|
||||
|
||||
א. בוא נדמיין את התגובה הקודמת שלי בלי המילה "מתמטיקה". יש לך תשובה לטענה עצמה? ב. אני מכיר את כל מדעי החברה והרוח, אבל עבורך זה בטח לא חלק מהאוניברסיטה. ג. השאלה לא הייתה כמה המרצים מבוקשים במחלקות האחרות, אלא כמה אנשים *באים ללמוד מתמטיקה*. דרישות הקבלה למחלקות למתמטיקה הן מגוחכות, בדיוק משום שמעטים בלבד באים ללמוד *מתמטיקה*, וזאת למרות שכפי שציינת, מדובר בתחום חשוב ובעל דרישה גבוהה. הבעיה היא שהדרישה היא מצד אלו שלא לומדים מתמטיקה, אלא שזקוקים למתמטיקה כדי ללמוד תחום אחר. בקיצור, ה"הוכחה" שלך היא בדיוק הוכחה למה שאני טוען: מספר הסטודנטים במחלקה מסויימת אינו משקף בשום פנים ואופן את חשיבות התחום, את "זכות הקיום" שלו, או את הערך הכספי שאפשר להדביק על המרצים שבה. ד. במקרה הזה, היא לא. פשוט משום שהמטרות הן שונות לגמרי, ולא ניתן למדוד אותן בשקלים ואגורות. |
|
||||
|
||||
אותו כנ''ל תופס גם לגבי פיזיקה (בטכניון לפחות, שם אפילו האדריכלים והביולוגים מקבלים קורס בפיזיקה ממרצה מהמחלקה לפיזיקה) וגם כמיה נלמדת על ידי הרבה מחלקות, ודרך אגב, אותה בעייה קיימת במחלקה למדעי המחשב, שם רוב הטובים ביותר נשאבים למשכורות של התעשייה ולא נשארים באקדמיה ללמד את מי שצריכים את שרותיהם. נסה להתקבל למחלקה למתמטיקה ומדעי המחשב (ברוב האונ' הן מאוחדות) ותגיד לי כמה קל להתקבל לשם. שוב כנראה לא הייתי ברור כי שוב לא הבנת אותי. מה שיש כרגע באוניברסיטה זה עיוות שנוצר בגלל שהגישה שאתה מחזיק בה אכן מיושמת באוניברסיטאות. כל המרצים והמתרגלים מקבלים כולם אותו השכר וכך נוצר עיוות שבו המחלקה הכי נדרשת לא עומדת בעומס כי אין מי שיבוא וילמד שם, כי השכר לא משהו (כולם בורחים לתעשייה). אם מרצה ומתרגל במחלקה למתמטיקה היה מקבל משכורת לפי הדרישה ליכולות שלו היו יותר מתרגלים ומרצים והשרות שהמחלקות היו מקבלות מהמחלקה למתמטיקה, והמחקר שהיה נעשה במחלקה למתמטיקה היה טוב יותר (כי היה על כל מרצה ומתרגל עומס הוראה נמוך יותר). אני מקווה שהפעם אני ברור יותר. |
|
||||
|
||||
אז האוניברסיטה צריכה להציע משרות בהוראת מתמטיקה בשכר הולם. מה הקשר לנושא הדיון (סגל מחקר)? |
|
||||
|
||||
טוב, בעצם אנחנו מסכימים. אתה אומר שיש לשלם למי שיש ביקוש להוראה שלו שכר הולם, קרי למרצים ולמתרגלים במחלקה למתמטיקה. אני מוסיף שמי שאין ביקוש להרצאות ולתירגולים שלו אפשר לשלם לו פחות. |
|
||||
|
||||
מה דעתך על תשלום לפי כמות שעות ההוראה? כך ההיצע והביקוש יבוא לידי ביטוי בלי שנצטרך להחליט מה הוא שכר הולם למקצוע. ואגב, אם חבר סגל מחליט להרצות יותר שעות, אני מציע להפחית את השכר שהוא מקבל עבור היותו איש מחקר, כי הוא משקיע במחקר פחות שעות. הולך? |
|
||||
|
||||
אתה מניח שיש כמות לא מוגבלת של מרצים ומתרגלים בשכר נמוך, וקשה לי לקבל את ההנחה הזאת. למה שחוקר ירצה במקום לחקור אם אין לו סיבה טובה לכך? |
|
||||
|
||||
צריך להיות: למה שחוקר ירצה ללמד במקום לחקור אם אין לו סיבה טובה לכך? |
|
||||
|
||||
זאת בעיה שאפשר לפתור בקלות. נחייב את כל הסטודנטים לקחת במהלך התואר תכנית השכלה כללית במדעי הרוח והחברה, ואז יהיה ביקוש גדול גם למקצועות אלה. |
|
||||
|
||||
בטכניון סף הקבלה לפקולטה למתמטיקה הוא סכם 80, למדעי המחשב 86 וכך גם למסלול "התואר הכפול" שנחשב יוקרתי. רפואה זה 92 והנדסת חשמל+פיזיקה זה 91, מסלול כללי זה 71 והוראת המדעים 72, להשוואה. |
|
||||
|
||||
בדקתי הרגע באוניברסיטה הקרובה למקום מגורי. כדי להתקבל לפיזיקה, כימיה ומתמטיקה מספיק 650 בפסיכומטרי (קבלה ישירה, לא משנה הציון בבגרות) או 10 בבגרות (קבלה ישירה, לא משנה הציון בפסיכומטרי). הדרישות הללו אולי יראו גבוהות לחלק מהאנשים, אבל הן נמוכות, למשל, מהדרישות לתקשורת או כלכלה. כלומר, אני הייתי יכול להתקבל לכל אחת מהן (ולעוף אחרי חודשיים, בערך). |
|
||||
|
||||
איך נוצר עיוות שכזה, בו מקצוע כל כך נדרש כמו מתמטיקה כמעט ולא זוכה במועמדים? כאשר משלמים למרצים ולמתרגלים שכר שלא לפי הביקוש וההצע אין שום סיבה לאנשים להתאמץ. את העיוות הזה ניתן היה לפתור ולתת למחלקות מרצים טובים ומתרגלים בשפע, אם היו שכר המרצים והמתרגלים האלו היה קשור להיצע ולביקוש ולביצועים של המרצים והמתרגלים. הטיעונים שלך רק מחזקים את הטענה שלי. |
|
||||
|
||||
מה הקשר? לא כל מי שלומד מתמטיקה נשאר מרצה ומתרגל. לצורך העניין, רוב מי שלומד מחשבים, לא נשאר באקדמיה, ומכאן הביקוש הגבוה למקצוע הזה: כי יש ביקוש גדול לבעלי המקצוע הזה *מחוץ לכתלי האקדמיה*. למתמטיקה, חוץ מהעובדה שהרבה תופסים אותה כתחום קשה יותר מאשר "סתם" מדעי המחשב, יש גם את הבעיה שאין הרבה דרישה לבעלי המקצוע הזה מחוץ לתחומי האקדמיה. כהרגלך, אתה מתעלם מהעובדה שהאוניברסיטה לא משלמת למרצים, אלא לחוקרים. אחת הדרישות מחוקרים היא שהם גם ירצו בפני סטודנטים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |