 |
הנתון שההערכה המקצועית של הרמטכ"ל היא כזו-וכזו היא דעה ולא עובדה. *דווקא* מכיוון שפקידים בכירים אינם עוסקים תמיד במדידות בתנאי מעבדה, הם צריכים להבחין בין עובדה (ירושלים בידינו) לדיעה (סדאת לא הולך להציע הסכם שלום), וההבחנה שאני עושה מחזיקה מים.
שים לב ל"הערכות המקצועיות" שנתן לנו הדרג הצבאי בשלושים שנה האחרונות בכל מה שנוגע לעניינים שנויים במחלוקת, לפני יום כיפור, במהלך יום כיפור, במלחמת ההתשה, לפני קמפ דייויד, לפני שלום הגליל, לפני האינתיפאדה הראשונה, לפני הסכם אוסלו, לפני וואי, לפני הקמת צד"ל, לפני היציאה מלבנון, לפני מלחמת המפרץ הראשונה והשניה, ועוד טעויות רבות. כל ההערכות האלה, היו שגויות כמו שאנחנו יודעים היום.
למעשה, על סמך ההיסטוריה שפורטה למעלה, בהינתן נושא שנוי במחלוקת, האזנה ל"הערכה המקצועית" תתן תחזית מוצלחת במידה דומה להטלת מטבע. להבדיל, האזנה ל"הערכה המקצועית" תתן קורלציה מוצלחחת בהרבה באשר לדעותיו הפוליטיות של נותן ההערכה.
למשל, יש לך ספק שאם רן כהן היה רמטכ"ל, "הערכותיו המקצועיות" היו שונות לחלוטין מאשר אילו אפי איתם היה רמטכ"ל? לכן, נתינת "הערכה מקצועית" מצד איש צבא בנושא שנוי במחלוקת ציבורית זהה לכל דבר ועניין לאמירה מצד אותו איש צבא "זאת דעתי הפוליטית", ובאותה מידה שלא נרשה לאיש צבא לומר "שימו אמת (או מחל) בקלפי", לא נרשה לאיש צבא לתת "הערכה מקצועית" בנושא שנוי במחלוקת.
הדבר, כמובן, לא מונע מאיש הצבא להחזיק הערכה שכזו, ומחייב אותו לתת את ההערכה שלו לממונים עליו. אם הוא מאמין שהממונים עליו מתעלמים מהערכתו ומוליכים את הציבור לתהום בשקר ורמיה, הוא תמיד יכול להתפטר ולתת דין וחשבון לציבור. (הוא יכול גם לעבור על החוק ולהדליף את דעותיו, אבל הוא חייב להיות מודע שזו עבירה על החוק)
|
 |