|
||||
|
||||
אתה מנסה להציב כהסבר לאלוהים ישות על טבעית כל יכולה, ומהי ישות כזאת תחזור לאלוהים. יוצא שאתה מסביר מושג לא מובן במושג אחר שאינו מובן. בקיצור לא הסברת כלום. דווקא יש אפשרות אחרת, אפשר פשוט לא להאמין. אתה רוצה שאתן לך מנגנון להסברה, אין לי מנגנון כזה. יש מושגים רבים כמו ''טוב'' שאין להם הסבר פשוט אבל אף אחד לא מייחס להם פעולות של עשייה, של בריאה, לא מתפללים אליהם, אין להם הם גם לא סוג של פרנסה. |
|
||||
|
||||
אתה דורש ממני לתת הגדרה פורמלית לאלוהים, אולם אינך מוכן לתת לי מנגנון להגדרות פורמליות. מבריק. ולגבי מושגים אחרים, כמו טוב, ומתכת (שגם כדי להסביר אותם משתמשים במושגים אחרים "שאינם מובנים"), אתה פותר אותי מהגדרה פורמלית כי אין להם את התכונות היחודיות לאלוהים. סופר מבריק. "אפשר פשוט לא להאמין". אם שיטת האמונה שלך היא כל כך שרירותית, מה פתאום אתה בא בטענות למישהוא שהגיע לאמונה ההפוכה בדרך של היסק פילוסופיים1? נראה לי קצת חוצפה. חסרים טיעונים פילוסופיים נגדיים? 1 אולי אני לא מסכים איתו אבל לפחות הוא התאמץ. |
|
||||
|
||||
אני לא דורש ממך כלום. שאלתי מה זה אלוהים פשוט כי איני מבין על מה אתה מדבר. ולדעתי הצנועה גם אתה לא יודע. אם אין לך הסבר מה זה אלוהים אתה נמצא בחברה טובה, רבים מאמינים באלוהים, יש המאמינים בקפה, באסטרולוגיה, באבנים, בשמש, כנראה אמונה דרושה למי שמאמין. פילוסופיה היא אהבת החכמה. אמונה היא משהו שנמצא במישור אחר, היכן שלהיגיון ולשכל אין מה לומר. אבל אל תראה זאת כהגדרה אלא רק כהצעה לא מחייבת. |
|
||||
|
||||
אני לא דורש ממך כלום. שאלתי מה זה אלוהים פשוט כי איני מבין על מה אתה מדבר. ולדעתי הצנועה גם אתה לא יודע. אם אין לך הסבר מה זה אלוהים אתה נמצא בחברה טובה, רבים מאמינים באלוהים, יש המאמינים בקפה, באסטרולוגיה, באבנים, בשמש, כנראה אמונה דרושה למי שמאמין. פילוסופיה היא אהבת החכמה. אמונה היא משהו שנמצא במישור אחר, היכן שלהיגיון ולשכל אין מה לומר. אבל אל תראה זאת כהגדרה אלא רק כהצעה לא מחייבת. |
|
||||
|
||||
תודה על ההצעה הידידותית. והנה אחת בשבילך: כדאי שתפסיק, אתה פשוט מביך את עצמך. ניכר בבירור שאינך מבדיל כלל בין "מושג בעל תוכן", "מושג שיש לו הסבר לא פורמלי", "מושג מוגדר היטב" "מושג שניתן להוכיח את קיומו", ו"מושג אמיתי", ומבחינתך הראשון גורר את כל השאר. למשל, משעשע מאוד שאתה חושב (או רומז) שאני מאמין באלוהים. אני לא. הרי כתבתי בבירור את דעתי בנושא. זה כבר פעם שנייה (קרה לך מקודם עם אביב י). אני במקומך הייתי מסיק את המסקנות. ברי מאוד שדעותיך בנושאים של אלוהים ושל פילוסופיה נובעות מהעדר ידע. הפילוסופיה עוסקת בין היתר בדרכים להבין מהו מושג ריק, מהי הגדרה טובה למושג, איך יודעים אם דבר מה הוא אכן "קיים במציאות", מה דומה ומה שונה בין המושג טוב למושג אלוהים, ומה אפשר לומר על אלוהים (כן כן). צא ולמד, ותחשף לעולם מופלא של הגות אנושית. אני אומר זאת מניסיון. שבת שלום. |
|
||||
|
||||
השאלה לא הייתה האם אתה מאמין באלוהים או לא. רבים מאלה שאינם מאמינים באלוהים בטוחים שהם יודעים במה מדובר. האם אתה מקבל שאלוהי התורה הוא אל ככל האלים, כמתואר שהוא בצלמו של אדם, הולך, מריח, מתרגז, הורג. |
|
||||
|
||||
ודייק: לא בדיוק ככל האלים, אלא מייקל ג'ורדן של האלים: " מי כמוך באלים יהוה" (שמות ט"ו י"א) |
|
||||
|
||||
מדוע ועל סמך מה אתה קובע שמייקל ג'ורדן אלים? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |