|
||||
|
||||
עוד שאלה אחת ודי: האם אתה מסכים שהדבר אותו אתה מכנה "אינטואיציה" (או "חשיבה לא פיניטיסטית") הוא חלק מהחשיבה הרציונלית ה"רגילה" והמקובלת בעולם המדע (והמתמטיקה ומדעי המחשב והביולוגיה ו...)? |
|
||||
|
||||
בוא ננסה לעשות קצת סדר במושגים. אלה הם מושגים מאוד מופשטים, וקשה לתפוס את ההבחנות. כשאני מדבר על דברים (מודלים, מערכות, חשיבה וכו') פיניטיסטיים אני מתכוון לדברים שניתן בתאוריה ליישם במחשב. כלומר מערכות שהפרטים שבהן והיחסים ביניהם מוגדרים בצורה סגורה. מערכות כאלה יכולות להתקיים בנפרד מאדם מסויים, מה שלפעמים גורם בטעות למחשבה שהן אובייקטיביות או משהו. אינטואיציה זה מושג קצת יותר מסובך, והוא מתקשר להבנה מיידית שעשויה להופיע אצל אדם מסוים בנוגע למשהו. יש אנשים שיודעים להסביר מילולית את ההבנה הזאת ויש כאלה שלא. היא יכולה להתייחס לכל דבר. היא לא תוצאה פיניטיסטית של שום דבר. אם היינו מנתחים את שורשיה הייתה נדרשת לנו אנליזה אינסופית, מאחר שהיא אינה פיניטיסטית. חשיבה רציונאלית גם היא משהו שקיים אצל האדם ולא בנפרד ממנו. בן אדם רציונאלי הוא כזה שבהתאם למידע שעומד לרשותו מחליט את ההחלטה הטובה ביותר. השיקולים צריכים להיות גם דדוקטיביים וגם אינטואיטיביים, אחרת חלק מהמידע חסר וההחלטה אינה רציונאלית. |
|
||||
|
||||
תיקון: אדם רציונאלי הוא כזה שמחליט את ההחלטה הטובה ביותר בהתאם למידע שעומד לרשותו וגם בהתאם למידע ש*לא* עומד לרשותו. וכמובן גם בהתאם למידע שעומד לרשותו *לגבי* המידע שלא עומד לרשותו. וזה, אני חושב, ההבדל האמיתי בין בן אדם רציונאלי באמת לאחד שלא. |
|
||||
|
||||
עוד תוספת: כתבתי קודם שאדם רציונאלי לוקח גם שיקולים אינטואיטיביים בחשבון וגם שיקולים דדוקטיביים. אם יש שיקולים אחרים, גם אותם הוא צריך לקחת בחשבון, מאחר והוא לוקח את *כל* השיקולים בחשבון. השיקול הנוסף על אלה האינטואיטיביים והדדוקטיביים הוא מידע שבדרך השמועה. כלומר, חלק מהשיקול הוא גם דברים שהוא שמע ושלא אומתו עבורו, לא בדדוקציה ולא ע"י ניסיון ישיר. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |