|
||||
|
||||
בניסיון להוסיף עוד נקודת מבט שאולי הוזכרה כאן ולא שמתי לב. אם אנחנו מהסוג שאוהב לפרק את היקום למערכות, לכל מערכת יש גבולות ברורים, דברים נכנסים אליה ודברים יוצאים ממנה. את היקום כולו נגדיר כמערכת העל, שום דבר לא נכנס אליה ולא יוצא ממנה. מה יש לנו לומר על הרצון? כל אמירה בדבר חופשיותו המוחלטת תהיה שווה לאמירה שהיש אינו ישנו והאין אינו איננו, השינוי הוא תמידי ואין לו מקורות. כמובן שזה ייתכן אבל בלתי נתפס (לפחות בעיניי) ואין מילים טובות לתאר את זה. |
|
||||
|
||||
זה מסוג הדברים שאם הייתי מבין הייתי בטח מסכים איתם, או חולק עליהם בנחרצות, או גם וגם. |
|
||||
|
||||
טוב... לא ברור לי אם כשאתה אומר שאינך מבין, הכוונה היא שאיני מנסח כיאות או שאתה מאלה שגורסים שהרעיון בלתי נתפס (לא נראה לי). אני אנסה להבהיר אם כך. ניקח למשל את חוקי קירכהוף (ואני מתנצל על כל שיבוש שאני עושה בהם). יש את מערכת העל שהיא המעגל החשמלי, שיכול להכיל כל מיני תת מערכות (מעגלים חשמליים משניים) שנקראות כמדומני לולאות, שאליהן (בצמתים) נכנסים ויוצאים זרמים. נראה לי שהבהרתי את האנלוגיה. בכל זאת, במפורש, המעגל בשלמותו הוא היקום, ושאר - כל מיני מערכות עד לרמת הפרט, ואולי רמות נמוכות יותר, אם תרצה. כמובן שאם מישהו יגרוס שהיקום הוא מערכת פתוחה, אינסופית וכל מיני דברים אחרים שלא מצויים באנלוגיה, כל מה שיישאר לי איתו זה דיון על הגדרות, מידיעה שכל הגדרה היא שוות ערך לאחרת ובלבד שהיא... קונסיסטנטית. (אולי גם זה לא?). חלוק, הסכם נמרצות כפי "רצונך". |
|
||||
|
||||
"לא ברור לי אם כשאתה אומר שאינך מבין, הכוונה היא שאיני מנסח כיאות או שאתה מאלה שגורסים שהרעיון בלתי נתפס" - כאן דווקא יש דרך שלישית: אני פשוט לא מבין, בגלל קוצר השגתי. את האנלוגיה דווקא קל לי להבין, אבל היא לא עוזרת לי בענייני "היש אינו יש והאינו אינו אינו". אגב, גם את ההסתייגויות של הפיזיקאים מהטענה שהיקום הוא מערכת סגורה אף פעם לא הבנתי. |
|
||||
|
||||
טוב, היש אינו יש... זו העתקה מפרמנידס כמובן. הציטוט שלך של המשפט שלי מראה שהוא לא מנוסח כהלכה. הרעיון הבלתי נתפס הוא שהיש אינו יש ונראה לי שעל כך אנו מסכימים. בכל מקרה מה שאני מנסה לומר שבני אדם תופסים דברים כקיימים או לא קיימים. (בלי להתפלפל על זה שמה שלא קיים לא נתפס). אין משהו אחר (בתפיסה). גם כשמדברים על הריק מדברים על דבר שאינו אין, אלא פלקטואציות של אנרגיה (לא אתיימר להבין בתחום אבל קראתי את הרעיון /מדידה הזה והוא מובן לי על פניו), מניחים שהאנרגיה הזו קיימת בצורה כזו או אחרת ולא נוצרת ספונטנית. כלומר שימור החומר מתקיים. איך השימור הזה מתבטא מול ההנחה שיש אינסוף דברים, (כאשר אינסוף גם הוא מושג בלתי נתפס המוגדר על דרך השלילה) איני "מבין" וכתבתי שאיני מתייחס לכך. אם אנו מקבלים את תפיסתנו שדברים הם קיימים או לא קיימים ושוללים מכך יצירה ספונטנית מהלא כלום, חופש מקבל הגדרה מצומצמת של יחסים בין דברים. ואם מישהו מקבל את מגבלות התיאור שלי ועדיין טוען שחופש הוא משהו אחר, אני אשמח לקרוא על זה. |
|
||||
|
||||
אם אני זוכר נכון זה ''היש ישנו והאין איננו'' אם כי יש שמסתייגים ואומרים שלא ניתן לדבר על האין, ושמדובר בבלבול מושגי בין המושג ''אין'' למה שהוא מציין (כלומר, המשוג ''אין'' קיים, אבל לא מציין דבר). בכל מקרה ביחס למעגל שאיל הזכיר קודם, גם על זה פרמנידס כבר אמר ''היש הוא כדור מעוגל היטב'' אם כי כשהתחלתי לכתוב מה היא לדעתי הכוונה, הבנתי שאני לא כל כך בטוח, אז נשאיר את זה בגדר אנקדוטה. היה גם פילוסוף אחד (מיינונג) שטען שקיים עולם של כל הדברים שאינם קיימים, כמו למשל ''הר הזהב'' וכד'. |
|
||||
|
||||
אתה צודק, לא התכוונתי לציטוט, התכוונתי לפרפרזה, שמתי לב לזה באיחור מה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |