|
||||
|
||||
מאמר משובח ומלא חן, מלומד אך קריא, עמוק אך מובן. אבקש לציין כי לרשימת ניסיונות ההתבוללות הכושלים ניתן להוסיף ניסוי נוסף שאירע דווקא בשלהי ימי-הביניים אך גם הוא לא עלה יפה חרף הישגיו המרשימים בתחילת הדרך. כוונתי לאותו פרק עלום יחסית בתולדות ימי ישראל הקרוי תקופת המראנוס. בניגוד לדימוי הרווח לא היו המראנוס סתם יהודים שנרדפו בגין אמונתם ונאנסו לאמץ חזות נוצרית, אלא ניסיון המוני ורציני שהקיף חלקים ניכרים באליטה של יהדות ספרד להיטמע בחברה הספרדית וליצור אב טיפוס מחודש של אדם שהוא יהודי בצינעא וספרדי גאה בלאומיותו. היו זמנים שמראנוס משלו בכיפה, תפסו עמדות בכירות ואף הניחו יסודות לתפיסה דתית שלא הייתה נוצרית אך גם לא יהודית קלאסית. הם יצרו ספרות עשירה שבמובנים רבים לא עלתה בקנה אחד עם תפיסות יהודיות מקובלות ואין זה מקרה שאפיקורסים ידועים כמו אוריאל דאקוסטה ובנדיקט שפינוזה נימנו בין אלו שהיו צאצאים ביולוגיים לזרם המראנוס ומה שחשוב עוד יותר (אך פרט שאינו מובלט די צורכו) גם יורשים לפילוסופיה מראנואיסטית שהייתה שונה במובנים רבים מהיהדות (ובניגוד לפוזה הנוצרית לא הייתה דבר שהמראנוס נאלצו לקבל על כורכם, אלא בחירה אידיאולוגית מודעת). על קיצו האומלל של ניסוי זה אין צורך להאריך את הדיבור. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |