|
||||
|
||||
ראיתי מכונה כזאת עובדת באיטליה, אצל חברת סלולר ששמה Omnitel. לכל מכונת משקאות יש מספר מזהה, והמשתמש שולח SMS עם זיהוי המכונה שמולו וזיהוי המשקה הרצוי. בתגובה משחררת המכונה את הפחית המבוקשת תוך כמה שניות, והחיוב נעשה אכן באמצעות חשבון הטלפון. גם בחברת Sonera הפינית פועלים שירותים דומים, ואני מאמין שתוך חצי שנה עד שנה אפשר יהיה למצוא מכונות כאלה כמעט בכל מדינה במערב אירופה. הטכנולוגיה, אם כן, בהחלט קיימת. לא ידוע לי אם ומתי מתכננים להשיק שירות דומה גם בישראל. |
|
||||
|
||||
הודעת SMS? למה לסבך דברים? למה לא לתת לכל מכונה מספר טלפון, וכל מה שצריך הלקוח לעשות זה לחייג אל המספר הזה? (המספר יכול להיות קו "057", או "1900", או איך שבזק לא קוראים כעת לשירות הזה). |
|
||||
|
||||
אני לא יודע אבל אני יכול לשער שלפחות אחת הסיבות היא שבאיטליה השימוש ב-SMS הוא מאד נפוץ ומקובל (הרבה יותר מאשר בישראל), ואולי יותר נוח למשתמשים להקליד ולשלוח הודעה מאשר לעבור דרך תפריט של IVR ("הקש 1 לקולה, 2 לפפסי" וכו'). יכול להיות גם שזה יותר פשוט מבחינה לוגיסטית, כי הסליקה צריכה הרי להתבצע במחשב המרכזי לפני שהמכונה תקבל את האישור לשחרר את המשקה. |
|
||||
|
||||
עוד יותר פשוט: הטלפון הסלולרי יכול לכלול barcode reader וקריאת הברקוד הצמוד למוצר המוזמן יגרום לביצוע העיסקה כולה. מובן שיתכן גם משהו מקביל לברקוד, קל יותר לשימוש (בעידן ה-bluetooth). |
|
||||
|
||||
פתרון מבוסס bluetooth יהיה עדיף על קריאת ברקוד לאור העובדה ש-bluetooth הוא פרוטוקול דו-כיווני וקריאת ברקוד היא תהליך חד-כיווני שיחסוך סה"כ את הקלדת זיהוי המכונה וסוג המשקה. בכל אופן, לדעתי אפילו צורת היישום הנוכחית (באמצעות SMS) היא מספיק טובה ומספיק נוחה עבור המשתמש הממוצע, אבל מסתבר שאפילו היישום הפשוט הזה הוא בעייתי - עובדה שלוקח לחברות הסלולר שנים להפעיל אותו באופן מסחרי. |
|
||||
|
||||
צא וחשוב: צריך להתקין רכיב תקשורת (קווית או אלחוטית) במכונה. צריך שמערכת-החיובים תציג זמינות של הרבה מעל 99%. ומה מרוויחים מזה? עדיין צריך להגיע אל המכונה בתדירות גבוהה כדי לחדש את מלאי הסחורה. האמנם צפוי הגידול במכירות לכסות את ההוצאות? |
|
||||
|
||||
מה שמרוויחים מזה הוא בידול מול המתחרים (עד שהם ישיגו פתרון דומה) ותדמית של מוביל טכנולוגי שמשיק שירותים חדשניים, שלא לדבר על העמלות מהמכירה, שבנקודות מכירה מסוימות יכולות להיות הכנסה משמעותית. אין לי מושג מה העלות של מקלט סלולרי מהסוג שנדרש להתקין בכל מכונה (לדעתי זמינות מערכת החיובים איננה בעייתית כבר היום), אבל אפשר להוריד חלק מהעלות הזאת מתקציבי הפרסום והשיווק העצומים של חברות הסלולר שכן שירות כזה עשוי לתרום לתדמיתן הרבה יותר מעוד שלט חוצות או תשדיר פרסומת בערוץ 2. |
|
||||
|
||||
מה שיגדיל מאד את המכירות הוא ביטול הצורך להזדקק לכסף קטן. כיום הרבה יותר קל להשיג טלפון סלולרי מאשר מטבע של 5 ש"ח. |
|
||||
|
||||
סביר להניח שזה רק ההתחלה, ובשלב זה העסק עדיין לא כדאי כלכלית. מתי שהוא יהיה גם אפשר למלא דלק ולחייב את חשבון הפלאפון, וכו וכו. מעין כרטיס אשראי נוסף. |
|
||||
|
||||
"באיטליה הקמתי את הארנק האלקטרוני" ? |
|
||||
|
||||
בישראל זכיתי לשתות פחית קולה ממכונה שמבצעת את העסקה דרך הסלולר. שנים מדברים על זה שמס' הסלולר יהיה מס' ייחודי של אדם, שישמש גם מס' האשראי שלו וכדומה. ובקשר להערה של דובי על המחשב, הרי שהמחשב שלך אוגר בתוכו נתונים, אבל לא משתמש בהם כשהמחשב מכובה. בטלפונים יש עוד מקורות אנרגיה כמו הבטריה של השעון (שממשיך לפעול גם כשאין בטריה). ובקשר ליכולות הזיהוי, הרי שכיום בטכנולוגיות שמשתמשים בהן בארץ ניתן לאתר כל מכשיר של כל רשת ברדיוס של 50 מטר, ובעזרת הגדרת מרחב אווירי ספציפי, ניתן לצמצם את את הטווח ולהגיע לאיתור סיגנלים חוזרים עד למרחק של 10 מטר. ע"י אורך הסיגנל שנשלח מהמשדר הספציפי באותו אזור ועד לתגובה של המכשיר |
|
||||
|
||||
אשמח מאד לקבל סימוכין כלשהם לשתי הטענות (שטלפון סלולרי יכול לתפקד כמכשיר טלפון - לא כשעון - ללא סוללה, ושניתן כיום לאתר מנויים סלולריים בישראל ברדיוס של 50 מטר). אם להתבטא בעדינות, שתי הטענות לא נשמעות לי מאד מבוססות, וזאת עוד בלי להוסיף את יכולת הציתות שטעונה הוכחה כשלעצמה ואת היכולת לצמצם את רדיוס האיתור ל-10 מטר שנשמעת לי מאד לא רצינית. |
|
||||
|
||||
בתור עובד בכיר בחברה העוסקת בטכנולוגיות סלולריות, אודה אם תוכל אתה להתייחס לעובדה/טענה/הנחה/ספקולציה, שטלפונים סלולריים יכולים לשמש כמכשירי ציטוט. בנוסף, ציינת כי כבר כיום עוברים נתוני המיקום לצד שלישי, גם ללא צו של בית משפט. האם אתה יכול לפזר מעט את הערפל? על פניו נראה שהדבר מנוגד להסכם בין הלקוח לחברת הסלולר. |
|
||||
|
||||
בהודעה על האזנת סתר יש לכתוב ציתות (ולא ציטוט שפירושו חזרה על משפט שנאמר או נכתב בעבר). |
|
||||
|
||||
מבקש את התנצלותכם. קשה לי להבטיח שטעויות כאלו או אחרות לא יחזרו על עצמן בעתיד, אך בהחלט אשתדל יותר. |
|
||||
|
||||
אם שגיאת הכתיב היא שלך, מדוע אנו צריכים להתנצל? :-) |
|
||||
|
||||
למיטב ידיעתי ציתות כפי שתואר כאן אינו אפשרי. לגבי מה שקורה היום עם נתוני מיקום אני חוזר ומדגיש: כיום מופעלים השירותים הראשונים מבוססי המיקום ע"י שיתוף פעולה בין חברות הסלולר לחברות צד-שלישי, אך השירות מושק ע"י חברת הסלולר, ממותג על ידה, והיא האחראית לו מכל בחינה שהיא. אני לא חושב שיש פה הפרה של תנאי ההתקשרות עם הלקוחות, אבל גם בצד המשפטי של הדברים, כמו בענייני ציתות והפעלת טלפונים ללא סוללות, אני ממש לא מתיימר להבין הרבה יותר מאחרים ויכול לכתוב רק את דעתי האישית. |
|
||||
|
||||
"סלקום" הודיעה ביום חמישי על הפעלת שירות תשלום-דרך-הסלולר בכמה תחנות דלק של "דור" ו"אלון", המתוכנן להתרחב לעוד תחנות של חברות אלה. השירות פועל באמצעות חיוג, ולא באמצעות SMS, שאינו זמין לכל לקוחות "סלקום". נציג החברה שהציג את השירות (פרסומת מסחרית חינם באדיבות חברת החדשות הישראלית) ציין את הכוונה להרחיבו גם למכונות למכירת משקאות. ההבדל המשמעותי, לדידי: בתחנות דלק כבר קיימת תשתית תקשורת (לצורך חיוב כרטיסי אשראי), ולמכונות-מכירה בד"כ אין תשתית כזו. |
|
||||
|
||||
נו אז מי אמר שהם לא קוראים את האייל? |
|
||||
|
||||
האם צוין שם שהחיוב בפועל ייעשה דרך חשבון הטלפון החודשי (כלומר, בחשבון יופיע גם סעיף "דלק") או שטרם הגענו לשם? |
|
||||
|
||||
החיוב - בחשבון הטלפון. לדעתי בכך ''סלקום'' מזמינה לעצמה צרות. |
|
||||
|
||||
ואולי יש בכך אור בקצה המנהרה. אחד המעכבים הגדולים ביותר של התפתחות רשת האינטרנט כיום הוא היעדר שיטה סבירה לגביית micro-payments. חיוב דרך חשבון טלפון נראה לי שיטה סבירה בהחלט. השאלה היא באם ניתן לשכלל את המערכת כך שבכל פעולה תיגבה עמלה זעירה ביותר, ובכל זאת הפעלת כל המערכת תהיה רווחית. |
|
||||
|
||||
כבר דש בכך סקוט מק'קלואד: וגם חטף (פה, למשל): והחטיף בחזרה, לאחר מכן: למרות שעכשיו העניינים נרגעו: |
|
||||
|
||||
ויש כבר מי שעושה |
|
||||
|
||||
המוטיבציה העיקרית מאחורי הרעיון האופנתי של m-commerce (קיצור של mobile commerce, שהוא מסחר ובעיקר קניות באמצעות מכשירים ניידים) היא שלכל חברת טלפוניה יש כבר תשתית מוכנה של גביית סכומים מהמנויים על בסיס חודשי, ולכן העלות השולית של מוצרים ושירותים נוספים שעליהם ישלם המנוי תוך שימוש באותו מנגנון היא נמוכה יחסית. הקוץ באליה הוא שבשביל שזה יצליח, גם בהנחה שהטכנולוגיה תענה יום אחד על הצרכים, חייבת חברת הסלולר להמציא את עצמה מחדש בתור חברת שירותים כללית ולהתייחס לעיסוקה המרכזי (מכירת זמן אוויר) כמקרה פרטי של מכירת שירות ולא כלב העסק. בזה בדיוק עסק המאמר המקורי. |
|
||||
|
||||
מדוע חברות הסלולר לא פשוט יתאחדו עם חברות כרטיסי אשראי, (נקבל חברות סליקה-סלולרית) לא נצטרך יותר מזומן, כי הכל בסלולרי (נגשים בעקיפין את רעיון הארנק האלקטרוני על כל יתרונותיו), והעולם יהיה מקום טוב יותר. או שזה לא יקרה. |
|
||||
|
||||
רעיון פנטסטי |
|
||||
|
||||
לבקש שהחברות יתאחדו זה קצת מרחיק לכת. אני מסכים שאפשר היה לצפות לסוג של שיתוף פעולה ביניהן. הבעיה העיקרית שבולמת מהלכים כאלה היא השאלה של מי יהיה הלקוח. היום ברור שמחזיקי כרטיס אשראי הם לקוחות של חברת האשראי ומחזיקי טלפון סלולרי הם לקוחות של המפעיל הסלולרי. שיתוף פעולה ביניהם ידרוש שאחת משתי החברות תיקח את ההגה והשניה תספק לה שירות כקבלן משנה (קבלן של סליקה אם זו תהיה חברת האשראי או קבלן שמזרים הוראות ביצוע אם זו תהיה חברת הסלולר), מה שאומר שאחת מהחברות תאבד את משתמש הקצה כלקוח ישיר וכך תאבד מערכה. |
|
||||
|
||||
אבל מצד שני חברה אם שרות כזה תרוויח המון לקוחות חדשים שישמחו להשתמש בטכנולוגיה כזו. |
|
||||
|
||||
"חברת ריסטורה טים מתכוונת להשיק בשנה הבאה שירות שיאפשר רכישה של מוצרים ממכונות אוטומטיות בעזרת הטלפון הסלולרי; סמנכ"ל השיווק בחברה: "תוך שלוש שנים מחצית מהרכישות במכונות יתבצעו דרך המכשיר הסלולרי"" |
|
||||
|
||||
תודה על הקישור. לצערי, תעשיית הסלולר (העולמית, לא רק המקומית) מפורסמת באי-עמידה בלוחות זמנים, כך שאם מישהו מבטיח לנו משהו בעוד שנה, סביר שנראה את השירות הזה פועל מסחרית רק בעוד כמה שנים טובות. |
|
||||
|
||||
סלקום ו"משקר" משיקות את שירות הקנייה-ממכונות-שתייה-באמצעות-הסלולר שלהן. |
|
||||
|
||||
ואני רציתי שהם יאכלו את הכסף מכרטיס הסטודנט שלי, במקום את המטבעות מהחבילה שנועדה לכביסה. (למי שלא מזהה - משקר זה מכונות הלא-קפה שמפוזרות בכל חור אפשרי, ולא עובדות כשצריך אותן.) |
|
||||
|
||||
מאוד מעניין הדיון שלכם אבל מישהו יכול אולי להתייחס לרעיון של מכשירים לטעינת טלפון נייד (כן, כן) כאשר הוא נגמר באמצע קניון, טיול וכדומה? יש כאלה מכשירים בקוריאה. האם נראה לכם יעיל? האם שמעתם על זה? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |