גיור רפורמי יוכר לצרכי חוק השבות 289189
בג"ץ החליט להכיר בגיור "הקפיצה" הרפורמי - במסגרתו תהליך הלימוד לקראת הגיור נערך בישראל, אבל ההליך עצמו נעשה בקהילה בחו"ל - לצרכי חוק השבות.

מעריב: http://www.nrg.co.il/online/1/ART/915/352.html
גיור רפורמי יוכר לצרכי חוק השבות 289283
אכן, בג"ץ כדרכו בקודש, שוב פעם מתערב בעניינים טעונים שאינם בסמכותו השיפוטית. אין זה מתפקידו להכריע בשאלת השאלות "מיהו יהודי?". ועדיין אין הדבר מונע מבעד הנשיא אהרן ברק לנהוג בדורסנות האקטיביזם השיפוטי שחרת על דגלו. שכן מה יעשה הילד ולא יחטא? קודם יחליט בריש גלי איזהו נאור, "את זה כבר אני אחליט" – אומר לנו הנשיא ברק. ואח"כ ימשיך להטיף תחת כל מיקרופון רענן ל... ולנהוג ב... אקטיביזם שיפוטי, תוך התנסחויות משפטיות מתפתלות למכביר. (בהזדמנות עוד ארחיב את הדיבור על כך.)

גיור רפורמי יוכר לצרכי חוק השבות 289294
הרשה לי לרגע להיות הסנגור של בית המשפט העליון. כתבת ערוץ 2 סיוון רהב ציינה בסוף הדיווח שלה על הפרשה כי בית המשפט משך ומשך את הפסיקה בעניין (שהדיון בה נמשך 7 שנים אם אינני טועה) מתוך תקווה שהרשות המחוקקת - הכנסת - תחוקק חוק בנושא וכך לא יאלץ הוא להכריע, אך לשווא. כל זמן שבית המחוקקים נמנע מלהכריע בנושאים שבמחלוקת כנציג הנבחר של העם (כמו שדב אנשלוביץ אוהב לתאר אותו) וזורק את "תפוח האדמה החם" (באנגלית זה נשמע יותר טוב) לפתחו של בית המשפט, מה לנו כי נלין? הבה נלין במקום זאת על הכנסת הפחדנית שמטילה את האחריות על הרשות השופטת, במקום לקחת אחריות בעצמה ולחוקק - שהרי זה הוא תפקידה. בית המשפט בעצם הופך לשעיר לעזאזל של הכנסת, שמטילה אליו סוגיות שהיא אמורה להכריע בהן. קל לסמן את אהרון ברק כשטן עלי אדמות, הרבה יותר קל מאשר לסמן את 120 חברי הכנסת כפחדנים שמפחדים לומר את דברם בסוגיות עקרוניות באמת.
ליבי ליבי עם אהרן ברק 289418
אגב, כבר קראת את ספרו הטרי "שופט בחברה דמוקרטית" (הוצ' נבו, כתר ואוני' חיפה; 550 עמ')? כי לא הבנתי מתוכן ספרו שרק במצבי אי-הכרעת המחוקק שכאלה הוא שש לפסוק את פסקיו הנופלים עלינו כרעם ביום בהיר. ולא, אני לא הגדרתי את דמותו כדמות השטן עלי אדמות מספר איוב. זהו מונח קוּצוֹני (קיצוני...) שאתה נקטת בו. לדידי, ברמה האישית אהרן ברק הוא בעל אינטליגנציה גבוהה ומרשימה ואישיות מקסימה מבחינות רבות ונעלות. מה שלא ימנע מבעדי מלמתוח על פסקי הדין שיוצאים מתחת ידיו את שבט הביקורת העניינית.
ליבי ליבי עם אהרן ברק 289430
ולענייננו, מה יש לך לומר על הכנסת שנמנעה לפסוק בנושא במשך 7 שנים מאז הגשת העתירה? האם הותירה הכנסת ברירה בפני בית המשפט?
ליבי ליבי עם אהרן ברק 291065
עדיין, אין זה תפקידו של בג"צ להתערב בנושאים אלה:

טענו חיטים והודה לו בשעורים 291149
טענו חיטים והודה לו בחיטי-חיטים 291173
שאלתך המתבקשת: מה יש לך לומר על הכנסת שנמנעה לפסוק בנושא במשך שנים מאז הגשת העתירה? והאם הותירה הכנסת ברירה בפני בית המשפט?

תשובתי הנדרשת:

1. גם אם לא הותירה הכנסת ברירה בפני בית המשפט העליון, הברירה הטובה ביותר היא שאין זה תפקידו של הבג"צ להתערב בנושאי "תפוחי אדמה לוהטים" אלה. וכי למה לא? כי אין הוא מוסמך לפסוק הלכה יהודית שנוגעת ישירות לזהותנו היהודית-העצמית (מי הוא יהודי? ואף לא: מה הוא יהודי?), גם אם הנשיא שעומד בראשו דוגל בגישה של "הכול שפיט" וששיטת המקל של "האקטיביזם השיפוטי" חרותה על דגלו. כי לא באמת "*הכול* שפיט". ולא אהרן ברק ומדורתו לשבט הנאור בישראל יקבעו הלכה למעשה בשאלת השאלות: "מי הוא יהודי?", בעוד שמדינת ישראל קבעה תיקון ב-‏1969 (בסעיף 4ב), ולפיו: יהודי לעניין הענקת אזרחות וזכויות לפי "חוק השבות", הוא "מי שנולד לאם יהודייה או שנתגייר, והוא אינו בן דת אחרת". ברור שיש לסייג את הגיור הכלול בו והרלוונטי ככוונת המחוקק ל*גיור כהלכה* בלבד, משום ש"חוק שיפוט בתי דין רבניים" (נישואין וגירושין) מ-‏1953, שאושר שינויו בכנסת ה-‏14 בקריאה ראשונה באפריל 1997 והוא כולל מאז תהליכי גיור אורתודוקסי, הוא שמקנה לערכאות אלה שיפוט ייחודי בענייני נישואין, גירושין וגיור בישראל, והענקת אזרחות וזכויות לפי חוק השבות. הצעת החוק הזאת קובעת מפורשות כי "גיור בישראל ייערך לפי דין תורה וכי לא יינתן לגיור תוקף חוקי אלא אם כן אושר על-ידי נשיא בית הדין הרבני הגדול. בכך יינתן הבסיס החוקי למצב הדברים שהיה קיים בישראל, הלכה למעשה, במשך עשרות שנים, בכל הקשור לגיור שנערך בישראל".

ואם תבוא ותטען, כפי שכבר טענת בראשית הדיון כאן בתגובותיך הראשונות (מלפני שנה וחצי; ראו פתיל שמתחיל ב: תגובה 179327), שגם הגיור הרפורמי והקונסרבטיבי הינו *גיור כהלכה*, כפי שאלה תופסים אותה, אמשיך, כמו אז, להפנות אותך לאחד מהמקורות הבאים, רק שהפעם נגישים לך יותר (ואולי אף זולים תקציבית):

2. ובין השאר גם, כפי שכבר משפטן בכיר יותר משנינו היטיב להסביר:

טענו חיטים והודה לו בשעורים 291181
הקישור למאמרו של עו"ד אברהם פכטר (שהוא לב העניין כאן) הוא זה שמזכיר בראשיתו את מה שאתה נמנע מלומר: הכנסת, מאז שנת 1997, לא עשתה כלום בנדון. בין אם מעצלות ובין אם בשל חוסר יכולת להגיע לקונצנזוס ולהכריע. תתכבד הכנסת ותחוקק חקיקה מתאימה בנושא גיור שמתבצע בחו"ל (ולו רק השלב הסופי שלו, המכונה כאן "גיור קפיצה"). הניחוש שלי: אין סיכוי שחקיקה כזו תעבור, בשל הלחץ של יהדות ארצות הברית.
טענו חיטים והודה לו בשעורים 291187
נו, ברור. כבר חשבתי בעניין זה אנחנו מסכימים, שבכנסת יושבים 120 עצלנים ששותים בצמא את כספינו לרווחתם האישית הדשנה או האידיאולוגית האפסית. ועוד לחשוב שאלה הם דקיונם (העלוב?) של 120 אנשי כנסת הגדולה... לא מיניה ולא מקצתיה ואפילו... אך מי אני כי אלין על אחד מסממניה של הצביעות הציונית בישראל.

אולם, עדיין לדעת עו"ד פכטר, "אין זה תפקידו של הבג"צ להתערב בנושאים אלה" (ציטוט מדבריו), מן הסיבות והנימוקים המוזכרים במאמרו: פתח לאזרחות פיקטיבית וקרימינלית. אתה יודע מה, אני אחסוך מזמנך היקר לקרוא את כל המאמר שלו:

"אסור להתעלם מהאפשרות שהחלטת בג"צ בעניין 'גיור הקפיצה' – יכולה לפתוח פתח לזרימת אזרחים למדינה, שכל עניינם קבלת אזרחות ודרכון ישראלי לצרכים עסקיים ואולי גם קרימינליים. ההחלטה, משאירה פתח, להצפת המדינה ביהודים פיקטיביים, או יהודים על תנאי – לקבלת סל-הקליטה, הדרכון והמשך נדודים בעולם. יש מדינות רבות בהן המצב הכלכלי והחברתי קשה – ואנשים ינצלו את פתח הגיור לברוח משם, ללא התחייבות ממשית להמשך החיים ותרומה למדינת ישראל אלא לניצולה בלבד".

ולו רק בגלל נימוק סוציו-אקונומי שכזה (או איך שלא תקרא לו), הייתי מתנגד במקומך להחלטת בג"ץ הנוכחית. זאת בהתעלם לרגע מהנקודה הבאה, כפי שכבר צוינה ורק במילים אחרות:

אכן, זו הזדמנות נוספת להסיר את הלוט מעל המוסד הליצני הזה שנקרא בג"ץ בראשותו של אהרן ברק, בבחינת "אמור לי מי ליצנך ואומר לך מי אתה". הרי כל בר דעת שיחשף למהותו של הגיור הרפורמי או הקונסרבטיבי – ימלא פיו שחוק על הבג"ץ. ולכן יש להעמיד לדין את שופטי הבג"ץ שפסקו בעדם – בפעם המי יודע כמה – על בזיון בית המשפט.
טענו חיטים והודה לו בשעורים 292247
מה ההבדלים בין גיור אורתודוקסי לגיור קונסרבטיבי או רפורמי?
טענו חיטים והודה לו בשעורים 292252
אין הבדל.

לכולם אפשר לעשות רדוקציה לכמה מלמולים והתזת מים.

הכי חשוב - ערכם שווה למידת הכנות של המשתתפים.
ה''גיור'' הרפורמי והקונסרבטיבי לא פונקציה 292299
כפי שכבר פירטתי במאמרי למעלה, הגיור (בלא מירכאות כפולות ומכופלות) מחייב ארבעה דברים: קבלת האמונה היהודית ועול התורה לגברים ולנשים, עריכת ברית מילה לגברים, טבילה במקווה טהרה לגברים ולנשים, והסכמה על-ידי בית דין של שלושה דיינים. ה"גיור" הרפורמי וגם הקונסרבטיבי אינו ממלא, לפי הידוע, אף לא אחד מארבעת יסודות הגיור של המסורת וההלכה המקובלים בעם היהודי מדורי דורות.

לקריאה נוספת ראה:

הוא שאמרתי - אין הבדל! 292317
לכולם אפשר לעשות _רדוקציה_ לכמה מלמולים והתזת מים.

_הכי חשוב_ - ערכם שווה למידת _הכנות_ של המשתתפים.
הגיור הנוכרי 292370
אתה תסלח לי, אבל מהו באמת הקשר בין טקסי ה"גיור" הנוצרי או המוסלמי לגיור היהודי? מתי ראית רב שמתיז מים על מישהו על מנת לגיירו? מה זה פה "חג המים" החילוני? או משדל אותו ללחוש לחשים נסתרי הבנה?

וכן, תרשה לי להטיל ספק אחד גדול במידת כנותם של ה"מתגיירים" בקרב הרפורמים והקונסרבטיבים. רוב הגיורים שנעשים בקהילותיהם קורים בעיקר כאשר למתגייר יש טובת הנאה אישית, כגון: נישואים עם יהודי/ה ועוד. מה שלכשעצמו פוסל את הנוכרי/ה מהתגיירות ומכרטיס הכניסה הנחשק לעם היהודי, מבחינת ההלכה היהודית.

כך לפחות מתברר לאור המחקרים הרבים שנעשו בנידון בידי בעלי עניין מחקרי סוציולוגי גרידא, כפי שאלה מסוכמים במאמר הבא:

הגיור היהודי לגווניו 292376
או, יפה, התעשת והגבת לענין.

אני כתבתי שאפשר לעשות רדוקציה לכולם לכמה מלמולים והתזת מים, זותומרת לטכס כזה או אחר, מעבר להסבר הפנימי של הקבוצה ל''טעמי הטכס''. הערך של ''טכס החניכה'' תלוי בחונכים ובנחנכים. אני מטיל ספק אחד גדול בהטלת הספק שלך כי אתה צד מעונין וטובת הנאה אישית יש בכל גיור.
הגיור היהודי 292382
לצערי,גם אחרי שכתבת את טענתך בפעם השלישית, אינו הופך אותה לנכונה או לכל הפחות מובנת יותר.

מעניין לדעת, איזו טובת הנאה אישית יש לי בגיור אורתודוקסי שהתקיים אתמול או שיתקיים מחר או בעיצומו של היום.

כאשר אני קורא מחקרים שנערכו בקני מידה מדעיים לעילא ולעילא מצד חוקרים גוים או יהודים חילונים בארה"ב ובאירופה אודות טקסי הגיור הרפורמיים והקונסרבטיביים – אינני צד בעניין ואף לא צריכה להיות לי כל סיבה היגיונית שלא לקבל את מסקנות החוקרים. ואילו אתה יכול לדחות אותם רק כאשר תבחן מחקרית מזוויות ראיה שטרם נחקרו אודות התופעות המצערות ומרטיטות כל לב יהודי הומיה: גיורי הבלוף הרפורמיים ואחיהם הקונסרבטיבים. ועד אז, אתה פשוט דוחה בקש את המחקרים בדבר האבסורד והעניין של טקסי חברה אלו. שהם יכולים להיות טקסי חברה יפים מאוד, אבל אין הדבר הופך את המשתתפים במסיבה ליהודים מן המניין.
הגיור היהודי 292394
לאיזה מחקרים אתה מתכוון?
הגיור הרפורמי והקונסרבטיבי 292632
למחקרים השונים שנתוניהם הובאו כבר בפתיל הארוך הבא: תגובה 193412

ולשלל המחקרים שהובאו לפרוטרוט לאורכו של המאמר הבא:

פשרה בגיור קפיצה: 291268
"בעל הבסטה השתגע" בפסיקתו קצרת הרואי (כרגיל!) 289292
זו רק *דעתו* של ישראל רוזן 289308
''הנזק מההחלטה לעולם האורתודוקסי ולמעמדו הוא מזערי''

מדינת ישראל צריכה להיות אדישה, קרי אידיפרינטית מבחינת החוק, לעולם האורתודוקסי. אה כן, ''מדינה יהודית'' זו פיקציה אורתודוקסית מנופלטבית.
זוהי עמדת הציבור האורתודוקסי בפה אחד 289422
לא הבנת. הנזק ליהדות האורתודוקסית-האותנטית הוא מזערי, משום שזו אינה תלויה ועומדת על גבה הרעוע של מדינת ישראל וגחמותיה המשפטיות-חוקיות, המשנות פניה מעת לעת ומשופט לשופטת או משר לשרה. כך למשל, ילדיי כבר לעולם לא יתחתנו *רק על סמך שבתעודת הזהות* של הצד השני מוטבע (וכבר לא מוטבע מפורשות, אלא רק נרמז בציון התאריך העברי ליהודים) שהוא יהודי/ה. ראה למשל:

גיור רפורמי יוכר לצרכי חוק השבות 289524
שחר אילן מרחיב לגבי הפסיקה והעניין סביבה. "הארץ": http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?co...
גיור רפורמי יוכר לצרכי חוק השבות 289953
מה יש להרחיב בכלל ועוד מיהו המרחיב בנידון? הם לא יהודים. נקודה.

רק לפי ההלכה 292375
בתגובה על "ומה עם אופציה אזרחית" מאת שחר אילן ("הארץ", 3.4)

לדבר עברית, לשרת בצה"ל, להיוולד בארץ ישראל ולהיות נאמן למדינת ישראל, אלו תכונות חיוביות מאוד, ואולי מזכות אדם בזכות לאזרחות ישראלית. אבל תכונות אלו אינן משמשות כמפתח כניסה ליהדות, וגם אם אדם בעל תכונות אלו מרגיש את עצמו כיהודי ישראלי - עדיין עליו לעבור תהליך גיור.

הפתרון שמציע שחר אילן הוא "גיור אזרחי". מושג כזה אינו קיים ביהדות. הגיור נעשה רק לפי ההלכה ועל ידי אנשים שבקיאותם בהלכה היא רבה. הללו הם הדיינים והרבנים, האמונים על הלכות הדת בעם ישראל מהימים ההם ועד הזמן הזה. ומכאן צריך להיות ברור, כי "האופציה האזרחית לגיור" אינה קיימת.

שייכות לעם היהודי היא זכות גדולה והיא מכשירה את האדם להיות אזרח ישראלי, אבל קיימות דרכים נוספות להתאזרח בארץ ואין לקשור אותן לגיור וליהדות.

עירון קופל
ירושלים

גיור רפורמי יוכר לצרכי חוק השבות 442728
המדינה מתעלמת מבג"ץ כבר שנתיים: מסרבת להכיר "בגיורי קפיצה"

הארץ: http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/857516.html

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים