|
||||
|
||||
החתלתול יונק חלב מאימו ואחר כך אוכל את האוכל שמובא לו, עם הזמן הוא לומד להשיג לעצמו אוכל כזה, התינוק יונק חלב מאימו ואחר כך אוכל את האוכל שמובא לו, עם הזמן הוא לומד להשיג אוכל כזה. (הטכנולוגיה של האדם מפותחת יותר, הוא לא חייב להסתפק בבשר חי ומדמם שהרבה יותר קשה ללעוס. שניצלונים מחוממים במיקרוגל ועליהם מעט קטשופ, זה יותר נוח לאכול). המוסר של האדם אינו סותר את האבולוציה, האבולוציה מדברת על השרדות, הישרדות של מי שמצליח להסתגל טוב יותר, למוסר- כלומר להכתבת כללי התנהגות המקובלים כראויים יותר, יש חשיבות עליונה להישרדות החברה והפרט. (אומנם מה שנראה היום לא מוסרי, לא בהכרח נראה כך לפני 3000 שנה), אבל כל עוד המוסר משרת את ההשרדות של המין האנושי, הוא לא רק מתיישב עם האבולוציה, הוא גם מתחייב ממנה. |
|
||||
|
||||
תן לגור חתולים ,שנגמל בשר חי, תן לתינוק ,שניגמל (מעל שנה) בשר חי ,צפה בהבדלים. "אבל כל עוד המוסר משרת את ההישרדות של המין האנושי.." ראה בדוגמה:תגובה 261778 כאשר המוסר אינו משרת מה אז? דוגמה נוספת: רעב עולמי ,אין מה לאכול ,השורדים ינצלו בתנאי שיאכלו את גוויות המתים. הישרדות הגוף מחייבת אכילה, והמוסר? "למוסר- כלומר להכתבת כללי התנהגות המקובלים כראויים יותר, יש חשיבות עליונה להישרדות החברה והפרט." אם הנאצים היו מנצחים דעתם הייתה אחרת. קיום מוסרי היה מטיב עם "הישרדות החברה והפרט" -ללא ספק. אך ,תחילה יש להפוך בעל חיים טורף (אדם) לצמחוני. יש להפוך עורך ניסויים(וחברה שמאמינה בו) בבע"ח,למי ,שלא מחפש להיטיב עם עצמו, או מחפש דעת, במחיר ייסוריו של יצור אחר. שוב:מה יועיל מוסר לתנין? שים לב לטיעונך: מוסר...מסקנה...משרת הישרדות. אבולוציה... מסקנה... משרתת הישרדות. מסקנה מהנ"ל:=>מוסר מתחייב מאבולוציה. טעות. הערה: מוסר אינו עוסק בהישרדות הגוף,אלא בהישרדות הנפש. אך, ברוב המקרים נובעת ממנו ,ללא ספק ,ובהצלחה לאין שיעור ,מדרך האבולוציה , הישרדות הגוף. הבעיה ,שמוסר אינו ישים ביחס לאלה שמאמינים ,שהם רק גוף.(חסידי אבולוציה) מה לגוף, ול"אהבת לרעך כמוך"? מה לרעיון ,שכולם שווים ולאבולוציה? |
|
||||
|
||||
לא ברור לי מה אתה מנסה להוכיח בדוגמת החתלתול, טלה לעולם לא יאכל בשר, אז מה? זה אומר משהו על המוסר שלו? אכילת בשר חי, (סושי לדוגמא) זה קשור אכשהו למוסר? למה? התינוק אינו עומד בפני עצמו, מישהו מטפל בו, מגדל אותו בצורה מסויימת, ומטמיעה בו ערכים, (מה נכון לאכול, מה דוחה, מה נכון לעשות, מה אסור), האדם הוא לא רק הביולוגיה שלו אלא גם תוצאות הסוציליזציה שלו. שוב, השאלה היא איך אתה מגדיר מוסר, אם מוסר הוא הכתבת כללי התנהגות, ייתכנו חברות שיגדירו פעולות כמו הרג של מי שנתפס כמהווה איום על הקבוצה שלהם, כמוסריות, (כבר הזכירו את השמדת זכר העמלק וכו') מתוך אמונה שזה חיוני, צודק, (ותורם להישרדותם), הנאצים היו בני אדם וגם הם (ואולי ביתר שאת) היו כפופים לעמידה בכללי התנהגות וציות לנורמות. מקרה קצה כזה -לאכול או למות מרעב- אכן קרה. בספר "לחיות" מתואר מקרה אמיתי של קבוצה (ודוקא דתית) של צעירים שמטוסם מתרסק על הרי האנדים (נדמה לי), ואין להם שום אפשרות לשרוד אלא אם יאכלו את גופות חברהם המתים, למרות ההתניות, למרות שזה נוגד את כל מה שהופנם בהם מרגע לידתם, בסופו של דבר, לא היתה להם בררה, והם נאלצו לעשות זאת. האם אתה סבור שהיה עליהם למות? האם המעשה שלהם הוא מעשה בלתי מוסרי? שוב, אלה שמאמינים בניסויים בבעלי חיים, מאמינים כי הם מוסריים, הם רואים בעשיית ניסויים כאלה התנהגות נאותה, (ותורמת לכלל המין האנושי), מי שאוכל בשר, לא רואה בזה דבר לא מוסרי אלא נורמטבי (ותורם להישרדות). אין קשר בין תנין למוסר. מבנה המוח של התנין הוא שונה ודרכי ההסתגלות וההשרדות שלו הם שונים אבל... אבל הדרך של האדם לשרוד היא ע"י כך שיש לו מוח גדול ומפותח, שמאפשר לו להעביר לדורות הבאים דרך חינוך ולא רק דרך ביולוגיה, את הדרך בה צריך להתנהג.כלומר- מה שתורם לחברה ולפרט- המוסר, הכלכלה, המשפט, הדת, אפילו המדע והאומנות, תומכים בפרט ובחברה, משרתים את המשך קיומו. לא תמיד אתה מסכים שזה מה שהם עושים, אבל היופי הוא שהאדם הוא יצור מסתגל, ולכן גם המוסדות שיצר יכולים להשתנות ולהשתפר וכשהם לא משרתים אותו, נוצר משהו חדש על גביי הישן שבשאיפה יתאים יותר להישרדות. (אם זה לא יאפשר השרדות, זה לא ישרוד). מוסר לא מחייב אמונה בנשמה או בנפש המופרדת מהגוף, רגשות כמו: אהבה, אמפתיה וחמלה. ערכים כמו: צדק שיויון וחרות, אמונה ורצון בעתיד טוב יותר לאדם, ולאדם טוב יותר, כאמור אינם מנוגדות לטבע האדם (למה שמוחו מאפשר לו לחוות ולתפוש), ההפך, הם נובעות ממנו. |
|
||||
|
||||
הדוגמאות , מראות שאתה מזהה מוסר עם הישרדות הגוף: אתה אומר:"מה שתורם לחברה ולפרט- המוסר... משרתים את המשך קיומו" אתה מתכוון להישרדות הגוף של הפרט והכלל. "מי שאוכל בשר, לא רואה בזה דבר לא מוסרי אלא נורמטבי (ותורם להישרדות)." וזה מה שאמרתי מקודם, שאין טעם להסביר לטורף ,שאכילת בשר איננה מוסרית. אין סתירה ,במקרה זה, בין מוסר לבין תורת האבולוציה. "אכילת בשר חי, (סושי לדוגמא) זה קשור אכשהו למוסר?למה?" אכילת בעלי חיים היא לא מוסרית . אתה רוצה שאסביר מדוע? לא אסביר.הבן בעצמך-זה קשור למושגים שהזכרת למטה: "רגשות כמו: אהבה, אמפתיה וחמלה" "בספר "לחיות" מתואר מקרה...האם המעשה שלהם הוא מעשה בלתי מוסרי?" "הם רואים בעשיית ניסויים כאלה התנהגות נאותה" אתה חושב ,שמותר לאדם להרוג ? בעלי חיים כן ,ואדם לא? אתה רואה הבדל ? לאדם גוף ולחי גוף ,ולא יותר ,אז מדוע אדם לא? "מוסר לא מחייב אמונה בנשמה או בנפש המופרדת מהגוף" ולכן תועלת הגוף היא ערך עליון. מה לתועלת הגוף כערך עליון ולצדק ,שוויון,הכרה בחרות האחר,הימנעות מגרימת סבל ומוות לאחר. מה להישרדות ולחרות? מדוע עבד ,שכל צרכיו מסופקים יבחר בחרותו ,במחיר מותו? מה לגוף ולחרות? מדוע תועלת הגוף תרצה במות הגוף? אתה רוצה להבין מדוע המעשים אינם מוסריים? קרא שוב תגובה: תגובה 262054 וגם תגובה 261826 וגם תגובה 261778 תן תשובה בעצמך. איני יכול להסביר ,אם אין בך דבר ,שנשלל ע"י תשובות חיוביות לדוגמאות בתגובתך. אתה אומר: "מה שתורם לחברה ולפרט- המוסר, הכלכלה, המשפט, הדת, אפילו המדע והאומנות, תומכים בפרט ובחברה, משרתים את המשך קיומו." כל הנ"ל יכולים לשרת את חורבנה של האנושות, וכמעט הצליחו בכך(במאה ה20). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |