יומרנות מדעיזמית 277579
בשורה התחתונה, שכ"ג, זהו "מדעיזם" (סיינטיזם) פשוט, שסיבתו היא מעבר שגוי משדה חשיבה והתייחסות אחד למשנהו.

טיעון היסוד הדטרמיניסטי שלך הוא טרואיזם, כך שאפשר לדלג הלאה. ברור שאם נתוני מערכת וחוקיה ידועים באופן מלא, באופן עקרוני ניתן לצפות מראש כל התרחשות בה.‏1

בנקודה הזו, אתה מדמה לראות סתירה בין היתכנות החיזוי לתחושה החזקה שיש לאנשים שיש להם רצון חופשי. זו נראית לי כמו שגיאה לוגית די אלמנטרית.

"רצון חופשי" הוא מונח המגדיר התרחשות פרטית ומקומית. כלומר, אין כאן יותר מטענה שבמצב בו ידועים לאדם נתונים חלקיים, ויכולת הכלתם חלקית אף היא, וכליו החושיים והלוגיים פגומים, הוא מגדיר את בחירתו בין אפשרויות שונות כפעולה המונעת על-ידי "רצון חופשי". כלומר, זה אינו נסיון לערער על היסוד הדטרמיניסטי העקרוני, אלא התייחסות סבירה לעובדת היותו בלתי יישים לחלוטין בהקשר זה.

נדמה לך שאתה הורס כאן בניין, אבל לי נדמה שאתה סתם נוסע עם הבולדוזר על מגרש ריק.

מכאן אפשר להמשיך – ולדעתי, היה צריך להתחיל – עם הטיעון הממשי שלך: תחושת הרצון החופשי היא בעלת משמעות אבולוציונית. ובהמשך: אם נמשיך מהמנגנון האבולוציוני (שהוא כביכול דטרמיניסטי) הרי שנגיע בחזרה להתחלה עם המסקנה שתחושת הרצון החופשי היא נתון נוסף במערכת דטרמיניסטית.‏2

אם הבנתי נכון את טענתך העיקרית ביחס לרצון חופשי ואבולוציה, הרי היא שהרצון החופשי בביטויו כיכולת לחשוב ולברור בין חלופות הוא פיקציה בעלת ערך אבולוציוני (בדומה לסובייקטיביזם החושי). בהקשר הספציפי הזה, זה לא יותר מניחוש סתמי. אפשר היה להביא הסבר פסיכולוגי, שהיה יכול להיות בלתי נכון בדיוק באותה מידה.

היסוד הסיינטיזמי בדבריך טמון בחיבור הבעייתי שאתה עורך בין תחום דיון פילוסופי ולוגי טהור, לבין מדעי הטבע. אתה מנסה לנתח את הסיבות למונח שהוגדר בתנאים מסוג מסויים ובהקשר של אותם תנאים, במסגרת חשיבה שונה לחלוטין. זו יומרה מופרכת, לדעתי.

==============

1 לבד מהפרדוקס המוכר, כמובן: עצם הידיעה משנה את נתוני המערכת, כך שידיעה מוחלטת אינה אפשרית גם באופן עקרוני.
2 ואגב כך, נפתור כביכול את הפרדוקס ב-‏1, משום שנוכל לטעון כי הידיעה וידיעת הידיעה, וכן הלאה יכולים להיות כלולים מראש במערכת הנתונים והכללים.
יומרנות מדעיזמית 277668
קצת קשה לי לעקוב אחרי דבריך. אולי נתחיל מהסיפא של המשפט הראשון ''שסיבתו היא מעבר שגוי משדה חשיבה והתייחסות אחד למשנהו'' - נראה לי שאבדה כאן איזו מילה שתבהיר את כוונתך ותעזור לי גם בהמשך.
יומרנות מדעיזמית 277759
זו ההערה הקבועה של אורי על מאמרים וטיעונים: כשמוציאים את כל הדברים הנכונים ("טרואיזמים"), נשארים הדברים הלא-נכונים...
יומרנות מדעיזמית 277960
זו הייתה הפרטה נאה ביותר, מר ו'.
יומרנות מדעיזמית 277959
אתה יכול - מבחינתי לפחות - להתעלם מהחלק הראשון של דברים ולגשת ישר לחלק השני. הערתי כאן נוגעת למבנה הטיעון שלך, שכולל למעשה שלושה חלקים נתיקים.

לעצם העניין: אתה כותב כך: "חוויית החופש הזאת סותרת, לפחות לכאורה, תיאור פיזיקלי מטריאליסטי של העולם" אתה מערב כאן שני טיעונים הנוגעים ל"שדות חשיבה" שונים:
א. טיעון מטאפיסי (העולם דטרמיניסטי).
ב. טיעון הנוגע ל"אתיקה" (ברמה הפשטנית של המונח) - רצון חופשי.

למעשה, בין שני הטיעונים אין שום קשר. החיבור ביניהם באמצעות המילה "חופש" (אהה! והרי אין חופש ביקום דטרמיניסטי!) הוא מלאכותי וסתמי.

אבל, כפי שאמרתי קודם, העניין המהותי בעיני הוא סוגיית הסיינטיזם ולא הבעיות שיש או אין לך בפיתוח הנושא במאמר.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים