|
||||
|
||||
יוסי גורביץ במאמר מעניין על הרבנות: "רבים החילוניים המתנגדים לרבנות, וטוענים כי מדובר בכפייה דתית לשמה. [...] אבל האונס הזה נמשך יותר מחמישים שנה, ונאנסת שממשיכה לקיים אותם היחסים עם האנס מעידה על כך שמשהו חולה בקרבה – או שאין כאן אונס, רק יחסים מעוותים בהסכמה." |
|
||||
|
||||
ציטוט נאה, אך שימו לב לקישקוש שלהלן: "היהדות החילונית היא פרדוקס, סתירה שאיננה יכולה לעמוד. אין משמעות לא-דתית למושג יהודי. המושג "בן לאם יהודיה" מעיד, בסך הכל, על האם. הנסיונות ליצור משמעות לא-דתית למושג "יהודי" נכשלו כולם. לאחרונה, החלה אפילו היהדות הרפורמית לחזור להלכה ולתלמוד." תנועת הרפורמה ניסתה אי-פעם ליצור משמעות לא-דתית ליהדות? היתה לה תקופה בה היא ניסתה, בדומה לכותב, לטעון שליהדות יש *אך ורק* משמעות דתית-מוסרית, ושאין לאום יהודי. ניסיון זה נשרף בכבשן. המשמעות האינטואיטיבית של לאום יהודי חיה ובועטת, מתפוצצת ומפוצצת, מתבלבלת ומתפתחת. הטענה העיוורת שהלאום הזה אינו קיים סותרת את הסעיף הראשון של מגילת האו"ם: All peoples have the right of self-determination. By virtue of that right they freely determine their political status and freely pursue their economic, social and cultural development. איפה בית הדין בהאג כשבאמת צריך אותו?
|
|
||||
|
||||
בלי כל קשר לראיה של גורביץ' מהרפורמים, הטענה העיקרית שלו פשוט נכונה וצורמת. |
|
||||
|
||||
"המושג 'בן לאם יהודייה' מעיד, בסך הכל על האם." אכן, קשקוש קיצוני. המסקנה: אין גברים יהודיים. |
|
||||
|
||||
אם הבנתי אותו נכון, הוא מתכוון לומר שהחילונים ממשיכים להסתמך על שיטת היהדות הרואה אותך כיהודי בעקבות האם, במקום שהחילונים יצרו אלטרנטיבה לחלוקת התפקידים של היהדות המסורתית. שכמובן, אין נאמנה יותר ממנה בעניין זה, שכן האם יודעת בדיוק ממי התעברה ולכן היא נאמנה להעיד על יהדות הוולד. |
|
||||
|
||||
קביעת היהדות על פי האם נועדה, למיטב ידיעתי, בדיוק לכך שלא יהיה ספק בעניין הילד, גם במקרה שהאם לא יודעת - או לא בהכרח תאמר אמת - ממי הוא נולד. לגבי האם הכל יודעים ממילא מי היא (אלא אם כן היא זורקת את תינוקה באיזה תחנת רכבת אחרי הלידה ונוטשת אותו, מה שגם עלול לקרות). לגבי תחילת דבריך - לא הבנתי דבר. |
|
||||
|
||||
''לגבי האם הכל יודעים ממילא מי היא'' ואילו לגבי האב לא, שכן היא זו שנושאת ברחמה תשעה חודשים את הרך הנולד. אכן, חלוקת תפקידים, ולא עדות. תודה רבה על ההבהרה. בתחילת דבריי התכוונתי לומר שאין תחלופה ממשית לשיטת היהדות המסורתית על-פי האם. כך למשל אצל הנוכרים, הלאום הוא על-פי האב. אולי לכך התכוון המשורר גורביץ'. |
|
||||
|
||||
למה התכוון גורביץ' היה ברור לי מלכתחילה. אני עדיין טוענת שאלה הבלים מוחלטים. |
|
||||
|
||||
גורביץ, בלי ה-' |
|
||||
|
||||
אכן, אין לבלבל בין גורֶביץ' לגורְביץ. |
|
||||
|
||||
תודה, כעת רווח לי. אפסיק לחשוד בכשרים.:) |
|
||||
|
||||
בטח שאלו הבלי-הבלים-מוחלטים, שהרי יש אלטרנטיבה חילונית לקביעת היהדות של הסוכנות היהודית! |
|
||||
|
||||
דוקא כאן אתה מתפרץ לדלת פתוחה. הביקורת שלי התייחסה למשפט ''המושג ''בן לאם יהודיה'' מעיד, בסך הכל, על האם'', שממנו אפשר להסיק, לכאורה, שהבן איננו יהודי. |
|
||||
|
||||
נו, טוב. אני לא האמרגן של גורביץ, וסביר לי יותר כמוך שהבן יחשב ליהודי בעקבות אימו היהודיה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |