|
||||
|
||||
הם משלמים אותו דבר אם יש מליון שיחות או אפס ==> לא משלמים פר שיחה. |
|
||||
|
||||
המפעילים לא משלמים סכום כסף קבוע על כל שיחה שמתבצעת, אבל זה לא מדויק לטעון שהם "משלמים אותו דבר אם יש מיליון שיחות או אפס". ההשקעה שלהם בתשתיות מתבצעת בהתאם לעומס הצפוי של השיחות באותו אזור. רשת סלולרית מהדור השני (כמו שישנן היום בשימוש מסחרי בישראל) נמצאת באופן כמעט תמידי במצב של תת-ניצול, כי בגלל אילוצי הארכיטקטורה היא חייבת כל הזמן להיות מסוגלת לתמוך בעומסים של זמני השיא (peak times) שהם נדירים יחסית. משמעות הדבר היא שרוב הזמן רשת כזאת מעבירה פחות שיחות ממה שהיא מסוגלת להעביר. פרוייקט התקנה ממוצע של רשת כזאת, סתם לידע כללי, עולה בדרך כלל כמה מאות מיליוני דולרים ורצוי מאד שהשקעה בסדר גודל כזה תצדיק את עצמה. על מנת להעלות את ניצולת הרשת בזמנים שאינם זמני השיא וכך להעלות את החזר ההשקעה בתשתיות הרשת, מציעים היצרנים הגדולים שדרוג לרשתות הקיימות שזכה בעיתונות לכינוי "דור 2.5". פרטנר כבר שדרגה את הרשת שלה לדור 2.5 אך טרם השיקה את השירות באופן מסחרי, ובהרבה מדינות באירופה רשתות דור 2.5 מסוג GPRS כבר זמינות לקהל הרחב. שדרוג לדור 2.5 מאפשר העברה של נתונים (נתוני "אינטרנט סלולרי", לא שיחות קוליות) על גבי הרשת במקביל לשיחות ובקצב המשתנה לפי העומס. כאשר הרשת מאד עמוסה בשיחות (כלומר בזמן שיא) הנתונים יעברו לאט יותר אבל השיחות תתבצענה כרגיל. כאשר אין עומס, יעברו יותר נתונים ברשת כך שתיאורטית הניצולת של הרשת תשאף כל הזמן לכיוון המאה אחוז. |
|
||||
|
||||
הם גן משלמים אותו הדבר, לא משנה כמה שיחות מתבצעות - התשלומים הם לפי הצפי, לא לפי המצב בפועל. (אם מחר לא תערך שיחה אחת ברשת אורנג', הם ישלמו בדיוק כמה שהם שילמו היום.) |
|
||||
|
||||
נכון, וזה גם מה שכתבתי, בתוספת הסייג שההשקעה השוטפת בשיפור הרשת נעשית על פי הצפי של העומסים. לכן שיחה אחת אולי אינה מעלה ואינה מורידה מעלות הרשת, אבל מיליון שיחות אשר צפויות להתקיים במקום בו קודם היו אפס בהחלט ישפיעו על העלות למפעיל. כשמדובר על כמויות גדולות, לא נכון לנתק מהדיון את עלות ההתקנה והשיפור המתמיד של הרשת (שכאמור היא גבוהה מאד) ולהתייחס רק לעלות השולית של כל שיחה בודדת השואפת, כפי שציינת, לאפס. |
|
||||
|
||||
ברוך הבא לקורס כלכלה 101. בשעור הראשון נלמד איך מרוויחים כסף. כדי להרוויח כסף, אתה צריך שההכנסה תהיה גבוהה יותר מההוצאה. לדוגמה: נניח ואתה מנכ"ל של חברה סלולרית קטנה, המכניסה 50 אגורות על כל שיחת טלפון, ויש לך מליון שיחות טלפון בחודש, כלומר: יש לך הכנסה של חצי מליון שקל. הבה נתעלם רגע מן ההשקעה הראשונית, וראה מהן ההוצאות שלך. 1. תשלום עבור השטח בו מותקנות האנטנות - 50,000 ש"ח לחודש. 2. חשמל - 10,000 ש"ח לחודש 3. שכר - מוקדני שרות, טכנאים, מתקינים, הנהלה זוטרה - 250,000 ש"ח בחודש. 4. הוצאות מימון על ההשקעה - 80,000 ש"ח בחודש. 5. אחזקת קווים יבשתיים - 20,000 ש"ח בחודש. סה"כ: 410,000 ש"ח לחודש. השורה התחתונה: אותן מליון שיחות עולות לנו 410,000 ש"ח, כלומר: 41 אגורות לשיחה. נכון שהיינו משלמים אותו הדבר עבור 2 שיחות בחודש, אבל אם זה היה הצפי, לא היינו צריכים לתקוע כל כך הרבה אנטנות בעציצים של מרפסות ולא היינו צריכים לשכור כל כך הרבה עובדים, ואז העלויות החודשיות היו יורדות. ולהיפך - אם הצפי היה ליותר שיחות - העלויות הכוללות היו עולות. צא וחשוב מה היה קורה אם היית יכול לקבל מליון שיחות נוספות ולא היית צריך לשלם תוספת עבור החשמל, עבור השטח, עבור המשכורות של העובדים, אפילו לא היית צריך לשים אנטנות, רק היית צריך להכפיל את כמות הקווים היבשתיים - מה היה נשאר בסוף? ההוצאות היו 430,000 ש"ח בחודש, ההכנסות עולות למליון שקל, והרווח עולה ל-570,000 ש"ח בחודש. זו עליה של 633 אחוזים ברווח! לא נחמד? לא מגיע למנכ"ל שמצליח לעשות את זה בונוס? בתכלס, החברות הסלולריות מצאו מנגנון שמייצר זמן אוויר ללא צורך בהשקעה נוספת בתשתית וללא צורך בהגדלה משמעותית של הוצאות התפעול. |
|
||||
|
||||
אתה שוב מתבלבל: מליון השיחות לא עלו כלום. ה*חודש* עלה לך ארבע ומשהו. ה*חודש*, לא השיחות. ההבדל? הצפי יכול להיות קשור למציאות. השיחות בהכרח קשורות אליה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |