבל מה לעשות שהביטוי הנ"ל לפעמים פשוט נכון, למרות שהפך לקלישאה. זה כל מה שיש לך להגיד בנסיון ללבן את המצב? |
|
||||
|
||||
כאמור, דרישתך הן מאזרחי המדינה הערבים והן מנציגיהם בכנסת, לשמור על ניטראליות, כלומר לא להתבטא ולא לפעול בהתאם למה שהם חושבים ומאמינים בו - כי הרי את מסכימה עם ההנחה שהם לא באמת ניטראליים ולא יכולים באמת להיות ניטראליים - היא גם בלתי דמוקרטית, וגם בלתי מציאותית. את לא היית מוכנה לשתוק, או שנציגיך יושתקו, בגלל איך שהדברים שהם אומרים ''נראים או עלולים להיראות או להתפרש''. הדרך הכי מציאותית והגיונית למניעת החמרה נוספת של היחסים בין יהודים לערבים היא להגיע להסדר אשר ישרת ויספק את שני הצדדים. נ.ב. - תעשי לי טובה. |
|
||||
|
||||
נ.ב. סיפרתי משהו אישי בתום לב ונעניתי בנחרת זלזול- בוא לא נבזבז עוד זה את זמנו של זה. |
|
||||
|
||||
הפעולה של סלקציה של נוסעי מכוניות ע''פ שיוכם האתני (אותה פעולה שמזכירה לך כ''הד צורם זמנים ומקומות אחרים'') מתבצעת יום-יום, שעה-שעה, בידי חיילים ישראליים על שטחים הנמצאים בשליטת מדינת ישראל (חלקם בפועל, וחלקם בתואר ובפועל). |
|
||||
|
||||
ואז הם יורים בפלשתינאים? |
|
||||
|
||||
לעתים רחוקות, לרוב הם סתם מרעיבים אותם. |
|
||||
|
||||
...או מונעים מהם מלהגיע לטיפול רפואי דחוף או לא דחוף, או שסתם מתעללים בהם (נותנים להם לבצע תרגילי סדר (תס''ים צבאיים למשל). לא כולם כמובן, אבל חלקם. |
|
||||
|
||||
אחר-כך הם בוכים. |
|
||||
|
||||
כמו היום הם עוצרים מחבלים? מטענים? ושאר מתנות לעם היושב בציון ואפילו נפצעים תוך כדי זה. |
|
||||
|
||||
החלפת בין סיבה ומסובב, נסה שנית. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי |
|
||||
|
||||
על אפרטהייד בשטחים הנמצאים בשליטת מדינת ישראל: |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |