|
||||
|
||||
האם טחו עיניך מלראות את המציאות, האם חצר של רב דומה למה שאתה קורא ימני או שמאלי. הדבר שמתקרב למושג השבט בחברה הבדואית הוא חצר של רב. גם בחצר כזו לא קיימת נקמת דם. אנסה להאיר את עיניך, נקמת דם כונתה שיש חשבון דמים בין שתי משפחות, לפני כמה דורות רצח בן משפחה אחת בן המשפחה האחרת. החשבון לא יגמר בין המשפחות עד שירצח מישהו מבני המשפחה הראשונה. הרוצח לא מכיר את הנרצח לא רב איתו, הנרצח לא מכיר את הרוצח. זו תרבות שעל כבוד המשפחה מותר וחובה להרוג, תרבות שמכירה באחריות קולקטיבית, הפרט אינו חשוב לא רצונו ולא חייו. באיזו קהילה במערב קיימים מושגים כאלה. נכון שיש גם בחברה יהודית פושעים, אבל כאשר באה המשטרה לעצור את הפושעים לא קם הכפר להכות את השוטרים. |
|
||||
|
||||
יהודים מעדיפים לרצוח על רקע של סיכסוכי-חניה, תור לכניסה למועדוני לילה, וכמובן - בשעת נהיגה בכביש. אבל אני עדיין זוכר כמה וכמה מקרים של רצח על רקע חילול כבוד המשפחה בקרב יהודים, שלא לדבר כבר על מקרים רבים של נידוי, קריעה וישיבת-שיבעה על רקע של התפקרות וכדומה. |
|
||||
|
||||
מה גורם לך לעשות השוואות מגוחכות, יש פשע מכל הסוגים ובכל החברות. פה יוצא בן אדם והולך לפגוע ביהודים בגלל שהם יהודים, לפי הביטוי המכובס ''על רקע לאומני''. אתה באמת חושב שהערבים מבדילים בין יהודי שמאלן, ימני, דתי או חילוני. אתה באמת חושב שאם תתנהג בצורה זו או אחרת תוכל להשפיע על רצונם של הערבים לזרוק אותנו מכאן כפי שזרקו את הצלבנים. גם אצל יהודים יש מקרים אבל החברה היהודית מוקיעה את רצח על רקע של חילול כבוד המשפחה. כיוון שמדובר בתרבות אני רוצה להזכירך שישנם יהודים שהתקבות שלהם היא מוסלמית, ראה את הפולחן סביב קדושים, קברים, וקמעות. |
|
||||
|
||||
וכל צד ממציא שמות ''מכובדים'' לחיסולים שהוא מבצע ושמות גנאי לחיסולים שמבצע הצד שכנגד. ביום ששני הצדדים יחושו ויבינו ש''ניצחונותיהם'' הם ניצחונות פירוס, ושהם בסך הכל הולכים מאובדן לאובדן ומאבדון לאבדון, ושצריך להפסיק ''לצרוב'' זה לזה את התודעה המקובעת ולפתח תודעה חדשה - יהיה סיכוי להידברות אמיתית. העמים חשו והבינו זה מכבר. המנהיגים עדיין שבויים בקונספציות כוחניות אבסורדיות. |
|
||||
|
||||
ההשוואה שאתה עושה בין שני הצדדים אינה הוגנת, כמשפטן בוודאי ידוע לך שההבדל בין רצח להריגה הוא בכוונה. מתנהלת מלחמה וכאשר אתה בודק את הכוונה מאחורי קרבנות המלחמה, המצב הוא שצה''ל מנסה לפגוע בלוחמים הערבים, בשעה שהערבים פוגעים ביהודים באשר הם, באוטובוסים ובבתי קפה, מי שמטיל פצצות על בתי אזרחים בשדרות, אינו דומה למי שפוגע בחוליות נושאות נשק. התנהגות הערבים בנושא בחירת המטרות במלחמה, אינה מקרית, היא עניין תרבותי ואינה אופינית דווקא למלחמה בישראל. כאשר אסד בסוריה דיכא מרד באל חמה הוא הרג עשרות אלפי ערבים סורים. סברה ושתילה בלבנון הייתה דוגמא להתנהגות בין ערבים לבין עצמם. עד היום המאבקים באלג'יריה וסודן רצופים שחיטה של כפרים שלמים. גם באשר לנצחונות שני הצדדים, אתה לוקה בתודעה מעוותת מציאות. בין הערבים ליהודים מתנהלת מלחמה בהפסקות כבר יותר ממאה שנה. במלחמה זו ישנן מטרות שונות לכל צד ונצחון או הפסד צריך להימדד לפי המטרות, רק הזמן יוכיח למי אם בכלל ''הנצחון''. היהודים רוצים להגיע לפשרה, בעוד הערבים מחפשים צדק. היהודים מוכנים תמורת שקט לעזור בהקמתה של מדינה פלשתינית עם כל המשתמע. הערבים רוצים בצדק לחזור לכפרים והערים מהן ברחו, במלחמות שיזמו במטרה להרוג את כולנו, ובמקרה הטוב לגרש אותנו למדינות מהן באנו, ואני מצטט לא מנהיגים שוליים, אלא מנהיגים מרכזיים. לא מדובר בצריבת תודעה, המנהיגים מייצגים את העמים ולפחות אצלנו הם נבחרים על ידי הציבור. יש לנו מנהיגי ציבור למיעוט הערבי בתוכנו וכדאי לך להאזין לדבריהם בפני הציבור הבוחר בהם. |
|
||||
|
||||
כאשר מפקד חיל האוויר שלנו מכריז בריש גלי שהוא ישן טוב בלילה גם אחרי שפצצה במשקל של 1000 ק"ג (המכילה חומר נפץ מודרני רב-עוצמה וקטלני ביותר) מוטלת על בית רב-קומות בלב יישוב אזרחי - זה לא בדיוק הריגה בשוגג של אזרחים חפים מפשע. כדי להקדים ולייתר את התירוץ הדחוק של בסיסים צבאיים בתוך עיר - אזכיר לך שהבסיס הענק ב"קריה" שבלב תל אביב, אינו הבסיס הצבאי היחיד היושב אצלנו בלב יישובים אזרחיים צפופי אוכלוסין. וכדי להיות קצר ולעניין: מי שמכריז על עצמו כשוחר שלום, אינו אמור ליזום או להיגרר אחר הקמת תפזורות רבות של התנחלויות בשטחים כבושים, המאלצות את הצבא לטרטר בשל כך אוכלוסיות כבושות בנות מאות אלפי תושבים ויותר, כמו שההתנחלויות ברצועת עזה מטרפות למעלה ממליון פליטים באיזור הצפוף ביותר בעולם, ואינו אמור להפוך את שטחי הגדה המערבית למערב פרוע של "נוער גבעות" משיחי, שחלקו כבר הזדקן שם, ושכדי לפנותו משם בבוא היום תצטרך ממשלת ישראל גם לגייס את רוב כוחות המילואים וגם לשלם סכומי עתק למפונים - מעשים שיזעזעו פעם נוספת את היסודות הרעועים של החברה הכלכלה שלנו. זה יבוא, כמובן, שוב על חשבון מערכת הבריאות, החינוך, התרבות, קיצבאות הזיקנה ושירותי הרווחה השונים. כל עוד לא נכיר בעובדה שמדינת ישראל אינה צודקת בכל, אינה אור לגויים ואפילו לא אור לעצמה, ונמשיך לסלוח לעצמנו על-כך ולעבור לסדר היום שוב ושוב על אותם מחדלים, ולהעלות לשלטון במו פתקי הצבעתנו שוב ושוב את אותן מפלגות ואותם עסקנים שהעיקרון היחידי המנחה אותם הוא עיקרון ההישרדות הפוליטית - לא נצא ולא נוכל להתנקות ולהיטהר - לא מהבוץ הבטחוני, לא מהבוץ החברתי, לא מהבוץ התרבותי ולא מהבוץ הכלכלי. והלא הללו מעורבים זה בזה עד אין הפרד. |
|
||||
|
||||
הדוגמה שנתת מעידה על הכלל, פצצה זו שנחתה על בית רב קומות מטרתה הייתה לפגוע באסיפה של לוחמים שמפוצצים אצלנו אוטובוסים. לו הכוונה הייתה לפגוע באזרחים היינו מפציצים ומשטחים את כל עזה, זה מה שהערבים היו עושים, ללא היסוס, אילו היה בידיהם הכוח, להזכירך הפצצת התחנה המרכזית בתל אביב במלחמת העצמאות. תתפלא אבל אני בעד פינוי התנחלויות, לא בתקווה מזויפת לשלום, אלא דווקא משום שיש מצב מלחמה. במצב של שלום אין שום בעייה עם ישובים יהודים בלב אוכלוסייה ערבית, להזכירך יש בישראל הרבה ישובים ערביים ואין דורשים מהם להתפנות בשם השלום. לשיטה הדמוקרטית יש הרבה חסרונות, אבל זו השיטה הנהוגה אצלנו ומעלותיה עולים על החסרונות. לא מדובר בצדק ארטילאי אם יש דבר כזה? המלחמה היא לא בוץ זו מציאות חיים. המלחמה תהיה איתנו כל זמן שאנו במזרח התיכון מוקפים במדינות מוסלמיות וערביות אוטוריטאריות ששולטים בהן רודנים. |
|
||||
|
||||
התגובות על מאמר, כרגיל, מעבירות אותנו לנושאים אחרים. יוסי צרי הוסיף את המילה "בצדק" על דבריו ש"הערבים רוצים לחזור לכפרים והערים מהן ברחו". על כך יש לי להעיר שבמאה העשרים ניכרת נדידת פליטים בקנה מידה של מיליונים רבים, והפליטים מארץ ישראל כלל לא היו יחידים, לא בעולם הגדול ולא בסביבתנו הקרובה. יש לראות את כלל הבעיה ולא להתרכז במקרה פרטי שלה. כך היה בעת חלוקת הודו, כשמיליונים נדדו מבתיהם במנוסה, כך בעת גירוש הגרמנים הסודטים מארצם ומולדתם צ'כוסלובקיה, כך בעת חיסולה של פרוסיה המזרחית, שלזיה וחלקים אחרים שסופחו לפולין, וקדם לכל אלה טבח האשורים הנוצרים בעיראק ב- 1933 ומנוסת הנותרים לסוריה ולארצות אחרות. אבל בשום מקרה מאלה איש בעולם הנאור לא דיבר על "צדק", גם לא דרש מן המדינות שמהן נמלטו הפליטים להחזיר אותם לכפרים ולערים שמהם ברחו. ומעניין לשאול מדוע. התשובה פשוטה: כי המדינות שאליהן הגיעו הפליטים לא הקימו להם "מחנות פליטים" ולא הקימו סביבם חומת בידוד שמנעה מהם מלהצטרף לאוכלוסיה המקומית, על מנת לקלוט אותם במקומם החדש כפעולה טבעית, הומניטרית, של מדינה שבאו אליה פליטים. לעומת זאת הפליטים מארץ ישראל שהגיעו לארצות השכנות כגון סוריה, לבנון וירדן נכלאו במחנות פליטים ולא הורשו לצאת מהם, מתוך כוונה פוליטית ברורה - פוליטית ולא הומניטרית - להשתמש בהם כבשר תותחים במלחמה העתידה של המדינות השכנות למען הקמת אימפריה פן-ערבית אחת, כפי שנוסח בבהירות בחוקת ה"בעת" של סוריה ושל עיראק, ובחוקות ואמנות אחרות. איש מן "העולם הנאור", רודף הצדק,לא תבע להחזיר את גלגל ההיסטוריה אחורנית. תביעה כזאת לא הושמעה בשום מקרה שפירטתי למעלה. חבל חבל שזה קרה גם אצלנו, אבל עם כל הצער על מה שקרה, לא ייתכן לדבר היום על "צדק", שכאילו יובא על תיקונו אם יבוטלו מחנות הפליטים ותושביהן יוחזרו "לערים ולכפרים שמהם ברחו". בהאשמה של התעלמות מן הפליטים יש להאשים גם את ישראל. למעלה משלושים שנה שולטת ישראל בחבלי ארץ שיש בהם מחנות פליטים ולא עשתה דבר כדי לפרק אותם ולתת ליושביהם פתח לחיים חדשים. גם על זה חבל. ייתכן שהיינו חוסכים הרבה שפך דם. |
|
||||
|
||||
אתה טוען לתקדים של עוול הנעשה לפליטים בכל העולם, והדברים הסתדרו והפליטים נאחזו במקומות מושבם לאורך ההיסטוריה. אני לא מדבר על פליטים ברבים, אני מדבר על כל פליט ופליט כאדם בעל זכויות, לאותו אדם יש מפתח לבית, ואדמה בטאבו, ולפי זכות הקניין מגיע לו בזכות לקבל את רכושו. אותו פליט בכל בית משפט בין לאומי יזכה לקבל את רכושו בדין. העובדה שפליטים היו בכל העולם לאורך הדורות ובעת החדשה, לא משנה את העובדה הבנאלית שהערבים מבקשים את הזכויות הצודקות של הפליטים. ואת העובדה המצערת שאם נענה לתביעותיהם הצודקות מדינת ישראל לא תתקיים. להאשים את ישראל כאילו הייתה יכולה לפתור את בעיית הפליטים הערביים היא טענה פטרנליסטית ושחצנית, כאילו כבר פתרנו את הבעיות של ישראל את האבטלה, את הקצבאות, את השתלטות החרדים על מקןרות התקציב. לפתור את בעיות הפליטים יכולים רק הערבים, הפיתרון נמצא בין ירכיהם, די אם יקטינו את הריבוי הטבעי שלהם כדי שתהיה להם רמת חיים סבירה. העזרה במילארדי דולרים של סוכנות האו''מ ברצועת עזה רק הגדילה את המצוקה. |
|
||||
|
||||
ישראל יכלה לפרק את מחנה בלאטה (למשל) וליישב את יושביו על קרקעות ממשלתיות בסביבה, לעזור להם ביצירת מקומות עבודה וכדומה, ככל שעשתה ישראל לפליטים ''שלה'' (כלומר, ליהודים). זה נובע לא מ''פטרנליות'' אלא מהעובדה הפשוטה שהממשלה הישראלית היא השליטה על האדמה הזאת. ללא ספק מעשה זה היה מועיל מאוד להשקטת ההתנגדות לנו ולהקמת ציבור גדול המעוניין בהמשך הימצאותנו בארץ. |
|
||||
|
||||
הפיתרון של בעיית הערבים נמצאת בידיהם, כל "פיתרון" זר של ישראל לשיכונים יוביל להכפלת האוכלוסייה. הדוגמה של הבדואים בנגב היא טובה, מ10,000 נפשות עם קום המדינה יש היום למעלה מ 150,000 נפש. השקעות המדינה לא תוגמו להעלאת רמת החיים, הרי אחת הטענות שלך היא ל"עובדת" העוני במגזר הערבי. ישראל לא יכולה לשנות דפוסים תרבותיים, המתרגמים שיכונים וקצבאות ליותר ילדים. לשנות נוהג תרבותי בן מאות שנים יכול רק העם הערבי עצמו. ברצועת עזה היו ב 1967 כ 350,000 בני אדם והיום יש למעלה ממליון וחצי בני אדם. אילו רצונם של הערבים היה ברמת חיים יכלו לשנות את מנהגי הילודה. והדבר נכון גם במחנה בלאטה. זו שחצנות שאינה במקומה שישראל יכולה בעזרת כסף לשנות מנהגי ילודה אצל עם זר שאינו רוצה בנו ובתרבותנו. |
|
||||
|
||||
אכן, במקום לנסות לשחרר את הפליטים ממחנותיהם, שבם הוחזקו ע"י מדינות ערב (ויכולנו לעשות זאת כבר בקיץ 1967 שעה שהשליכו עלינו אורז וסוכריות ולא אבנים וקאסאמים) המשכנו להנציח את פליטותם במשך ארבעים שנה בקירוב (38 לייתר דיוק) ועוד הגדלנו לעשות, וזרענו לתוכם בכוח הכיבוש את הזרעים הרעים של ההתנחלויות, תוך גזל אדמותיהם ("הפקעה לצרכי ציבור" במכבסת המילים הישראלית). אז לאיזה שלמי תודה אנו מצפים מהם? |
|
||||
|
||||
לפי מה שאני יודע היו נסיונות לבנות שכונות מגורים לפליטים על ידי ממשלת ישראל שנענו בסירוב מוחלט מצידם, שהוכתב על ידי הנהגת אש"ף (שכנראה היו בה כאלו שהתעקשו להנציח את מעמדם של אלו כפליטים). אני מדי פעם מצטט גם את אריאל שרון שבשנת 1988 אמר בתוכנית "מוקד" בטלוויזיה כי יש ליישב את הפליטים בבניינים רבי קומות כי לא יתכן שבתל-אביב אנשים גרים בבתים משותפים בעוד בשטחים דורש כל פלסטיני את שטח האדמה שלו. |
|
||||
|
||||
לעניין שחרור הפליטים הערבים ממחנותיהם ראה תגובה(279831) בדוק את ההנחות המוקדמות שלך, האם ישובים ישראליים ביהודה והשומרון הנבנים שלא תוך גזל אדמות, נראה לך ראוי? או שאתה בעקרון נגד התישבות ישראלית בארץ ישראל, וכל ישוב יהודי הוא זרע רע. האם לדעתך ישנו סיכוי שהערבים, כולל אלה שבתוך הקו הירוק ירגישו שהם חייבים לך תודה כלשהי. ראוי שתבין כי המלחמה בינינו לערבים מתמשכת בהפסקות כבר למעלה ממאה שנה. הסכסוך הוא על כל ארץ ישראל, אם רצונך לרצות את הערבים צריכים היהודים לפנות את כל ארץ ישראל. הפקעה לצרכי ציבור היא לא מכבסת מלים, לצרכי ציבור מפקיעים גם אדמות של יהודים, וזה לא משמש תרוץ לפיצוץ אוטובוסים. |
|
||||
|
||||
הוי תמימות קדושה! על איזה וילות צמודות קרקע אנחנו מדברים, כשאנחנו מדברים על מחנה ג'בליה או בלאטה? על איזו הגבלת ילודה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על הגבלת ילודה? שמא על הפרס בגובה 100 לירות שהבטיח בן-גוריון לכול אם יהודיה שתלד 10 ילדים? שמא על הציבור החרדי או החרדי-למחצה שעושה זאת בהצלחה הולכת וגדלה? אני, כצאצא של משפחה עיראקית מפורסמת, משפחת אברהם בן-תרח, חולם לפעמים (בעיקר לאחר עיון בכתבי הקודש) על ארץ ישראל המשתרעת מהנהר הגדול ועד הים האחרון, ואני מתאר לעצמי שגם בני-דודנו חולמים בתדירות זו או אחרת על ספרד שפרחה ושיגשגה (גם עבור היהודים) תחת שילטון האיסלאם, עד שנכבשה והוחשכה על-ידי הנוצרים מייסדי האינקוויזיציה. ואני שמח להתעורר ולמצוא את עצמי על אדמת מדינת-ישראל הישנה שיכולה עדיין להיות טובה, אם נשוב ונסתפק בחזון שהתגשם לנו במלחמת העצמאות, ושהיה למזלנו חזון מציאותי. אבל, כדברי המשוררת: "מפלצת רובצת/ בין דמיון מציאותי/ ומציאות דמיונית/ פיה תהום אפלה/ קרביה שדה קטל/ קולות עיכולה/ שירי תהילה/ למשׂביעיה/ שלוחי הדמיון/שלוחי חזון/ תעתועים/גלליה כגודל/ מצבות זיכרון/ עולם מלא/ כתובות אחרונות/ מילים אחרונות: שלום חבר/ עצור!/ שוב על עקבותיך/ כאן אין/ כלום." ואידך, זיל גמור. |
|
||||
|
||||
אם המציאות היא תמימה, צריך לברר הגדרות של מילים. אני בכלל לא מדבר על הגבלת ילודה, אלא ההפך, לא בידך לגרום להגבלת ילודה אצל ערבים מוסלמים, זו יכולה להיות רק החלטה שלהם ושלהם בלבד. גם השקעת כספים לפיתוח בבלטה או ג'בליה, זה לא מענינך. עסוק בבעיות הקטנות של ישראל, החינוך, השתלטות הדת על חיי האזרח, העוני, האבטלה. אנחנו לא אימפריה שצריכה לדאוג למדינות ועמים אחרים. גם אם לא היית צאצא למשפחה עיראקית מפורסמת מותר לך לחלום. כדאי לך להתעורר די לנו בישראל שבגבולות הקו הירוק. בני דודנו לא חולמים על ספרד, הם חולמים על צאלאח אדין שגירש את הצלבנים אחרי 100 שנה, מכל ארץ ישראל כולל אדמת מדינת ישראל הישנה והטובה. למען הדיוק ההיסטורי ספרד "הוחשכה" גם מהצד ההפוך על ידי המורים מצפון אפריקה. את מחשך ימי הביניים הביאו עלינו הדתות המונותיאיסטיות החל ביהדות הנצרות וכלה באיסלם. זכור נא שהשריפה האחרונה של הסיפריה באלכסנדריה רשומה על שמו מנהיג ערבי. |
|
||||
|
||||
שוב פעם השטות הזאת? תגובה 19193. יש מספיק דברים רעים להגיד על הערבים ועל האיסלם בלי להמציא עליהם סיפורים. |
|
||||
|
||||
האמת היא רעה או טובה למי שרוצה להביע דעה כמוך. זה שמשפחות בדואים, נושאים מספר נשים, ומביאים עשרות ילדים, זו עובדה בנאלית, זה לא סיפור בדייה. ברצועת עזה, מראים בטלויזיה, משפחות מרובות ילדים שאין להורים עבודה, ואוכל לילדים, שלא לדבר על חינוך טוב, זה לא סיפור רע או טוב זו עובדה מהמציאות. זה שהנוהג הזה מיוחד לאיסלם, וליהדות החרדית, כל אלה הם לא המצאה או שטות סיפרותית. |
|
||||
|
||||
זה שאתה גזען זאת גם עובדה. זה שבין הדברים הגזעניים שאתה מביא, כולל גם דברים שהם עובדתית לא נכונים (או לכל הפחות ללא ראיות הסטוריות לנכונותם) זו גם עובדה. שאר הדברים שאתה מביא לא קשורים למה שאמרתי, ורק לידיעתך, יש עוד מקומות בעולם שבהם מביאים הרבה ילדים בלי קשר למצב הכלכלי וזה לא מיוחד לאיסלם או ליהדות. |
|
||||
|
||||
אנסה לתקן אותך, גזענות זו דעה, אני לא הבעתי דעה, ולכן אינך יודע אם אני גזען או ההפך. סתם העמדתי אותך על מספר עובדות מהחיים והמציאות היא לא גזענית. זה שיש מקומות נוספים שקיים בהם ריבוי ילדים מה זה אומר? מה זה נוגע לנו פה בארצנו. |
|
||||
|
||||
"היהודים מסריחים" - זו הבעת עמדה או קביעת עובדה? האם זו גזענות? "היהודים שותים דם של ילדים נוצרים בפסח" - אותן שאלות. וכן הלאה. |
|
||||
|
||||
ממש הגזמת, יהודים מסריחים זו עובדה? יהודים שותים דם זו מציאות. ממתי עלילת דם זו גזענות? גזענות זו אפלייה על רקע גזע, דת, לאום. |
|
||||
|
||||
בגלל שה"עובדות" שאתה מביא תמיד מובאות בצורת הכללות גסות ולעולם לא זוכות לגיבוי של נתונים עובדתיים (למשל, שערביי ישראל תומכים בארגוני המרצחים, מסיעים מתאבדים וכצ"ב) המסקנה הבלתי נמנעת היא שאתה, המ... איך לאמר? קצת גזען... |
|
||||
|
||||
אני לא צריך לעשות הכללות, לערביי ישראל יש נציגים לגיטימיים, מנהיגי מפלגות שמביעים את דעתם באופן חופשי. זה שרוב ערביי ישראל לא מנסים להתגייס לצבא, וכמה מקרים של שיתוף פעולה בביצוע מעשי רצח ''על רקע לאומני''. גם בזמן המנדט הבריטי לא כל היהודים היו פעילים במחתרות השונות, אהדה ועזרת רוב הציבור הייתה נתונה להם. אני לא מבין מדוע אתה מנסה לכסות על העובדה הפשוטה שמדובר לפעמים בבני אותה משפחה, בני אותו כפר שנחצה. אני הייתי מתפלא אם הערבים הישראלים, לא היו תומכים בערבים הפלשתינאים, במאבקם להשיג את ''זכויותיהם הצודקות''. אם אתה מרגיש נוח עם כינויים כמו גזען, שמאלן, ימני, דתי, חילוני, שיהיה לך לבריאות. עדיין לא הבעתי דעה, ואינך יודע מהן השקפותי החברתיות, רק ניסיתי לתאר ללא כחל וסרק, מציאות קשה בה אנו חיים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |