|
||||
|
||||
אפשר לייחס את זה לכל מיתוסי הבושה והחטא הקדמון. הקדושה שהעניקו לטקסטים מייצבת מוסכמות חברתיות והתנהגות מרוסנת. לא נראה לי שזה עניין מונותאיסטי בלבד. סקס בפרהסיה מעולם לא היה שוס גדול (נראה לי), להרבה חברות יש אמת מידה להתנהגות מופקרת, מונוגמיה לא מוחלטת צריכה להסתייע במוסדות כמו נישואים ואיסורים כדלהלן, במבנה המוכר זה מסייע ליציבות חברתית, ובכלל, יש דברים שתופסים עם הזמן, לדוגמה, בתקופה מסויימת בימי הביניים, רקיקות וקינוחי אף בציבור היו עניין שבשגרה, אח''כ זה נאסר ליד שולחן האוכל, אח''כ זה נאסר ליד המלך, הוא התחיל להשתמש בבמחטות אף, זה עבר לאצולה ואח''כ, כשהממחטות עברו לייצור המוני, עבר לכולם. אולי עם בגדים (שמסייעים להגנה מקור ומצמחים דוקרניים וכו') היה תהליך ''תרבותי'' דומה. |
|
||||
|
||||
זה טוב ויפה, אבל זה מדבר על מוסכמות חברתיות. ה"מוסר" שאדם וחווה קיבלו כשאכלו את התפוח, אם קיבלו מוסר, הוא אלוהי. כמובן שהסבר למה *פירשו* את התנ"ך בצורה מסויימת הוא פחות מעניין. מה שמעניין הוא למה *אתה* מפרש אותו בצורה מסויימת, תוך התבססות על הטקסט. |
|
||||
|
||||
זה תמיד מעניין למה אנשים מפרשים דבר כך או אחרת, לצורך זה צריך להכיר אותם. בכל מקרה, האם בתגובה המקורית שלך, בשילוב עם המוסר האלוהי בתגובה הזו (ועם התגובה המבקשת הכרעה ביולוגית) אתה מחפש הסבר ביולוגי למוסר אלוהי? ואם לא אז מה? |
|
||||
|
||||
טוב, ההדגשה על "אתה" בהודעה הקודמת הייתה שגוייה. הכוונה הייתה להדגיש את *מפרש* או משהו דומה. כלומר, לא מעניין אותי שדווקא אתה מפרש בצורה זו או אחרת, אלא מעניינת אותי הפרשנות שלך ועל מה היא מתבססת. מה שביקשתי בהודעה המקורית היה הסבר מדוע המוסר האלוהי כולל בושה מעירום, ותו לא. |
|
||||
|
||||
האם אתה מניח קיום אלוהי כתנאי למוסר אלוהי? או שזה שם קוד למשהו אחר? (כמו חברה/ביולוגיה)? אם אתה מתעקש על קיום אלוהי, תוכל להציע בסיס לתשובה מלבד - "לאלוהים פתרונים"? |
|
||||
|
||||
אני מניח שאלוהים קיים בסיפורי התנ"ך, והרי על הפרשנות של סיפורי התנ"ך אנחנו מדברים. אם אתה רוצה לדבר על המציאות, הרי שבמציאות אדם וחווה לא היו קיימים ועץ הדעת לא היה קיים, ולכן אין טעם לשאול מדוע הם התביישו במבושיהם אחרי שאכלו מפרי עץ הדעת . אם התשובה היחידה שאתה יכול לתת היא "לאלוהים פתרונים", בשביל מה היה כל הדיון המשונה הזה? היית אומר את זה בהתחלה, וחסל. אני קיוויתי שמישהו יוכל להציע תשובה יותר מעניינת. |
|
||||
|
||||
אני לא זוכר שהתחלתי דיון תנכ"י, אבל ננסה :) איני בטוח מאיזה מסורת אני שואב את זה, יהודית, נוצרית או אחרת, הטענה היא שאדם וחוה היו יצורים תמימים טרם אכלו את הפרי ולכן לא הפריע להם ללכת עירומים ככל חיות השדה. כאשר רכשו דעת גילו שהם עירומים, מושג שלא היה קיים קודם כדבר נלוז ולכן חשו בושה. בטח לחז"ל יש משהו להגיד בנושא, גם לג'ון מילטון בגן העדן האבוד בוודאי יש... בלי הקשר מציאותי בו האדם בתרבות היוצרת את הסיפור רואה בעירום דבר מביש, קשה לי להציע תשובות של ממש. |
|
||||
|
||||
הפרשנות הנוצרית מסורתית לחטא הקדמון היא בדיוק זו: "ידיעה" במובן המקראי. |
|
||||
|
||||
המוסר האלוהי הוא בסך הכל המוסר האנושי שהיה נהוג (ו/או המוסר שרצו לאכוף המנהיגים) בתקופה בה נכתב. מה זאת אומרת למה המוסר האלוהי צריך לכלול התביישות במבושים? |
|
||||
|
||||
כולכם מקלקלים את הכיף... בסך הכל רציתי לשחק משחק, של "נניח שסיפור אדם וחווה התרחש באמת, ויש היגיון בבושה שהם חשו שאנשים מסוגלים להבין, מהו?" מה שאתם עושים זה כמו לראות סרט שבו הרע נואם שעות לפני שהוא מנסה להרוג את הגיבור, ובזמן הזה הגיבור מצליח כמובן להיחלץ ולהרוג אותו, ואח"כ אני שואל "למה הרע נאם כל כך הרבה" ועונים לי (תשובה נכונה אבל משעממת) "כי הבמאי רצה שיהיה סוף טוב", כשאני רוצה תשובות כמו "הוא מנסה להראות שירדן טעה בדיון 2127" |
|
||||
|
||||
אוקיי. ברגע שהאדם הבין איזה זין הוא הולך לחטוף מאלוהים על האכילה מפרי עץ הדעת, הוא נתקף ברגשי נחיתות עצומים לגבי המימדים של מה שהיה תלוי אצלו בין הרגליים. מסתבר ש"מוסר" הוא מילה נרדפת לאבר המין הזכרי, כפי שעולה מהפירוש שפירש הרשכ"ג1 את הפסוק "וִידַעְתֶּם, הַיּוֹם, כִּי לֹא אֶת-בְּנֵיכֶם אֲשֶׁר לֹא-יָדְעוּ וַאֲשֶׁר לֹא-רָאוּ, אֶת-מוּסַר יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם: אֶת-גָּדְלוֹ" (דברים י"א ב') שאלות נוספות? ___________________ 1- בספרו "מסרים פרוידיאנים בתנ"ך" בפרק "על ברית המילה כאקטינג אאוט של חרדת הסירוס" (הוצאת עם אובד, התשכ"ג) |
|
||||
|
||||
אה, אז אתה רוצה את התשובה הדתית לשאלה למה המוסר האלוהי כולל את ההתביישות? את זה אתה יכול למצוא באתר המופלא הזה: http://www.tsniut.net/ (אני רוצה לציין בהזדמנות זו, שבתור אתר אינטרנט שמטיף כנגד הזוהמה נטולת הצניעות הפושה בקרב בנות ישראל, העמוד שמאחורי הקישור "תמונות" מאוד מאכזב. אני כבר קיוויתי לראות דוגמאות...) |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |