|
||||
|
||||
מה זאת אומרת "בין שני מתחרים המשחק הוא באמת סכום אפס"? |
|
||||
|
||||
זת'אומרת שאם הלקוח קונה עגבניה ממני אז הוא לא קונה עגבניה ממך ואני הרווחתי ואתה לא. הסכום שהלקוח(ות) מקציב לעגבניות היום הוא נתון, ורק אחד יכול לזכות בו. אבל זה לא המשחק הכלכלי אלא רק חלק ממנו. |
|
||||
|
||||
יפה. מה חסר כדי להפוך את זה למשחק כלכלי ( רמז, תוספת של *מתחרים* לא תעזור כאן)? |
|
||||
|
||||
אני חלש ברמזים. מה חסר? ולמה להפוך טרנזקציה אחת למשחק שלם? |
|
||||
|
||||
לקוחות. כשיש יותר לקוחות, כולם מרוויחים יותר, אפילו כשמתחרים אחד בשני. סיפור מהחיים: באחת מהישיבות המשעממות שאני נוהג לשבת בהם, כשאני לא מבלה באייל, משהו הוציא אותי מחלומותי בהקיץ- היה דיון על רכיבים, והתלבטו בין שתי טכנולוגיות. "לטכנולוגיה א יש רק יצרן יחיד" אמר הדובר, "ולכן, למרות שהטכנולוגיה היא גם זולה וגם טובה יותר, אנו מסתכנים. אם מסיבה כלשהי היצרן הזה יסגר, לא נוכל לרכוש את הרכיבים." בסופו של דבר בחרנו רכיב יותר יקר, מכיוון שידענו שהייצור שלו לא נמצא בידי מונופול. |
|
||||
|
||||
אה כן, לקוחות יעזרו למשחק וגם עוד מתחרים וגם עוד ספקים ולקוחות של מוצרים ושרותים אחרים. כשיש ''הרבה'' שחקנים וכולם פועלים באופן ''אקראי'' (כלומר חופשי) ומשפעים כולם-על-כולם אז יוצא אחלה משחק. ולא סכום אפס. בקשר לסיפור, נראה שאתה עובד בחברה קפיטליסטית ששואפת לרווחים יחסיים ואבסולוטיים ולא עושה חשבון למי ''מגיעה'' ההזמנה. אולי כדאי שתעבור לחברה הסתדרותית. |
|
||||
|
||||
אם אמשיך לרבוץ באייל במקום לעבוד זה כבר יקרה מאליו. |
|
||||
|
||||
זה סכום אפס זה? היום הלקוח קונה ממך עגבנייה ומביא הביתה לסעודה חגיגית. כל הסועדים מתלהבים מהעגבניות הטעימות ומחר כולם הולכים לשוק וקונים עגבניות. רק מה, הלקוח לא ממש זוכר אצל מי הוא קנה את העגבניות אז ככה יוצא שחלק מהלקוחות החדשים הולכים אלייך וחלק אל המתחרה שלך. מסתבר שאפילו הוא הרוויח מזה שקנו אצלך. האם התרחיש הזה צריך להיכנס לאסופה החדשה של סיפורי מד"ב? |
|
||||
|
||||
אפשר לראות את זה גם ככה והלהיטות לתפוס איזה משחק סכום אפס בכלכלה חופשית נראית קצת אובססיבית. אז מה אם יש טרנזקציות (מכרזים) שבהן רק אחד זוכה? במקרה הנ"ל, אם מסתכלים רק על קנית העגבניה המסוימת ביום המסוים, אז רק אחד זוכה. אם זו העגבניה האחרונה שההוא קנה - נגיד הוא מת באותו לילה - אז המשחק נגמר והמוכר השני הפסיד. אבל אם בדרך כלל, אם המוכר השני מוכר סחורה טובה ו/או זולה, יבוא גם אליו. ואם לא, עליו לעבור לתחום שבו הוא יכול לתרום ערך מוסף. ואם הוא עושה זאת הוא וכולם מרוויחים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |