|
||||
|
||||
לדעתי התגובה שלך לוקה במספר אי דיוקים בנוגע לדתיים. מהחינוך החרדי העצמאי נמנע מימון ממלכתי (שעליו הרי מתבסס החינוך הממלכתי) אלא אם כן הוא מכפיף את עצמו לתכני לימוד שמכתיב משרד החינוך (אם כי רמת האכיפה של ההנחייה הזו מוטלת בספק). איסור טיפולי הפרייה לרווקות התקבל על ידי חברי כנסת חילוניים למהדרין. לדתיים מעולם לא היה רוב בכנסת. באשר לפוליגמיה, קשה לדבר על חילוניות לפני אמצע האלף הקודם. חוק חילוני זו בכלל המצאה חדשה, שלא היתה קיימת לפני החוק הדתי. האם אפשר להסתכל על חוקי חמורבי או חוקי היוונים כ"חילוניים"? מסופקני. |
|
||||
|
||||
אני ממש לא מכיר את החוק לאיסור טיפולי הפריה. זה נשמע כמו משהו שחילונים לא צרכים להתנגד לו. אי אפשר לדבר אל כפיה חילונית לגבי פוליגמיה כשהדבר אסור בדת הרבה לפני קיום מדינת ישראל וחוקיה (אולי אפשר להגיד שזו כפיה דתית יהודית אל המוסלמים). בקשר לחינוך זכורה לי תקופה בה רשת אל המעין של ש''ס קיבלה הרבה כסף מהמדינה. |
|
||||
|
||||
החוק אינו אוסר טיפולי הפריה לרווקות. הוא סתם מחליט כל מיני החלטות לגבי למי מגיע מה כדי שיהיה פה סדר. במקרה כתוב שם שהפריות נעשות לזוג. אין בהחלטות שום הגיון, ובאותה מידה יכלו להחליט שהפריות ייעשו רק מגיל 27-33 ובין השעות 12:00 ל 18:00 בלבד. לחילופין, יכלו לדרוש שהזוג המאושר יפקיד 200000 ש"ח לתוכנית חיסכון עבור קניית חצי דירה לילד כשיתחתן. מעבר לאג'נדה אידיאולוגית שלרוב אינה קיימת, כוונתם העיקרית היא לעשות סדר ולקבוע משהו, לא משנה מה. לדרוך על מישהו חלש ממך כדי להרגיש שיש לך כח. |
|
||||
|
||||
זהו אמנם לא הנושא המקורי, אבל אולי כדאי לזכור שלא כל כפיה מטעם השלטון (בין אם מטעם פוליטיקאים, פקידים או אנשי צבא) היא כפייה מרצון להפעיל כח גרידא. אפשר לטעון שהיא מוטעית או שהיא אסון (ויש הבדל בין שתי הטענות) אבל לא חייבים לייחס לכל אלו שאינם תש''חים מניעים נסתרים. |
|
||||
|
||||
עקרונית אתה צודק. אולם לרצון לדרוך על אחרים יש רמות שונות. לא מדובר דווקא על אנשים עם ילדות עשוקה ואגו. זה יכול להיות סתם אנשים שבזים להמון ורוצים לקבוע להם על פי חוכמתם הרבה. הבה ניקח את מאבק משרד החינוך נגד בתיה"ס הדמוקרטיים. ייתכן שהפקידים חושבים שאכן בתי הספר הדמוקרטיים הם אסון לילדים הלומדים בהם והם אינם מעוניינים בעובדות. ייתכן שהם חושבים שמדובר על אסון לילדים שלא לומדים בהם (אינטגרציה, אליטיזים) והם אינם מתעניינים בעובדות. אולם בעיקר, הם חושבים שלא טוב שיהיו דברים שאנשים יעשו בלי שהמערכת שולטת ומבקרת כי לך תדע מה עלול לקרות! הרי יכולה להתאסף קבוצת הורים, להקים בי"ס שבו ילמדו את הילדים אך ורק סינית עתיקה או איך להכין בורקס. אז אם אתה רוצה להבדיל בין הבוז להמון 1 לבין דריכה על המון בשביל לצבור כח, אז נבדיל בין השניים. 1 אדגיש שמדובר על מקרים שכל בחינה עובדתית תעלה שאין ראיות חותכות לבעייה כלשהי. |
|
||||
|
||||
האם רווקה שיש לה מימון פרטי יכולה לקבל טפולי הפריה באופן פרטי או שזה אסור בחוק? אם זה אסור בחוק זו כפיה שיש להתנגד לה (ועדין לא ברור אך זו כפיה חילונית על הדתים. האם יש קבוצה של רווקות דתיות המעונינות בטיפולי הפריה ולא יכולו לקבל אותם?). אם זו רק השאלה מה כלול בסל הבריאות הממלכתי ומה לא זו שאלה של סדר עדיפות. לאור המצב הקשה אני חושב שכפיה על אנשים למות כי התרופה שהם צרכים אינה בסל קצת יותר קודמת. |
|
||||
|
||||
לא מזמן היה בג"ץ שנדחה, בו בקשה רווקה טיפולי הפריה מלאכותית. לי היה ברור שמדובר על היתר לא על מימון. עם זאת, ניתן לבצע הפריה מלאכותית בחו"ל. ולברקת: לא מדובר על הזרעה אלא על הפריה חוץ גופית. לא טענתי לגבי כפייה חילונית על דתיים. טענתי שרוב מוחלט של הכפייה במדינה הינה כפייה שרירותית חפה מכל אידיאולגיה, דת, הגיון ומצפון. כפייה לשם כפייה. קח למשל את חוק ההפלות. החוק קובע שבכל מקרה שאשה רוצה הפלה היא תגיש בקשה והבקשה תאושר כמעט בכל מקרה. האם תוכל להסביר לי לשם מה יש ועדה אשר מאשרת הפלות בכל מקרה? מה הרעיון? דת? מצפון? התשובה שלי היא שליטה. אפילו לא ג'ובים. (אני כמובן מתנגד להפלות אבל זה לא קשור לעניין) ולגבי סל התרופות: יכולנו להפעיל תכנית שוברים בו כל אזרח בוחר את הביטוח הרפואי שלו. הבחירה בשיטה של סל תרופות נועדה להשאיר את הכח בידי מעטים שיוכלו לכפות. לשם מה? סתם. כדי שיהיה כח. פאודליזים במיטבו. |
|
||||
|
||||
התבלבלת. אם אתה מתכוון למקרה הזה דיון 1281 מדובר על שירותי פונדקאות. סיפור אחר לגמרי. אבל הזרעה מלאכותית וגם הפריית מבחנה מתבצעות כל הזמן אצל נשים רווקות, גם שנים על שנים כפי שתיארתי, וזאת על חשבון קופות החולים. |
|
||||
|
||||
אתה בטוח? כרווקה, אחדות מחברותיי הטובות ביותר עברו טיפולי הפריה, לפעמים גם שנים על שנים. לא נראה לי שמימנו אותם מכיסן. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שהחוק הרומי הוא חוק חילוני (די?), עליו הסתמכו הוגים ניאופלטוניים ורנסנסיים ועליו הושתתו הרבה מערכות חוקים של המדינות המודרניות. |
|
||||
|
||||
האם לדעתך היו חילונים "אמיתיים" לפני ברוך שפינוזה והרציונליסטים הצרפתיים? |
|
||||
|
||||
א. אני לא יודע מה זה ''חילוני אמיתי''. ב. אני לא בטוח שהרומאים היו דתיים באותה מידה בה אתה רואה ''דתיים'' כיום, או לפחות בעולם היהודו-נוצרי-מוסלמי מאז נניח סוף הקיסרות ועליתה של הדוקטרינה התאולוגית-פילוסופית. |
|
||||
|
||||
בעיני זו שאלה מרתקת. הניחוש שלי הוא שהפילוסופים היוונים הגדולים לא באמת האמינו בסיפורי האלים מן המיתולוגיה, ובכלל בקיומם, אבל לא יכלו לומר דברים כאלה במפורש. הסיבה שאני חושב כך, חוץ מזה שהם היו אינטליגנטיים מדי, היא שהם פיתחו תיאוריות פיזיקליות, מטאפיזיות ומוסריות חובקות-כל בלי לשרבב מילה על האלים. האופציה של אל מטאפיזי נוסח היהדות ספק אם עמדה בפניהם (ומכל מקום, לא מוצאים כזו בתורות שלהם); מכאן, אני ממשיך ומנחש, לפחות חלקם היו אתאיסטים. אבל אני משוכנע שחוקרי הפילוסופיה היוונית כבר נתנו דעתם לעניין. |
|
||||
|
||||
כרמית כתבה פעם (תגובה 206825) על (חוסר) אמונת היוונים במיתוסים שלהם. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |