|
||||
|
||||
אני תוהה - איך אתה מבין את המסר של "מטבח אל יאהוד"? (יש לינק למילים איפשהו?) אני לא בטוח שיש לו מסר בכלל, ובכל אופן אף פעם לא שמעתי בו מסר שמנוגד למסר הבילויימי הרגיל. |
|
||||
|
||||
יש מילים בחוברת של הדיסק (אבל זה לא עוזר כאן לאף אחד במיוחד נכון?), אני יכול להעתיק אותם אבל אני לא בטוח איך העניין מבחינת זכויות יוצרים. הנושא המרכזי של השיר הוא די ברור, הדיסוננס בין העויינות הטראנס-אתנית בין יהודים לערבים, לעובדה שערבים עובדים בשביל יהודים. אבל יש שם כמה שורות שיש בהן ביקורת כלפי הצד הערבי, למשל : "וכל מי שנראה חשוד - עושים לו הנחה"/"וכל מי שנראה חמוש - עושים לו הנחה". זה מרמז על היחס האוהד בחברה הערבית כלפי מחבלים ואלימות בכלל. וגם : "במטבח אל ייאוש נגיד לכם כיבוש" - יש כאן סוג של התייחסות קצת מזלזלת לטיעון העיוור של הכיבוש. מתוך הניסוח ניתן להבין שהערבים מתוך ייאוש מטילים את כל האשמה למצבם על הכיבוש היהודי. וגם : "וכל מי שנכנס לדוש, עשו לו הנצחה" הניסוח הילדותי משהו מרמז על הזלזול של הערבים בנושא השואה. אני מודה שהפרשנות שלי קצת (הרבה?) ספקולטיבית, אבל בכל זאת השיר הזה בכללותו מריח לי כנוטה קצת ימינה. מה שקצת מוזר, כי השיר הפוליטי האחר בדיסק "שאול מופז" הוא שיר אנטי מלחמתי-גושלומי מובהק. |
|
||||
|
||||
"השיר הפוליטי האחר"? ומה עם "נפלא פה" הנהדר? בכלל, נראה לי שכמעט לכל השירים בדיסק הזה יש לפחות נגיעה פוליטית (טוב, אולי ב"אוטו זבל" לא). "מטבח אל יאהוד" השאיר עלי רושם מאוד שונה משלך, אבל שמעתי אותו רק פעמים בודדות, וזה היה מזמן. אולי הבדלי הפרשנויות נובעים גם מהנטייה של כל אחד לשמוע מהרהורי ליבו. |
|
||||
|
||||
''נפלא פה'' אינו שיר פוליטי, על אף שיש בו מוטיבים כאלה. ''ערביי הרצליה כבר לא ערבים'' |
|
||||
|
||||
"הנשים כאן יפות והאוכל טעים ים המלח מלא בדגים נפלאים ושבויי לבנון עוד חיים נפלא פה, נפלא פה, נפלא פה, תבואו השמש כל בוקר עולה פה נפלא פה, נפלא פה, נפלא פה, תבואו, תבואו מהר..." זה לא פוליטי? אז מה כן פוליטי? [תגובה זו תשמיד את עצמה תוך...] |
|
||||
|
||||
לא מסכים, אני חושב שזה סתם שיר סרקסטי - שיר פוליטי צריך להיות בעל מאפיינים הפונים לכיוון מסויים של המפה הפוליטית. שאול מופז למשל יוצא נגד התרבות המיליטנטית באופן ברור. אבל אלו סתם ויכוחים סמנטיים על הגדרות, אם אתה בוחר להגדיר את ''נפלא פה'' כשיר פוליטי - אשריך. אני לא מסכים. |
|
||||
|
||||
גם לפי התרשמותי, ''מטבח אל יאהוד'' הוא שמאלני מובהק. |
|
||||
|
||||
כמו שכתב כאן עומר אני לא כל-כך בטוח של"מטבח אל יהוד" יש איזשהו מסר, שלא לומר משמעות קוהרנטית, מעבר לכמה משחקי מלים והתחכמויות (נחמדות). אבל אם יש שמה איזשהו מסר1 הסיכויים שהוא קרוב לזה שאתה הצעת נראים לי די קלושים. מלים לשיר, כמו תמיד, יש כאן: 1 במובן של המסר שאליו התכוון המשורר (ימי ויסלר). |
|
||||
|
||||
בהחלט יכול להיות, במיוחד כשימי ויסלר ושאר הבילויים הם אנשי שמאל מאוד מובהקים. אבל יש משהו במשפט ''וכל מי שנראה חשוד, עושים לו הנחה''. |
|
||||
|
||||
אני חושב שדווקא המשפט מעביר את העניין שבעיני היהודים\ישראלים כל הערבים הם מחבלים, ולא שהחברה הערבית מעודדת אלימות. |
|
||||
|
||||
כל היהודים\ישראלים ככה, או, נניח, יש חמישה שלא? |
|
||||
|
||||
63% ככה. |
|
||||
|
||||
בעיני 63% מהישראלים/יהודים כל הערבים מחבלים, או רק 63% מהערבים מחבלים? |
|
||||
|
||||
מה זה משנה בעצם? כל שיר כמדומני מציג תמונה מכלילה או מקרה ספציפי שיש לו אמירה שאפשר לקחת למקרים רבים יותר. בשיר הזה, השורה הזו מעבירה את זה, לדעתי, שהישראלים נפחדים במידת מה כשהם פוגשים ערבי, עקב התמונה שלהם בראש של "הערבי המחבל". |
|
||||
|
||||
לאחר קריאת השיר (בלינק של האלמוני הקורי, לא הכרתי אותו קודם), אני מתרשמת שאין כל קשר בין הפרשנות לבינו. ומאיפה לקחת את השואה, למשל? שכחת את יום הזכרון? |
|
||||
|
||||
''וכל מי שנכנס לדוש, עושים לו הנצחה'' דוש - מקלחות - תאי גזים. |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שיש קצה קצהו של ימין בשירי הבילויים. יכול להיות שהסרקזם התל-אביבי שלהם הוא כ''ך דק שכבר קשה להבין מה המסר שלהם. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |