|
||||
|
||||
מי שקבע את המושג "אנטישמיות" היה וילהלם מאר, עיתונאי גרמני (אנטישמי בעצמו) בסוף המאה ה-19. אין לי שמץ מושג מה היתה דעתו על הערבים, אך אין ספק שכשהגדיר את האנטישמיות כשנאה לגזע השמי חשב קודם כל על היהודים. יותר מכך, מקובל שהנאצים היו אנטישמים. עם זאת היו להם יחסים לא רעים עם המשטר הפרו-נאצי בעיראק ועם המופתי חוסייני (סבא של פייסל המנוח). לסיכום, המובן המקובל לאנטישמיות אינו שנאת הגזע השמי אלא שנאת היהודים. ברור שהמינוח לא מדוייק אך זה המצב. |
|
||||
|
||||
מלים יש להן נטייה לצמוח ולהתפשט מעבר לתחום הצר שהגדיר אותן מלכתחילה. אמנם, המובן הצר של אנטישמיות אכן מתאים לסד שמציב לו עמית – אך השימוש שעשיתי במלה שיקף, לטעמי, את המתרחש בשטח. האם וילהלם מאר ראה רק את היהודים כבני הגזע השמי? סביר להניח שהוא הגדיר, בתוככי ליבו פנימה, את הגזע השמי כ"אותם אנשים מעצבנים שחיים קרוב אלי באורח חיים ששונה משלי". שוב, זה משרת את ההגדרה שרימזתי אליה. ואגב, לצורכי סיפוק מאוויו של 'נו'. איני בלשנית. אני מתרגמת. אני מקדישה את מרב זמני המקצועי בהתמודדות עם סמלים משתנים והגדרות נוזליות. כמו "מהי אנטישמיות?" |
|
||||
|
||||
מאמר מעניין על ה"פרהוד" (הטבח ביהודי עיראק ב-1941). לא כל ההיסטוריונים מסכימים, אבל עושה רושם יש לפחות קייס חזק לטענה שהוא היה בהשפעה גרמנית-נאצית ישירה. זה גם נהיה עניין משפטי-כספי: האם ניצולי הטבח זכאים לתואר "נרדפי הנאצים"? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |